UPS patří spolu s Fedexem a DHL do trojice největších logistických společností světa. Přestože síť tohoto globálního giganta zahrnuje většinu regionů světa, tři čtvrtiny svého obratu utrží na domácím trhu a pouze čtvrtinu ve zbytku planety.

Podle rozdělení na jednotlivé segmenty loni UPS získalo 62 procent svých tržeb díky balíkovým službám v USA, 22 procent díky mezinárodní přepravě balíků mimo Spojené státy a 16 procent za transport větších zásilek (nad 70 kg) a kontraktní logistiku. Právě mezinárodní expresní přeprava a kontraktní logistika ale rostou v posledních letech rychleji než hlavní balíkové služby na domácím americkém trhu. Firma to chce nyní ještě více podpořit. Svou expanzi zaměřuje z velké části na Evropu, která je pro UPS největším zahraničním trhem zajišťujícím kolem poloviny mezinárodních příjmů.

Na nedávné konferenci pro investory vedení UPS oznámilo, že plánuje během příštích pěti let investovat kolem dvou miliard dolarů do rozšíření své mezinárodní infrastruktury, mimo jiné právě i v Evropě. Část investice by měla směřovat i na zvýšení výnosnosti doručování B2C zásilek. K tomu má přispět analýza dat a optimalizace plánování pomocí systému ORION (On-Road Integrated Optimization and Navigation), který by měl snížit množství najetých kilometrů u každého kurýra přibližně o 12 kilometrů denně. Plánovací a navigační software bude plně nasazený v roce 2017, informoval server Post & Parcel.

ZDRAVÍ PŘEDEVŠÍM

UPS se v posledních letech výrazně zaměřuje na logistiku ve zdravotnictví. "Jedním z klíčových trendů současného světa je stále globalizace obchodu. Řada studií říká, že tento trend bude dále pokračovat. Stále více podniků proto outsourcuje své logistické procesy. Jednou z oblastí, kde je tento trend nyní obzvlášť zřetelný, je zdravotnictví. Proto se na tento segment nyní výrazně zaměřujeme. Je to asi poslední obor, který s outsourcingem logistiky začal," říká mluvčí UPS Europe Carsten Helssen.

UPS se podle něj začalo na zdravotnický trh více soustředit po roce 2001. Během následujících let pak firma provedla řadu akvizic, přičemž v poslední době je v tomto směru aktivní hlavně v Evropě. Zatím poslední v pořadí je akvizice polské firmy Poltraf, která se zaměřuje právě na logistiku ve zdravotnictví. "Poltraf doplňuje naše plány na expanzi v pevninské části Evropy," řekla prezidentka UPS Europe Cindy Miller.

Transakce, která pomůže firmě expandovat dále na trhy střední a východní Evropy, by měla být dokončena během první poloviny roku. UPS už předloni koupilo v regionu maďarskou společnost Cemelog, rovněž zaměřenou na poskytování logistických služeb ve zdravotnictví, farmacii a biotechnologiích. Spolu s touto akvizicí UPS získalo tři distribuční sklady uzpůsobené pro uchování zdravotnického materiálu o celkové rozloze 24 tisíc metrů čtverečních.

SPECIALIZOVANÁ SÍŤ

Celá specializovaná síť UPS se za poslední roky rozrostla i o několik skladů v Asii a Severní Americe a další zařízení získaných logistických společností ve Velké Británii (Polar Speed) a Itálii (Pieffe). Na celém světě tak firma provozuje přes 600 tisíc m2 plochy ve 46 skladech specializovaných na uložení zdravotnického materiálu.

Polská firma Poltraf, která do dokončení transakce stále ještě patří do portfolia investičního fondu Ortie, má hlavní sídlo nedaleko Varšavy. Provozuje 170 vozů s nákladním prostorem, který umožňuje udržovat teplotu ve dvou režimech - 2 až 8 stupňů Celsia a 15 až 25 stupňů. Všechna vozidla jsou vybavena GPS a monitoringem teploty.

Do evropské "zdravotnické" sítě UPS, která zahrnuje 14 specializovaných skladů, Poltraf nyní přidá další tři (a 10 menších provozních poboček). Firma tak nabídne farmaceutickým společnostem prakticky kompletní pokrytí starého kontinentu. Jak zmiňuje server Transport Intelligence (TI), UPS se ale bude muset během integrace polské firmy vypořádat z celou řadou otázek. Tou nejpodstatnější bude zřejmě začlenění specifického softwaru, který zahrnuje skladový systém, ale také track & trace nebo monitoring teplot během přepravy.

"ZDRAVOTNICKÁ" KONKURENCE

UPS ale není jediná z velkých logistických firem, které se nyní více orientují na zdravotnický sektor. Například TNT, které se americká expresní společnost chystala před dvěma lety koupit, nedávno ohlásilo, že v Eindhovenu postaví nové překladiště určené především pro mezinárodní zdravotnický byznys.

Také společnost DB Schenker disponuje sítí logistických center specializovaných na zdravotní péči. Loni otevírala už čtvrté podobné zařízení v Nizozemsku, letos například jedno v Austrálii. Celkově jich má po světě kolem tří desítek. DHL Global Forwarding nedávno postavil vedle svého hlavního evropského překladiště u Lipska logistické centrum specializované na služby pro farmaceutické společnosti, předloni podobné zařízení otevřel u Barcelony. Za zvýšenou aktivitou logistických firem na zdravotnickém trhu podle TI stojí zejména zvyšující se regulační požadavky, rozšiřování výroby léků, větší ochota k outsourcování logistiky a celkově zvýšená poptávka po "zdravotnických" logistických službách ve střední a východní Evropě a v Asii.

POLSKÉ MOŽNOSTI

Vedle zmíněné akvizice nyní UPS rozšiřuje svou síť v Polsku také výstavbou nových provozů. Jedním bude nový hub v obci Strykow u Lodže. Ten bude sloužit jako překladiště s třídicím zařízením a zároveň jako distribuční centrum. Na 13 tisících metrech čtverečních se tu bude třídit až 15 tisíc balíků za hodinu.

Druhým projektem UPS v Polsku je centrum sdílených služeb GBS přímo v Lodži. To bude zajišťovat IT služby, zákaznický servis nebo účetnictví. Firma už má v Polsku jedno podobné centrum ve Vratislavi, které zaměstnává přes 600 lidí. Oba nové provozy by se měly otevřít ještě v první polovině roku a vytvořit by měly přes 300 nových pracovních pozic.

Podobně jako DHL nebo DB Schenker začalo UPS nedávno provozovat železniční přepravu z Číny do Evropy, která je levnější variantou k rychlejší, ale výrazně dražší letecké dopravě. Firma vypravuje dvě linky, které vedou ve své evropské části přes Polsko, přičemž jedna končí také právě v Lodži. Do jaké míry spolu všechny tyto aktivity souvisejí, není jasné. Jisté ale je, že z toho bude firma nějakým způsobem profitovat.

ROZŠÍŘENÍ HLAVNÍHO HUBU

Největší "akcí" UPS v Evropě je ale rozšíření hlavního evropského hubu na letišti Kolín nad Rýnem/Bonn, který spolu s podobnými areály v americkém Louisvillu, Hongkongu, Šen-čenu a Šanghaji tvoří hlavní osu mezinárodní sítě společnosti.

Firma tu investovala 200 milionů dolarů, zejména do nového vybavení. Připojením osmi automatických třídicích linek se zvýšila kapacita hubu o 70 procent na 190 tisíc zásilek za hodinu, což odpovídá přibližně 53 zásilkám za sekundu. Vedle toho rozšířila prostory tohoto logistického centra o dalších 10 tisíc metrů čtverečních, na kterých se převážně zpracovávají větší zásilky. Celkem mají v současnosti budovy, které tu UPS využívá, plochu 105 tisíc metrů čtverečních, většinou ve třech patrech.

UPS má svůj letecký hub na kolínském letišti od roku 1986. Tenkrát si tu pronajalo menší halu, která následně prošla rozšířením. Další budovy už si ale firma pořídila do svého vlastnictví. Po předposlední expanzi v roce 2006 zůstaly některé prostory částečně nevyužité, ale připravené na instalaci nového zařízení. K tomu došlo právě během posledního rozšíření, které trvalo dva roky a dokončilo se na jaře loňského roku.

UPS je na kolínském letišti s 2500 lidmi největším zaměstnavatelem. Z tohoto postavení mu pramení některé výhody. Například může během půlnoční provozní špičky parkovat svá letadla na ranveji před sousedícími halami. V těch sídlí DHL a Fedex, menší prostor zabírá ještě Lufthansa Cargo. Dříve tu měla letecký hub i společnost TNT, ta se ale přesunula do Lutychu.

STAVÍ I DHL

Nespornou výhodou letiště Kolín/Bonn jsou neomezené noční lety. Takových letišť po Evropě moc není. Jedním z dalších je Lipsko/Halle, kde má svůj hlavní evropský "Air Hub" DHL. Ten se sem přestěhoval z Bruselu právě kvůli problémům s nočními lety. I tento areál už prošel několika expanzemi, které dokládají, že se velkým expresním firmám daří.

Koncem loňského roku tu byla dokončena první fáze výstavby další nové haly. Ta bude mít ve finále přes 40 tisíc metrů čtvereční plochy a zvýší celkovou třídicí kapacitu areálu o více než polovinu na asi 150 tisíc zásilek za hodinu. DHL do nového zařízení investuje kolem 150 milionů eur. Nyní tu už v několika provozech zaměstnává téměř 4000 lidí.

Firma se rozhodla pro toto rozšíření kvůli dalšímu růstu expresního byznysu v Evropě. Charlie Dobbie, výkonný viceprezident Global Network Operations společnosti DHL Express, uvedl, že v regionu pokračuje ročním tempem 8 až 10 procent, a to zejména díky internetovému obchodu a zakázkám od malých a středních firem.

LETECKY I PO SILNICI

Hlavní evropský hub UPS na letišti v Kolíně nad Rýnem je sice přímo propojen s ranvejí, velká část zásilek sem ale proudí i po silnici. Denně sem zajíždí přes 300 spojů. Důvodem je to, že lokalita se nachází v srdci tzv. Blue Banana.

To je hlavní ekonomická oblast Evropy, která začíná v Anglii a pokračuje ve tvaru banánu přes Benelux, část Německa a Švýcarsko až do severní Itálie. Je zde největší koncentrace obyvatel, průmyslu a finančních toků v rámci celé Evropy. Díky krátkým vzdálenostem a vynikající dálniční síti je tak výhodnější propojit hub s řadou západoevropských destinací po zemi.

Vzduchem proudí do leteckého hubu UPS každý den 37 spojů. Víc než polovinu z nich obstarává charterová flotila, ve které převažuje společnost Star Air, dopravce patřící pod rejdařskou skupinu Maersk. Většina letadel sem přilétá s nákladem kolem půlnoci. Nejrušnější čas v překladišti tak je mezi 23. hodinou a 2:30 ráno. V tuto dobu tu probíhá třídění a překládání, následně se ještě nakládá a poslední letadlo odlétá nejpozději v 5:30.

INTELIGENTNÍ DOPRAVNÍK

Zásilky se tu dělí do tří kategorií (do 5 kg, do 30 kg a do 70 kg) - ty se vykládají na dopravník, dále jsou tu těžší nebo nadrozměrné, s nimi se manipuluje ručně. Lidská síla je tady kromě toho potřeba ještě k vyložení nákladu z letadel nebo nákladních vozů a po přetřídění k naložení zpět. Vše ostatní zajišťuje automatické zařízení podle čárových kódů.

Různé typy dopravníkových linek, které propojují nejen patra budov, ale i haly navzájem (skrze dva mosty mezi dvěma řadami hal), měří dohromady 40 kilometrů. Každá zásilka procházející hubem v něm od vyložení do opětovného naložení stráví v průměru 15 minut.

Rychlý průchod balíků halami podporují i některé moderní technologické prvky. Například inteligentní dopravník s kamerami zvaný singulátor zajišťuje optimální polohu balíků na pásu pro načtení čárového kódu. Když jedou například dvě zásilky blízko za sebou, zařízení je oddělí, aby je systém neidentifikoval jako jeden velký balík. Pokud se systému přesto nepodaří etiketu na zásilce z nějakého důvodu přečíst, pošle ji do speciálního oddělení, kde se řeší problémy s identifikací.

Třídění středních zásilek na jednotlivá stanoviště, odpovídající různým destinacím, obstarává dopravníkový pás složený z vytvarovaných výklopných desek. Každá zásilka se po dopravníku přemisťuje v této jakési misce, která se podle instrukcí systému naklopí a vyloží balík na skluzavku vedoucí k danému kontejneru.

Nejmenší zásilky se po dopravnících přesouvají v přihrádkách, které je vyklápějí do velkých igelitových pytlů. Když se naplní, pytel dostane svoji etiketu s čárovými kódy a pracovník jej odešle po běžném dopravníku k expedici. Velké zásilky, s kterými se ale ještě nemusí manipulovat ručně, putují po dopravníku uložené na bílém nosiči, jenž připomíná dětské boby.

"ČMUCHALOVÉ"

Část logistického centra je rovněž uzpůsobená pro látky, které vyžadují konstantní nebo nižší teploty. Tyto prostory využívají hlavně farmaceutické firmy, jimž tu UPS nabízí i speciální řešení uzpůsobená pro tento segment. Ve skladu s kontrolovaným prostředím, který má kapacitu 50 palet, se udržuje teplota mezi 10 a 25 stupni Celsia. Do chladicího skladu se vejde 36 palet a teplota se udržuje mezi 2 a 8 stupni Celsia.

Do značné míry výjimečné je uzavřené oddělení celní kontroly ve vrchním patře, jehož součástí je i dopravníkový pás, na který se posílají zásilky podezřelé z narušení pravidel. Cvičení psi tu čichem kontrolují, jestli neobsahují například drogy nebo nebezpečný materiál.

Přetříděné zásilky kloužou do spodního patra po systému skluzavek. Pak se ukládají na sebe podle váhy do leteckých kontejnerů. Ty ale nejsou ani zdaleka stejné. Liší se jak tvarem, tak velikostí podle toho, do kterého letadla a do které jeho části se nakládají. V letadlu se kontejnery posunují na své místo pomocí automatického zařízení zabudovaného v podlaze. To je po usazení do správné pozice připevní k zemi.


AIR HUB KOLÍN NAD RÝNEM/BONN

V provozu od 1986

Třídicí kapacita 190 000 zásilek/hodinu

Zaměstnanců přes 2500

Flotila vlastní + charterová 37 letadel

Z toho většina Boeing B767

Zastavěná plocha hubu 105 000 m2

Délka dopravníků 40 km

Počet skenerů kolem 660

Cesta zásilky hubem trvá průměrně 15 min.


UPS V EVROPĚ

Vznik v Německu v roce 1976

Hlavní sídlo v Bruselu

Kontaktní pobočky 13 000

Logistické provozy 400

Skladovací prostor 470 000 m2

Zaměstnanců 44 000

Doručovací flotila 8800 vozů

Zdroj: UPS (údaje z února 2014)


UPS GLOBÁLNĚ

Založeno v Seattlu v roce 1907

Centrála v Atlantě

Tržby (za rok 2013) 55,4 miliardy dolarů

Doručeno (za rok 2013) 4,3 miliardy balíků a dokumentů

Logistických provozů 1990

Doručovací flotila (včetně motorek a aut) 96 400

Vozy na alternativní palivo 3152

Vlastní vzdušná flotila 237 letadel

Pronajatá vzdušná flotila 388 letadel

Zdroj: UPS (údaje z února 2014)


Do posledního rozšíření hubu na kolínském letišti firma investovala 200 milionů dolarů.
FOTO: UPS

Menší zásilky proudí po dopravnících složených z jakýchsi přihrádek.
FOTO: AUTOR

Letecké kontejnery mají různé tvary i velikosti. Na překladišti se s nimi manipuluje pomocí milionů koleček zabudovaných v podlaze.
FOTO: AUTOR

Spojení Air Hubu s mezinárodní sítí UPS zajišťuje 37 letadel.
FOTO: AUTOR

V nově přistavené části hubu se třídí hlavně větší zásilky.
FOTO: AUTOR

Mezi dvěma částmi terminálu zásilky přejíždějí ve dvou "vzdušných" tunelech.
FOTO: AUTOR

Středně velké balíky se přesouvají po dopravníku z prohnutých desek.
FOTO: AUTOR

Související