Zakázka, kterou společnost Siemens získala, zahrnuje nově vyvinuté vysokokapacitní jednotky z osvědčené řady Desiro. Elektrická trakční jednotka se skládá ze čtyř vozů s kapacitou 400 míst k sezení a bude dlouhá 105 metrů. Čelní trakční vozy jsou jednopodlažní s elektrickou výzbrojí umístěnou na střeše, což umožňuje plně využit podlahovou plochu pro cestující. Vložené netrakční vozy jsou dvoupodlažní, rovněž s velkou nabídkou přepravních prostor. V provozu budou dvě čtyřvozové jednotky spojeny do osmivozové soupravy regionálního expresního vlaku s kapacitou 800 míst k sezení.

Kvůli projektu bude v rámci rodiny vozidel Desiro vyvinutý nový typ vysokokapacitního vozidla. „Tento projekt je zajímavý také pro náš tým odborníků v konstrukčním a vývojovém centru, které sídlí v Praze a Ostravě. Vysoce kvalifikovaný český tým spolupracuje na konstrukčních návrzích v oblasti hrubé stavby vozové skříně, interiéru, systému řízení vozidla a na vybraných klíčových komponentech, jakými jsou dveřní systémy, klimatizace a sanitární systémy,“ vysvětluje Roman Kokšal z české dopravní divize Siemens.

Společnost nová vozidla nejenom dodá, ale po dobu 32 let bude provádět i jejich údržbu. Pro německý železniční průmysl se jedná o historicky první zakázku na poskytování servisu v takovémto rozsahu. K zajišťování údržby vybuduje společnost Siemens technické zázemí v Dortmundu-Evingu, kde bude možné provádět servis až u čtyř vlaků současně a kde bude ve vícesměnném provozu pracovat zhruba 100 nových odborných pracovníků.

Plány na výstavbu zařízení počítají s depem, specializovanými dílnami, venkovní myčkou a odstavnými kolejemi o kapacitě až deset souprav. V konečném součtu investuje společnost Siemens do technického zázemí ve spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko zhruba 150 milionů eur.

Vlaky pro miliony cestujících

Projekt RRX pomůže po zahájení dodávek vozidel v roce 2018 ulevit neustále se zostřující dopravní situaci v oblasti Porýní a Porúří. Tento region je jednou z největších velkoměstských oblastí v Evropě s celkovým počtem obyvatel odpovídajícím zhruba deseti milionům a velkým počtem přepravních tras. Díky optimalizovanému rozšíření železniční sítě a potenciálnímu přesunu dopravy ze silnic na železnici se očekává, že realizace projektu RRX ušetří každý pracovní den několik tisíc jízd autem.

Vzhledem k objemu objednávky se jedná o největší zakázku v oblasti regionální železniční dopravy, kterou kdy společnost Siemens v Německu získala. „Je to obrovský úspěch pro společnosti Siemens v oblasti železniční dopravy. Projekt zajistí stávající a vytvoří nová pracovní místa pro pracovníky v Severním Porýní-Vestfálsku. Náš ultramoderní vlak je dobrou zprávou pro miliony dojíždějících, kteří se přepravují v oblasti Porýní a Porúří v nejhustěji osídlené oblasti Německa,“ uvedl Jochen Eickholt, generální ředitel divize Mobility společnosti Siemens.

Dle časového harmonogramu mají první vlaky v rámci projektu RRX zahájit provoz do konce roku 2018 a budou v daném regionu provozovány při rychlostech dosahujících až 160 kilometrů za hodinu. Plánuje se, že po dokončení projektu železniční infrastruktury budou vlaky provozovány ve čtvrthodinovém intervalu.

Související