Tunel by měl být dlouhý zhruba 50 kilometrů - Ilustrační foto.
Tunel by měl být dlouhý zhruba 50 kilometrů - Ilustrační foto.
autor: archiv HN - David Pokorný

Finští a estonští experti připravují plány na vybudování podmořského železničního tunelu, který by spojil metropole obou zemí, Helsinky a Tallinn. Oznámil to estonský list Postimees. Vládní memorandum o společném projektu podepsali v Tallinnu ministři dopravy Finska a Estonska, kteří počítají s termínem realizace kolem roku 2030.

Odborníci předpokládají, že výstavba tunelu pod dnem Finského zálivu by měla stát kolem 13 miliard eur (350 miliard korun). Ze čtyřiceti procent se má na financování podílet Evropská unie. Podle předběžných výpočtů by se vložené prostředky měly vrátit do 40 let. Tunel by měl být v závislosti na zvolené trase dlouhý kolem 50 kilometrů.

Finsko si od projektu slibuje lepší spojení s Evropou, zejména se středoevropskými státy, napsal Postimees. Cesta pod mořem vlakem z Tallinnu do Helsinek bude trvat zhruba půl hodiny. Ročně se počítá s přepravou kolem 11 milionů cestujících, zveřejněny už byly dokonce kalkulace jízdného – cesta by měla přijít na 36 eur (asi tisíc korun).

Tunel má být součástí železničního koridoru zvaného Rail Baltica, který má propojit hlavní města Finska, pobaltských států, Polska a Německa. Výstavba vlakového spojení dlouhého kolem tisíce kilometrů má začít v roce 2020.

Finskou a estonskou metropoli dnes spojuje námořní trajektová doprava, cesta trvá zhruba dvě hodiny. Každoročně ji podstoupí dva miliony cestujících, z toho zhruba 60 000 Estonců pracujících ve Finsku.

Autoři: ČTK, riz