Železniční tratě byly jedním z hlavních témat schůzky. Oba ministři se shodli, že projekty vysokorychlostních tratí musejí být pro oba státy ekonomicky výhodné a měla by je využívat i nákladní doprava. V přípravné fázi se musí vyřešit zejména úzké hrdlo, které tvoří železniční tunel na českoněmecké hranici. Realizace stavby je pak otázkou patnácti až dvaceti let.

„Spolkový ministr nás přizval k projednávání projektů, které budou zahrnuty do spolkového plánu dopravních cest. Máme se podílet na přípravě nového vysokorychlostního spojení mezi Prahou a Drážďanami. Musíme zvážit, zda toto nové spojení nevyužít i pro nákladní dopravu, aby to bylo ekonomicky výhodnější,“ řekl po schůzce ministr dopravy Dan Ťok.

Spolkový ministr dopravy Alexander Dobrindt pozval českého ministra k účasti na slavnostním zahájení železničního spojení mezi Aší a Selbem, které bude obnoveno po více než šedesáti letech. Ministr Ťok na oplátku pozval německého ministra na otevření dokončovaného úseku dálnice D8 z Prahy do Drážďan.

„Česká vláda udělala poslední kroky ke schválení zakázek pro odstranění sesuvu a měli bychom být beze zbytku schopni splnit slib, že uvedeme dálnici do provozu v roce 2016. Bude to důležitý milník pro spojení s Berlínem,“ dodal Ťok.

Podle českého ministra nyní nic nebrání tomu, aby se termín konce příštího roku podařilo stihnout. Dodržení termínu slibují i firmy, které se na stavebních pracích podílejí, dodal ministr.

Dalším z probíraných témat byla splavnost Labe. Německá strana v současné době připravuje analýzu dalších opatření, počítá s Labem jako s vodní cestou a má zájem na zvýšení spolehlivosti splavnosti Labe i za nízkého toku. Dan Ťok mimo jiné získal podporu německého ministra pro výstavbu jezu v Děčíně, který by měl zvýšit hladinu řeky, a umožnit tak proplutí nákladních lodí po větší část roku. Do rozhodnutí o budoucnosti Labe se nicméně musí promítnout i ekologické ohledy, kde je třeba řadu otázek ještě dořešit.

Související