Společnost CCS, která dlouhodobě dominuje tuzemskému trhu s tankovacími kartami, čelí stále většímu náporu nových konkurentů. Zatím posledním vyzyvatelem CCS je karta Petrol MasterCard společnost Expensa, která oficiálně startuje ve čtvrtek.

Díru na trhu vidí Expensa hlavně v segmentu menších a středních firem. "Pokud chtěly tankovat nezávisle na konkrétní síti čerpacích stanic, měly jedinou možnost," říká ředitel Expensy Patrik Tjokorda s odkazem na CCS, jejíž karty akceptuje přes dva tisíce pump v Česku a kolem tří set na Slovensku.

S Petrol MasterCard by mělo jít zaplatit všude po světě, kde jsou přijímány karty MasterCard. V tuzemských podmínkách jde asi o 2800 benzinek. Globálně jich je přes milion.

Podle zástupců Expensy by také kromě mnohem většího pokrytí měla v porovnání s CCS nabídnout nižší poplatky. Měsíčně by měla Petrol karta stát 49 korun. Paušál u srovnatelného produktu CCS činí zhruba dvojnásobek. Avšak navíc klienti CCS platí i za každý odebraný litr benzinu. V případě menších objemů se základní přirážka pohybuje nad korunou za litr. Poplatek se odvádí i za nákup zboží nepalivového typu.

Nižší poplatky a více služeb

CCS začala podstatně zdražovat své služby od roku 2006, kdy ji převzala americká společnost FleetCor. Jelikož zvýšila poplatky nejen klientům, ale i čerpacím stanicím, které si stěžovaly u antimonopolního úřadu, začaly přicházet s vlastními tankovací kartami. Příkladem jsou společnosti Benzina, Shell, Čepro a OMV. Navzájem si v mnoha případech své karty akceptují, jejich užití je však možné na nejvýše tisícovce značkových pump.

Velkou konkurenční výhodou Petrol MasterCard je proto její široká možnost uplatnění. Kromě pump s ní bude možné platit v autoservisech či u mýtných bran, což ale konkurence nabízí také. "Navíc lze z Petrol MasterCard vybrat také kdekoli na světě hotovost, což je klienty velmi žádaná funkce a žádná z běžně rozšířených tankovacích karet v Čechách takovou možnost nenabízí," říká Tjokorda. Za výběr si bude firma účtovat 60 korun.

Do vývoje karty prý společnost investovala jednotky milionů korun. Cílem je prodat do roka 10 tisíc karet. Ještě letos chce Expensa také spustit Petrol MasterCard vedenou v eurech pro české firmy, které mají eurové příjmy a jezdí často do zahraničí.

Výhodou tankovacích karet je pro firmy přehlednost vyúčtování i velmi snadná kontrola nákladů na provoz automobilové flotily. Do jisté míry jsou jejich konkurencí běžné platební karty, ty ovšem firemní zákazníci příliš nepoužívají kvůli riziku zneužití ze strany zaměstnanců. Navíc u bankovních karet chybí podrobné vyúčtování a transakce je zúčtována přímo z bankovního účtu.

"Žádné bance v Čechách se na trh něco obdobného uvést nepodařilo, ač se jich o to již několik pokoušelo," uvádí Tjokorda s tím, že investované prostředky by se měly vrátit do dvou až tří let.

Související