jarvis_568bf73ce4b04efb47974d46.jpeg
jarvis_568bf73ce4b04efb47974d46.jpeg
autor: HN - Jan Schejbal

Důvodem pro přesun je to, že v největších tuzemských městech ubývá pozemků, na kterých půjde v dohledné době stavět. Uvedla to poradenská společnost 108 Agency, jež své zjištění opírá o průzkum mezi největšími průmyslovými developery. Jmenovitě mezi společnostmi CTP, Goodman, P3, Prologis a Segro.

"Severní a západní Čechy disponují zavedenou infrastrukturou a nabízejí výborné dopravní napojení na německé dálniční sítě, také proto jsou oblíbené například u distribučních firem zapojených do německého obchodu," říká Jakub Holec, jednatel společnosti 108 Agency. "Další výhodou těchto oblastí je dostatek poměrně levné a kvalifikované pracovní síly. Do popředí zájmu se dostávají rovněž dříve zatracované lokality severně a severovýchodně od Prahy," doplnil Holec.

Výhodou pohraničních oblastí je vedle dobrého napojení na hlavní silniční tahy a dostatku pracovní síly také dostupnost pro zaměstnance a zájem příslušných obcí a krajů o vznik průmyslových areálů. "Státní správa je tam vlídná, snaží se do lokalit přitáhnout průmysl," říká Holec.

V blízkosti německých hranic, konkrétně v Boru, již stojí distribuční centrum módního řetězce Primark. To u nás skladuje zboží pro celý evropský trh. Sklad v Plzeňském kraji, jenž zásobuje německý trh, si pronajímá také společnost Trost.

A další průmyslové nemovitosti budou podle Holce následovat v severozápadních Čechách od Chebu až po Karlovy Vary. "Nebudou to jen distribuční centra, vidíme i přesun výroby z Německa do Česka," říká Holec.

Ceny základního nájemného by kvůli velké poptávce a nedostatku volných prostor mohly letos mírně růst v Praze a v Plzni. V ostatních částech republiky se základní nájemné moderních průmyslových nemovitostí drží dlouhodobě kolem čtyř eur za metr čtvereční a měsíc a to by se letos nemělo změnit.

Ochlazení výroby automobilek

Tahounem poptávky po pronájmech skladů bude v letošním roce odvětví elektronického obchodu. Skeptičtější jsou developeři v případě výstavby výrobních areálů pro dodavatele automobilek, jež tvoří tradičně významnou část výstavby průmyslových nemovitostí v Česku. Důvodem je slábnoucí ekonomika v Číně a krize Volkswagenu.

"V poslední době zaznamenáváme u společností z automobilového průmyslu mírný pokles poptávky ze strany německých výrobců," komentuje situaci Holec. "Nicméně neočekáváme zde žádný zásadní propad, spíše určitou míru stagnace a stabilizace odvětví," dodává.