jarvis_568fff29498e3d12dee68737.jpeg
jarvis_568fff29498e3d12dee68737.jpeg
autor: archiv HN

Už přes dva týdny lze v Česku tankovat naftu i pod 24 korun. S takovou situací smlouvy dopravců se zákazníky často vůbec nepočítaly. Začalo tak vyjednávání o nových cenách dopravy, případně se upravují způsoby jejich výpočtu.

"Řada zákazníků, kteří mají dlouhodobé kontrakty, chce nyní otevřít jednání o palivové doložce," říká například ředitel logistické skupiny DB Schenker Tomáš Holomoucký. Zjednodušeně řečeno, klienti si nepřejí, aby z levnější nafty profitoval jen dopravce, ale ušetřit chtějí sami.

Ceníky velké části dopravců mají jasně určený výpočet palivového příplatku. Ten ale v některých případech počítá jen s cenami nafty nad třicet korun, v případě společnosti DSV je to dokonce nad 32 korun. Jestliže jsou nižší, zákazník nemusí připlácet nic, pokud vyšší, uhradí doplatek. Týká se to například kurýrní přepravy, velké části dopravy balíků z e-shopů i běžné kamionové dopravy.

Právě tyto firmy − včetně takových, jako je PPL, Geis či Intime a řada kamionových dopravců − nyní z nižších cen těží. "Pokud by cena klesala dál, přijdeme se změnou výpočtu," tvrdí obchodní šéf PPL Milan Loidl.

Přepravní společnost DPD raději už loni upravila výpočet tak, že upravuje tarif například i při ceně nafty kolem dvaceti korun. Proto ji, respektive její zákazníky, aktuální vývoj cen nezaskočil.

I ti dopravci, kterým díky levnějšímu palivu roste marže, si ale stěžují, že se jejich hospodaření nedaří. Říkají, že kvůli slabší koruně jsou dražší nové kamiony a na trhu stále výrazněji chybí vhodní řidiči, čímž rostou i jejich mzdy.

"V garážích stojí odstavené kamiony bez řidičů, ale dopravní firmy platí za auta i nadále leasing či hradí odpisy," popisuje situaci jednatel společnosti Bohemia Cargo Jan Kučera.

Zatímco u dopravy zboží se cena nafty projevuje ve slevách či přinejmenším začíná jednání o jejich výši, v osobní dopravě se zatím nic takového neděje.

U nedotovaných autobusových linek cenu určuje trh, a pokud stále jezdí dostatek cestujících nebo není silná konkurence, nemají firmy důvod zlevňovat a také to zatím nedělají.

Jiná je situace u té autobusové dopravy, kterou si objednávají a následně dotují kraje či města. Tam by mohl stát na levnější naftě ve výsledku ušetřit. Nakonec to ale může být jinak a budou to řidiči, kteří na tom vydělají.

Dopravci si mohou v řadě případů sami zvolit, zda poskytnou obcím slevy, nebo zvýší mzdy svým zaměstnancům, protože palivo je stejně jako mzda uznatelný náklad. I firmy v osobní dopravě čelí stejnému problému jako ty v nákladní. Řidičů je akutní nedostatek a ti stávající se toho snaží využít při žádostech o vyšší výdělek.

Levná nafta přináší velké úspory i Českým drahám. Také ty by ale měly úsporu promítnout do slev státu a krajů, které si vlaky jezdící převážně na naftu objednávají. Jenže i dráhy upozorňují na to, že levnější palivo je sice výhoda, ale firmě rostou jiné náklady. A to například kvůli pořízení nových souprav.

Autoři: Roman Šitner