Řidiči se poprvé projedou tunelem Blanka 2. prosince 2014. V tento den Praha tunel otevře a zahájí několikaměsíční zkušební provoz. V úterý o tom informoval radní pro dopravu Jiří Nouza (TOP 09). Na začátku října by se měl také otevřít Trojský most, který je součástí tunelového komplexu. 

"Vše je samozřejmě podmíněno úspěšným testováním technologické části, bezpečnostních systémů a převzetím díla investorem stavby," upřesňuje Nouza.

Zaměstnanci společnosti Metrostav dokončili stavbu v pondělí. Teď v Blance pracuje ještě firma ČKD Praha DIZ, která dokončuje technologickou část. Tedy aby správně fungovala čidla, která hlídají provoz tunelu. Neměla by vyhlašovat plané poplachy.

Firma ČKD Praha dříve avizovala, že práce dokončí až příští rok v dubnu. Zástupci města se ale s firmou dohodli na dřívějším termínu.

"Dopravní situaci v Praze tunel Blanka jednoznačně prospěje," říká Nouza s tím, že Pražané dostanou pod stromeček hezký dárek.

Po Trojském mostě se auta a tramvaje poprvé projedou už 6. října. Autobusy městské hromadné dopravy by možná mohly po zkušebním provozu jezdit i samotným tunelem.

Minulý týden ukončil rozhodčí soud spor o neproplacené faktury. Město musí společnosti Metrostav zaplatit poslední dlužnou miliardu korun. Vedení města tvrdilo, že peníze sice má, ale smlouva je neplatná. Tudíž je nemůže vyplatit.

Magistrát bude muset okolo tunelu vyřešit ještě jednu arbitráž. Spor o neproplacené faktury vede i s firmou Inženýring dopravních staveb. Podle radního pro dopravu Jiřího Nouzy ale spor provoz Blanky nijak neohrožuje.

Tunelový komplex je součástí severozápadního městského okruhu. Tomu však stále chybí severovýchodní část. Hospodářské noviny tento týden upozornily na to, že na stavbu přezdívanou Blanka 2 za 17 miliard korun město nebude mít peníze. Otázka také je, jak se k tomu postaví nová politická reprezentace, která nastoupí po říjnových komunálních volbách.

Tunel Blanka se staví od roku 2007, dokončen měl být v roce 2011. Projekt vznikl za primátora Pavla Béma (ODS) a Prahu vyšel na 36,9 miliardy korun. Původní odhad byl přitom 29,7 miliardy. Se svou délkou 6,4 kilometru je nejdelším tunelem v Česku a nejdelším městským tunelem v Evropě. Tunelový komplex tvoří Bubenečský, Dejvický a Brusnický tunel a další dopravní stavby včetně zmiňovaného Trojského mostu.