Hardwarové a softwarové komponenty produktové rodiny modulárního systému connect: byly zpočátku testovány u osmi zákazníků, a to celkem na 800 vozících. „Během testovací fáze jsme od našich partnerů z pilotních projektů dostávali konstruktivní zpětnou vazbu, kterou jsme hned promítali do optimalizace produktu, takže přicházíme již s vyzrálým řešením,” říká Maik Manthey, viceprezident pro New business & Products ve společnosti Linde MH.

Jedním z těchto pilotních zákazníků byl závod Danish Crown v německém Essenu/Oldenburgu. Společnost používá hlavně skladovou techniku, ale kromě toho také čelní vysokozdvižné vozíky a retraky. Třísměnný provoz a práce v úkolu znamená, že jsou vozíky velmi intenzivně využívány a vystaveny zátěži vyplývající ze stálé výměny řidičů.

Hlavním cílem byla minimalizace poškození vlivem zkratového jednání, dále získávání informací o použití vozíků a řízení flotily a jejích řidičů. „Kontrola přístupu vedla k mnohem odpovědnějšímu používání vozíků a řízení flotily a řidičů,“ říká Helmut Egglseder, Head of Production ze závodu Danish Crown v Essenu/Oldenburgu.

Spravovat lze i smíšenou flotilu

Uživatelé stávajících řešení Linde MH mohou převést své systémy do nového connect:desk analytického a řídicího softwaru nebo získat on-line přístup k svým datům o flotilách přes connect:portal, který je dostupný na cloudových serverech Linde MH. Všechny komponenty pro vozíky, jako přístupové jednotky a jednotky pro přenos dat a čidla mohou být objednány také jako sada pro dovybavení vozíků jiných značek, takže connect: může být využit i pro smíšené flotily. Ve srovnání s úsporným potenciálem jsou vzniklé náklady pro uvedení do provozu a provoz zvládnutelné. Instalace standardního Linde Bluetooth modulu pro lokální užití je velmi jednoduchá a není ani vyžadována, pokud jsou data zpracovávána na connect:portálu a přenášena na Linde servery pomocí GPRS.

Nové vozíky jsou komponenty vybaveny již z výrobního závodu a stávající vozíky a vozíky jiných značek mohou snadno dovybavit servisní technici. Aktualizace aplikace firmware a další funkce jsou do vozíků přenášeny bezdrátově a instalovány automaticky.

„S výkonnými servery a jednoduchými moduly pro místní infrastrukturu, s nástroji pro získávání dat a reporting a spolu s atraktivními cenovými modely můžeme s connect: nakonfigurovat řešení, které je ideálně nastaveno podle individuálního přání zákazníka a umí využít potenciál každé flotily,” říká Maik Manthey

Každá funkce přináší další aplikace

K dnešnímu dni tvoří rodinu produktů connect: čtyři funkční skupiny: Access zahrnuje kontrolu přístupu pomocí RFID čipu nebo PIN kódu, jedná se o základ pro plánované využití flotily. Skupina Data zaznamenává motohodiny, detekuje nárazy a zajišťuje přenos chybových kódů – jedná se o moduly, které pomáhají optimalizovat provoz a údržbu a slouží jako prevence poškození vozíků.

Modul pro analýzu využití vozíků v čase, který sleduje zvedání, spouštění a přejezdy a také rychlost a další parametry, je součástí funkční skupiny Analysis. Zmíněné parametry poskytují informace o využití flotily jako například zda jsou využívány správné vozíky, zda je využití vozíků optimální, či kolik se spotřebovává energie.

Skupina Tracking v současnosti zatím zahrnuje vnitřní a venkovní moduly. Čidlo detekuje, jestli je vozík používán v hale nebo ve venkovním prostředí. To umožňuje automatické snížení rychlosti, jako prevenci nehod. Dále je možné definovat přístupová omezení pro konkrétní vozíky. Později v letošním roce budou představeny moduly pro lokalizaci vozíků a nastavení zón, které umožní řízení funkcí vozíků s ještě větší přesností s ohledem na místo užívání vozíku a řidiče pro minimalizování nehod a poškození vozíků i budov.

Data kokpit pro administraci, analýzy a řízení

Lokální connect: aplikace zobrazuje kompletní dostupné informace s rozkladem pro jednotlivé obchodní jednotky, přiřazuje data k řidičům a pomáhá s plánováním vozíků. V této aplikaci se zadávají řidiči, přístupová práva pro vozíky nebo skupiny vozíků, nastavují rychlostní omezení a ukládají se zde elektronické dokumenty týkající se provozu vozíků a řidičů. Nastavitelný řídicí panel nabízí uživateli v přehledu nejdůležitější data a automaticky generovanými zprávami připomíná nadcházející termíny pro údržby vozíků nebo školení řidičů.

Navíc umožňuje vytvářet detailní interaktivní vyhodnocení a přehledy, exportovat je a přeposílat dle potřeby nebo v definovaných intervalech, aby mohly být provedeny další analýzy pro optimalizaci flotily a využití vozíků. Při kliknutí například na grafický datový bod zobrazí systém další informace týkající se vozíku, řidiče nebo události.

Volitelně mohou být data, jako jsou například motohodiny nebo informace o kolizích, přenášeny do Linde cloudu přes mobilní síť. Zákazníci, kteří nechtějí ve svých závodech instalovat lokální infrastrukturu, pak mohou přes internetové připojení kdykoliv přistupovat k datům z jakéhokoliv osobního počítače, tabletu nebo chytrého telefonu. Opět zde platí, že je k dispozici mnoho reportů a analytických funkcí. Data mohou být exportována i do dalších IT systémů.

„Konektivita nabízí bezpočet možností ke zjednodušování procesů a automatizaci postupů také pro interní logistiku. Pracujeme na stále užším propojení našich vozíků s IT systémy a uživateli a na umožnění jejich komunikace s budovami. V tomto ohledu neustále rozšiřujeme rozsah funkcí connect:,“ vysvětluje Maik Manthey. „Pro tento rok připravujeme aplikaci connect:Preshift, která přes chytrý telefon umožní kontrolu vozíku na začátku směny, a pracujeme na Wi-fi jako na druhém standardu přenosu dat.“

Související