Síť prodejen pro kutily Uni Hobby patřící českému podnikateli Jiřímu Šimáněmu nabídne jako první v Česku zboží pro dům a zahradu ve svém vlastním internetovém obchodě. Prodejce nedávno spustil nové internetové stránky a e-shop má začít fungovat v nejbližších měsících.

"On-line prodej spustíme na jaře spolu s novou sezonou," řekl Miroslav Res, šéf Uni Hobby a bývalý dlouholetý ředitel cestovní kanceláře Čedok.

Začali jako OBI

Tuzemský řetězec se zbožím pro dům a zahradu začal před třemi lety budovat jeden z nejbohatších Čechů Jiří Šimáně. Jeho dceřiná firma, společnost Global Stores, v Česku do loňského roku provozovala na základě franšízové smlouvy šest obchodů oranžového německého "kutila" OBI. Vlastní obchody pod značkou Uni Hobby provozovala pouze ve Valašském Meziříčí a v Jihlavě. Pak se ale Šimáněho firma nedohodla s OBI na expanzi a i zbylých šest obchodů převzala a "přebarvila". Nyní tak provozuje v Česku osm prodejen, vyjma Pardubic je zbytek obchodů na jih od Prahy. Ambici otevřít svůj obchod v hlavním městě společnost zatím nemá. "Praha už je dostatečně zahuštěná," říká šéf řetězce Miroslav Res (na snímku). Uni Hobby má obrat zhruba 1,25 mld. Kč.

Uni Hobby zatím podle něj nenabídne na webu veškerý sortiment z kamenných prodejen. Řetězec ale bude zákazníkům ve spolupráci se zásilkovou službou zakoupené zboží schopen doručovat, což ho odliší od konkurenčních hobbymarketů.

Například na stránkách řetězce Hornbach si lze některé zboží prohlédnout v on-line katalogu a objednat ho předem. Vyzvednout si ho ale musí zákazník na pobočce. "Plnohodnotný internetový obchod je to teprve v případě, že je firma schopna zboží sama doručit," připomněl Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci. Takový obchod zatím v Česku spustil jen prodejce sekaček či bazénů Mountfield, který ovšem sám sebe zase nepočítá mezi hobbymarkety.

Chce být nejlevnější

"E-shop zaměříme na nejžádanější položky jak v segmentu zboží dlouhodobé spotřeby, jako jsou vrtačky, tak ve zboží sezonním, jde například o grily," upřesnil Res. Pro doručení až do domu bude pro obchodníka limitujícím kritériem hmotnost do 50 kilogramů a délka do dvou metrů, doplnil šéf Uni Hobby.

Různé nářadí a další menší zboží pro kutily i profesionální uživatele už je přitom dnes na internetu k dostání v různých obecných e-shopech typu Mall či Kasa. Uni Hobby tak nevstupuje na "neorané pole".

Řetězec je podle svého šéfa připraven vedle doručování do domu konkurovat nízkou cenou. "Snažíme se už dnes zákazníkům nabízet zboží pod cenou, kterou najdou na internetových vyhledávačích," uvedl.

Rozšiřování po zemi jde pomaleji

E-shop pro kutily doplní prodejní síť Uni Hobby, která zatím není příliš početná. Řetězec má v Česku osm prodejen o rozsahu do 12 tisíc metrů čtverečních, většinu na Moravě. Praha, kde mají obchody konkurenti jako řetězce OBI či Bauhaus, ale chybí. "Chtěli bychom otevírat jednu prodejnu ročně. Zajímáme se o lokality mimo Prahu, která už je zahuštěná," uvedl Res.

Vystavění kamenného obchodu je pro firmu mnohonásobně nákladnější. Výlohy na vývoj a zprovoznění e-shopu se pohybují v řádech stovek tisíc korun. "Při budování nového kamenného obchodu mluvíme třeba o 150 milionech," připomněl Res. K internetovému obchodu je ale zapotřebí vytvořit ještě doplňující sklad.