U dálnice D2 před Brnem stojí vozík s digitální tabulí. Na displeji sice většinou nic nesvítí, přesto funguje. K životu ho probere auto, jehož řidič nedodržuje povolenou rychlost. Na tabuli se vmžiku objeví naměřená rychlost, registrační značka vozidla a upozornění, že by auto mělo zpomalit.

Zatím jde jen o varování, které neskončí pokutou. Už za tři roky by měl ovšem podobný vozík umět mnohem víc a pomáhat trestat neukázněné řidiče. Rovnou by je totiž vyfotil a snímek automaticky poslal úřadům. Stát se chystá na české dálnice, rychlostní silnice a silnice I. třídy nakoupit za miliardy korun moderní chytrou elektroniku, která má přispět také k boji proti agresivním řidičům.

V příštích šesti letech na dálnicích a silnicích výrazně přibude kamer, radarů, automatických vah, které ještě za jízdy poznají přetížené kamiony, nebo laserových skenerů na odhalení řidičů, kteří nedodržují bezpečnou vzdálenost.

17,5 miliardy korun má být v Česku do roku 2020 investováno do konceptu takzvané chytré dopravy. V plánu je i vylepšení současných zařízení. "Uvítal bych, kdyby například mýtné brány měřily rychlost a mohly sloužit k trestání neukázněných řidičů," říká ministr dopravy Dan Ťok. Právě jeho úřad připravil ve spolupráci s více než stovkou odborníků plán na masivní modernizaci elektroniky a digitálních cedulí kolem dálnic a důležitých silnic.

Koncepce, kterou ve středu schválila vláda, navrhuje až do roku 2020 investovat 17,5 miliardy korun do inteligentních systémů nejen v silniční, ale i železniční, letecké a lodní dopravě. Do silnic by měla jít zhruba polovina peněz, přesná částka za nové kamery nebo radary ale zatím není jasná. Část nákladů zaplatí Evropská unie.

Chytrá elektronika má primárně pomoci řídit a usměrňovat dopravu tak, aby se netvořily kolony, v nichž hrozí hromadné nehody s vážnými následky. Zároveň se ale dají moderní počítačové systémy dobře využít i k postihu řidičů. Především v okolí měst nebo v místech, kde se opravují silnice a je omezená rychlost. "Tam má největší smysl umísťovat například měřiče rychlosti," říká dopravní odborník Martin Hájek z ostravské technické univerzity.

Úprava zákona

Opravované úseky na dálnicích a hlavních silnicích patří k vysoce rizikovým místům, kde doprava houstne a dochází k nehodám. Kvůli neukázněnosti řidičů se navíc zvyšuje počet zranění a úmrtí silničářů. Za nehody může zejména nepozornost řidičů a nedodržení bezpečné vzdálenosti. Podle policejních statistik se loni stalo na dálnicích a silnicích I. třídy téměř 16 tisíc nehod, z nichž pětinu zavinila právě nepozornost. Zemřelo 244 lidí a za nejvíc smrtelných nehod mohla vysoká rychlost.

Aby se moderní technika dala využít i k trestání řidičů a záznamy mohly sloužit jako důkaz, bude zapotřebí podle Jozefa Bocána z Policejního prezidia ČR upravit zákony. A nadto se stratégové moderní a chytré dopravy budou muset vypořádat s připomínkami Úřadu pro ochranu osobních údajů. Ministerstvo dopravy už totiž dostalo jeho varování, že osnova akčního plánu na rozvoj inteligentních dopravních systémů v současné podobě nezaručuje ochranu dat.

"Úřad pro ochranu osobních údajů v materiálu postrádá zohlednění zákonného rámce nasazení technických prostředků umožňujících zpracovávat osobní údaje a popis způsobu dodržení povinností týkajících se ochrany osobních údajů a jejich zabezpečení," uvedl mluvčí úřadu David Pavlát.

Ochránci soukromí upozorňují především na možné zneužití kamerových záznamů. "Pokud by na jejich základě, byť jen nepřímo – i zprostředkovaně, například ve spojení s jinými údaji a evidencemi – mohli být identifikováni jednotlivci," dodal Pavlát.

O chytré dopravní systémy stojí nejen stát, ale i velká města. Přes inteligentní elektroniku chtějí lépe řídit hromadnou dopravu a usnadnit například průjezd autobusů nebo tramvají. Na křižovatkách pak hodlají nechat namontovat speciální čidla s kamerami, které zachytí řidiče jedoucí na červenou. Takové chytré semafory už mají například v Jihlavě. Světla tam například umějí upravovat svůj interval podle počtu projíždějících aut.

Související