Kopřivnická Tatra dokončila největší automobil, který kdy vyrobila. Jde o podvozek s kabinou a agregáty, který na délku měří zhruba 18 metrů a má osm náprav, z nichž šest je řiditelných.

Na gigantický podvozek namontuje specializovaná německá firma vrtnou plošinu. Hmotnost automobilu pak dosáhne 90 tun. Motor bude pohánět jak kola, tak vrtné zařízení. Celkový výkon činí 1200 koní, ale při jízdě jej elektronika omezí na polovinu; plný výkon může využít jen pracovní nástavba.

Podle ekonomického ředitele Tatry Radka Strouhala si německý klient přál, aby byly poháněné čtyři nápravy, technické řešení ale umožňuje, aby příští vozy měly pohon všech kol. Maximální rychlost činí 60 kilometrů za hodinu.

"Podobná obří vozidla vyrábějí v Evropě pouze Bělorusové a Rusové," podotýká generální ředitel Petr Karásek. Inženýrům v Kopřivnici se navíc podařilo zkonstruovat automobil tak, že podvozek měří na šířku jen 2,5 metru. Díky tomu se může legálně vydat do běžného provozu po německých silnicích, zatímco konkurenční automobily, které byly původně navržené jako nosiče raket, jsou na to příliš široké.

Výrobek přesně zapadá do nové strategie Tatry, která nechce konkurovat obrovským světovým automobilkám v masové produkci běžných vozů, ale hodlá se věnovat pracným specialitám a obsazovat výklenky trhu, jimiž se nadnárodní kolosy nechtějí či nemohou zabývat.

Zájemců je podle ředitele Karáska už několik. "Všichni čekají, až se první exemplář vyzkouší, a předpokládáme, že během deseti let prodáme přes padesát takových vozidel," upřesňuje.

Více informací o současnosti a plánech Tatry najdete v chystaném čísle Ekonomu (31/2015), které vychází ve čtvrtek 30. července.

Související