Z celkového počtu jezdí u nás na CNG 518 autobusů ve více než 35 městech a 83 komunálních vozů. Hlavní část tvoří osobní a dodávková vozidla, kterých je přes 7 tisíc. Oproti roku 2013 je to asi 30procentní meziroční nárůst.

Hlavní výhodou stlačeného zemního plynu je nižší spotřeba i cena než u benzínu nebo nafty. „Rozvoj CNG tlačí také poptávka po ekologických vozech a plnění přísných emisních limitů. Stejný trend je i ve světě. Ročně se prodá na světě asi 2,3 miliony CNG vozidel a toto číslo každým rokem narůstá, v roce 2023 by to mělo být ročně dokonce 3,5 milionu ročně,“ říká Jan Ruml, výkonný ředitel ČPS.

Další vlnu zájmu o koupi vozidel na CNG spustilo dlouho očekávané zahájení prodeje modelu Škoda Octavia G-TEC a Combi G-TEC. Tyto modely jsou určeny hlavně pro firemní zákazníky a velké vozové parky organizací. Největší z nich - Česká pošta - provozuje už stovky vozidel na CNG. Jak informovaly Parlamentní listy, například společnost Synlab, která podniká v laboratorních službách, si nyní přebrala 25 nových Škodovek na stlačený zemní plyn. Stovky aut na CNG plánuje pořídit ministerstvo vnitra, uvažují o tom ale i další státní úřady.

„Spolu s vozidly výrazně přibývají i plnicí CNG stanice, kterých je dnes u nás již 63. Optimální počet CNG stanic pro Českou republiku je 200 až 300. Tento počet bude v ČR během tří až pěti let nepochybně postaven,“ ujišťuje Jan Ruml.

Nová Octavia G-TEC by se sítí CNG stanic neměla mít problém ani teď. Pohání ji přeplňovaný motor 1,4 TSI o výkonu 81 kW (110 k), který je schopen spalovat jak benzin, tak CNG. Auto ujede podle továrních informací na plyn až 410 kilometrů a celkový dojezd při natankování obou nádrží je až 1330 kilometrů. Auto se prodává od 433 900 korun, nejlevnější varianta pouze na benzín ale začíná už na 334 900 korun.

Související