Kopie pařížského zlomku byla 24 hodin před převozem za přítomnosti restaurátora a přepravce zabalena do tkaného nekyselého papíru a umístěna do speciální schránky, klimastabilní dřevěné bedny. Konstrukce bedny vychází ze standardů mezinárodního sdružení ICEFAT pro transporty uměleckých exponátů.

„Vnitřní stěny této bedny jsou polepeny parozábranou z tenké aluminiové fólie, na fólii je nalepena tepelná izolace v síle 3 centimetrů. Do vnitřního prostoru bedny bude vložena druhá bedna, s vnitřním prostorem přesně upraveným na velikost exponátu a potaženým vrstvou průmyslového tenkostěnného filcu,“ vysvětluje Jan Černý, jednatel specializované společnosti Artex Art Services, která se s DB Schenker na převozu podílí.

Po převozu do Milána zůstane Dalimilova kronika kvůli aklimatizaci opět 24 hodin uložena v přepravní schránce, poté bude umístěna do vitríny. Takzvaný pařížský zlomek je jediným známým latinským fragmentem iluminované kroniky tak řečeného Dalimila. Vytvořen byl v Bologni ve třicátých letech 14. století. „Jako trvalý exponát českého pavilonu tak podtrhne kulturní a historickou blízkost severní Itálie a České republiky,“ říká generální komisař české účasti Jiří Potužník a dodává, že u příležitosti zahájení výstavy EXPO 2015 pak Národní knihovna vystaví 1. května v Klementinu originál tohoto vzácného rukopisu. K vidění bude pouhý jeden den.

Na EXPO již dorazily jiné exponáty

Převoz Dalimilovy kroniky není zdaleka prvním významným transportem, který společnost DB Schenker pro českou účast na EXPO 2015 v Miláně zajistila. „Dnešní přepravě předcházelo mimo jiné bezpečné doručení exponátů společností Nafigate a Bioveta od Lukáše Rittsteina nebo vnitřního vybavení interiéru pavilonu dodávané společností Lasvit, což je šest uměleckých děl v čele s kinetickou plastikou Maxima Velčovského,“ říká Petr Slabý, manažer veletržní spedice DB Schenker, a dodává: „Na místě jsou již také umělecká díla Jakuba Nepraše, mobiliář pro multimediální systém Laboratoř ticha a instalaci regionální expozice Země příběhů.“ Již před pěti lety, kdy se světová výstava konala v Šanghaji, zajišťovala společnost DB Schenker přepravu exponátů na EXPO, například reliéfů z Karlova mostu či obří zlaté kapky.

Související