Tunel Blanka v plánovaném termínu 2. prosince zřejmě otevřen nebude. Zprovoznění tunelu totiž může ovlivnit čtvrteční odstoupení dvou ze tří rozhodců z arbitráže mezi Prahou a firmou Inženýring dopravních staveb (IDS), která je dozorcem stavby. Vyplynulo to ze slov náměstka primátora Jiřího Nouzy (TOP 09). Mluvčí magistrátu Petra Hrubá později upřesnila, že po rezignaci arbitrů hrozí, že práce na dokončení tunelu zpomalí.

Důvod odstoupení rozhodců prý ale Praha ani firma IDS neznají. Jednání rozhodčího soudu, bez jehož verdiktu nelze Blanku otevřít, bylo odloženo na neurčito.

IDS žaluje hlavní město o 151,5 milionu korun za nezaplacené faktury. Stavba tunelu vyjde Prahu celkem na zhruba 37 miliard korun.

"Mé informace jsou, že dva ze tří rozhodců odstoupili. Jaké je k tomu vedly důvody, nevím," řekl ČTK Nouza. V konečném důsledku může rozpad soudu podle něj zapříčinit zdržení plánovaného termínu otevření 2. prosince. Budoucí primátorka Adriana Krnáčová (ANO) nedávno řekla, že podle ní auta vjedou do Blanky v březnu 2015.

Mediální zástupce IDS Pavel Kočiš ČTK řekl, že důvod odstoupení rozhodců firma nezná. "Odstoupili z nám neznámých důvodů. Za nás mohu říct, že ale budeme i nadále pokračovat ve vymáhání částky," řekl. Podle informací ČTK odstoupili rozhodci z osobních důvodů.

Firmě IDS město několik měsíců neplatilo za faktury. Společnost za své služby zatím inkasovala 202 milionů korun, chce ale víc, než bylo v původní smlouvě. Práce na stavbě se protáhly a firmě prý vzrostly náklady.

U rozhodčího soudu skončil i spor Prahy a stavební společnosti Metrostav, která měla na starosti stavební část tunelového komplexu. Také stavebníkům Praha několik měsíců neproplácela faktury. Soud již v uplynulých měsících nařídil Praze zaplatit pět miliard. Podle vedení města tím arbitři zlegalizovali platby, které vznikly nad rámec původních smluv.

Tunelový komplex, jehož stavbu zadala někdejší politická garnitura pod vedením primátora Pavla Béma (ODS), měl být zprovozněn v roce 2011. Termín politici několikrát odložili. Naposledy se mluvilo o zkušebním provozu od 2. prosince. To ale zpochybnila Krnáčová (ANO), jako reálný vidí březnový termín, prosincový termín považuje pouze za předvolební marketingový tah. V tunelu je podle ní ještě problém se zvednutou spodní vodou po povodních, některé kabely jsou prý stále ve vodě.

Mluvčí Metrostavu Pavel Polák pak minulý týden ČTK řekl, že s prosincovým termínem otevření se při stavbě nikdy neoperovalo, vždy se počítalo s dubnem roku 2015.