Celý proces by teoreticky mohl skončit až před Soudním dvorem EU. Komise k současnému kroku podle tiskové zprávy přistoupila po výměně informací s německými úřady a po detailním právním zhodnocení německých opatření.

Zavedení minimální mzdy v Německu komise plně podporuje, ale její aplikaci na veškeré podnikání v dopravě skrz německé území považuje za nepřiměřené omezení svobody poskytování služeb a volného pohybu zboží.

Podle názoru komise vytváří uplatnění zákona na tranzitní a určitou mezinárodní dopravu neúměrné administrativní překážky, které brání správnému fungování vnitřního trhu EU. Podle názoru komise existují přijatelnější opatření, která zajistí odpovídající sociální ochranu zaměstnanců a spravedlivou soutěž.

Zákon o minimální mzdě, který platí od začátku letošního roku, ukládá i zahraničním firmám, které vyšlou své zaměstnance na služební cestu do Německa, aby jim platily alespoň minimální mzdu ve výši 8,50 eur (235 Kč) za hodinu. Teoreticky tak jde nejen o řidiče kamionů a autobusů, ale i o všechny pracovníky, kteří mají mzdu nižší a jedou pracovně přes Německo.

Ti by u sebe měli mít odpovídající doklady, které dokazují, že jejich mzda skutečně odpovídá alespoň německému minimu. Případné pokuty by se mohly pohybovat až v desetitisících eur.

K podobnému kroku se chystá i Francie, která nyní čeká, jak dopad proces v Německu.

Dopravci především z východních zemí unie se proti německému postupu začali ozývat od konce minulého roku. K nim se přidala i řada politiků.

„Je třeba poděkovat naší politické reprezentaci, která ve shodě s námi prosazovala negativní postoj k německému opatření. I přispěním pana premiéra, ministryně práce a sociálních věcí a jejího úřadu, ministerstva dopravy, našich europoslanců, paní komisařky Jourové a dalších našla komise správný postoj. Nadarmo nebyl ani protest, který jsme s Poláky, Maďary, Rumuny a Litevci organizovali v Bruselu před Evropským parlamentem,“ uvedl generální tajemník sdružení českých dopravců ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř

„Pro nás tato kauza v žádném případě nekončí, naopak je teď velmi důležité, aby i pro SRN byly protiargumenty dost silné a zákon byl korigován. Také bychom chtěli slyšet, že je vyhlášeno moratorium na veškerou kontrolní činnost v této věci, dokud nepadne finální rozhodnutí,“ dodal Vojtěch Hromíř.

Německá strana počátkem února souhlasila s tím, že odpovídající postup zatím od řidičů cizích kamionů a jejich zaměstnavatelů vyžadovat nebude. Šlo ale jen o tranzitní dopravu. Proti tomu ale zase v Německu začaly protestovat dopravní odbory.

Související