Experti na investice a veřejné zadávání doporučili vedle nabídkové ceny zohledňovat také ekonomická a technická kritéria při hodnocení ekonomické výhodnosti a kvality nabízených řešeních. V současnosti je totiž v České republice stále nejčastěji užívaným hodnotícím kritériem cena, což vede k mnoha problémům, ke kterým při budování komunikací dochází.


Jádrem problému je však nesrozumitelnost kritérií a netransparentnost hodnocení v rámci výběrových řízení. Jednou z cest, jak se těmto problémům vyhnout, je využití praktických zkušeností z Nizozemí, které má za sebou dlouhou a úspěšnou historii realizace kvalitní veřejné infrastruktury.

Metoda organizace tendrů formou Best Value Procurement, byla v Nizozemském království zavedena v roce 2008 a od té doby prošla změnami a zkouškami v rámci mnoha velkých a komplexních infrastrukturních projektů, proto ji lze využít i v českých podmínkách. „V Nizozemsku nás zkušenost naučila, že veřejní zadavatelé by měli v zakázkách zohledňovat kromě ceny i další kritéria, jako jsou efektivita a transparentnost,“ říká Eduard Hoeks, velvyslanec Nizozemského království v ČR.


Transparentnost povede ke kvalitě


Používání kritérií pro hodnocení ekonomické výhodnosti nabídek ve veřejných soutěžích podporuje také ministr dopravy Dan Ťok: „Klíčovým ukazatelem hodnocení nabídkových řízení by neměla být pouze cena, ale zejména výsledná kvalita dopravních staveb. Té docílíme i důsledně připraveným nabídkovým řízením a následně takovou smlouvou, která umožní efektivně vymáhat řádné splnění závazku, tedy včas a v požadované kvalitě. Vše současně musí být transparentní, aby si lidé vynakládání miliard korun na rozvoj dopravní infrastruktury mohli kdykoli ověřit.“


„Investiční činnost, má-li být hospodárná, má stejné zákonitosti, je-li prováděna soukromým či veřejným sektorem. Státní investoři musí umět transparentně a odborně posoudit ekonomické a technické dopady nabídek, včetně kvality nabízených řešení, celoživotních nákladů a životnosti. Moderní trendy zadávání a financování dopravní infrastruktury stále častěji užívané ve světě, jako například Design-Build nebo PPP, využívají invence a vyšší odpovědnosti dodavatelů za svojí práci, ale stát musí umět takové nabídky jasně posoudit a vyhodnotit,“ okomentoval situaci v České republice Tomáš Janeba, prezident ARI.

Související