Nákladní doprava je pro skupinu Českých drah stále ziskovější. Je to ale dáno hlavně tím, že firma přestává se ztrátovými zásilkami a snaží se maximálně šetřit na provozu.

Čistý zisk z nákladní dopravy, kterou provozuje dceřiná firma drah ČD Cargo, se za první pololetí více než zdvojnásobil, provozní zisk vzrostl o polovinu. Firma ale převáží stále méně surovin a zboží. Za první pololetí klesla přeprava o pět procent.

ČD Cargo nyní převáží téměř o třicet procent méně než v rekordním roce 2008, nákladní železniční doprava v Česku přitom v tomto období klesla "pouze" o deset procent. Čistý zisk ČD Carga se podle mezinárodních účetních standardů v první polovině letošního roku meziročně zdvojnásobil na 540 milionů korun. Za celý loňský rok byl zisk 600 milionů. Pomohlo, že firma výrazně propouštěla a přestala s přepravou části ztrátových vozových zásilek. V roce 2012 došlo na rekordní dvoumiliardovou ztrátu.

Firma důvody poklesu přeprav nevysvětluje. "ČD Cargo se pohybuje na otevřeném konkurenčním trhu nákladní dopravy. Z toho důvodu nebudeme v současné době vaše dotazy komentovat," říká pouze mluvčí firmy Petr Šťáhlavský. Odvolává se na zveřejněné informace, podle kterých firma přepravila za první pololetí o pět procent více zboží, než stanovil plán. I to ale znamenalo meziroční pokles.

Důvody lze vyčíst ve výročních zprávách. Firma přišla například o přepravu uhlí do východočeské elektrárny Chvaletice. Jde o 200 tisíc tun měsíčně. I když ČD Cargo ujišťuje věřitele, že se jí daří získávat i nové zakázky, ztrátu Chvaletic zdaleka nevyrovnají.

"Snížení tržeb o 345 milionů korun (o pět procent) bylo způsobeno sílící konkurencí mezi dopravci v přepravách hnědého a černého uhlí a železa a strojírenských výrobků, která vedla ke ztrátě některých přeprav. Tyto přepravy se daří jen částečně nahrazovat nově získanými," stojí v pololetní zprávě skupiny Českých drah.

Výroční zpráva ČD Carga za loňský rok pak konstatuje, že nové zakázky jsou získávány díky kombinaci agresivní obchodní politiky a konkrétních slabin konkurence. Tedy pravděpodobně tam, kde ČD Cargo dokáže nabídnout lepší cenu za lepší službu. Průměrné ceny Carga za poslední dva roky klesly.

Propad podílu Carga na tuzemském trhu je dlouhodobý. Před pěti lety měla konkurence na železnici jen sedm procent přeprav, nyní je tento podíl více než trojnásobný. A to i přes to, že řada malých nákladních dopravců na českých kolejích během té doby kvůli krizi skončila. Ti největší vykazují vytrvalý růst podílu. A to právě na úkor ČD Carga.

Otázka, jak chce ČD Cargo čtyřletý pokles přepravy zvrátit, zůstává nezodpovězena. Loni v srpnu odvolaný management Petra Žaludy byl nástupci obviněn z toho, že na ztrátu kontraktů reagoval pouze úsporami, tedy propouštěním a snižováním nákladů, nikoliv hledáním nových příležitostí.

Konkurence roste

Nákladní doprava je s výjimkou dvoumiliardové ztráty v roce 2012 pro skupinu ČD zdrojem příjmů, které snižují dlouhodobé ztráty z osobní dopravy. I když firma provozuje pouze osobní dopravu v závazku (tedy tu, kde mají kraje či stát hradit ztrátu) nebo na vlastní komerční riziko, tedy tam, kde to dává ekonomický smysl, zisku nedosahuje. Dosavadní plány Českých drah počítaly s tím, že by osobní doprava mohla vydělat až v roce 2018, nový plán, se kterým přichází šéf Daniel Kurucz, je ambicióznější - zisk může přijít již v roce 2016.

A jak jsou na tom konkurenti ČD Carga? Firma Advanced World Transport (v minulosti OKD, Doprava) svůj podíl znásobila, a dnes je jedním z největších soukromých nákladních železničních dopravců v Evropě. Zájem o podíl v této firmě tento měsíc projevilo PKP Cargo, polský polostátní dopravce.

AWT, firma původně závislá na přepravě černého uhlí z dolů OKD, se postupně přeorientovala i na další přepravy a právě ona převzala vloni ČD Cargu dva důležité a ziskové kontrakty. Již zmíněnou přepravu hnědého uhlí ze severních Čech do Chvaletic i přepravu 25 tisíc škodovek ročně do Polska. Firmu AWT ovládá podnikatel Zdeněk Bakala, který vlastní i společnost Economia, vydavatele HN.

Rychlým tempem roste na tuzemské železnici i Unipetrol doprava. A z nuly na dvouprocentní podíl se během čtyř let dostalo IDS Cargo ze skupiny IDS podnikatele Zdeňka Kyselého.

Pětici největších tuzemských dopravců uzavírá SD - Kolejová doprava, dceřiná firma společnosti ČEZ. Ještě nedávno se přitom uvažovalo, že by právě tento energetický gigant pomohl z problému ČD Cargu tím, že by mu přednostně zadával zakázky.