Podle veletržní správy se CeMATu zúčastnilo 1025 vystavovatelů, tedy o několik desítek méně než v roce 2011. Méně bylo i návštěvníků - letošních 53 tisícovek nepřekonalo návštěvu minulého veletrhu, kdy do Hannoveru dorazilo o pět tisíc odborníků více. I tak jde ale o úctyhodná čísla, jimž nemůže konkurovat žádná jiná akce v tomto oboru.

NÁVŠTĚVNÍCI Z CELÉHO SVĚTA

Dr. Andreas Gruchow, člen představenstva Deutsche Messe zodpovědný za CeMAT, hodnotil letošní ročník takto: "Se sloganem Smart-Integrated-Efficient ukázal letošní ročník, že high-tech logistika je klíčová pro prakticky každý byznys, jenž chce zůstat životaschopný a konkurenceschopný. Status veletrhu jako vlajkové lodi intralogistických veletrhů podtrhla přehlídka kompletních logistických řešení a produktů. Vystavovatelé přijeli do Hannoveru s vysokými očekáváními vytvoření mezinárodních kontaktů a tato očekávání byla naplněna. CeMAT reprezentuje prudce rostoucí průmyslový sektor a tento ročník vynesl 1,7 milionu obchodních kontaktů, což je významně více než v předchozím ročníku. Vystavovatelé byli spokojeni a uzavřeli obchody v řádu milionů eur."

Třetina návštěvníků veletrhu přijela ze zahraničí, z toho 70 procent z Evropy, 13 procent z Asie, devět procent z Ameriky, 5 procent z Afriky a tři procenta návštěvníků z Austrálie. Významně více návštěvníků než v předchozím ročníku dorazilo ze Spojených států a Ruska. "Zvýšený počet návštěvníků z Ruska, ale také z Brazílie dokazuje, že naše zahraniční akce CeMAT Russia a CeMAT South America mají pozitivní vliv na návštěvnost v Hannoveru," dodává Gruchow.

Podle veletržní správy 80 procent návštěvníků tvořily osoby s rozhodovacími pravomocemi, tzv. decision makers, s přímým vlivem na podnikový nákup, které přijely do Hannoveru s konkrétními projekty a investičními záměry. Téměř každý druhý návštěvník byl členem top managementu. "Odhaduji, že zde byly položeny základy objednávek za více než 10 miliard eur," říká Gruchow.

Sascha Schmel, prezident Asociace manipulace s materiálem a logistických systémů ve Svazu německých výrobců strojů a zařízení (VDMA), poznamenal: "Internacionalizace je jedním z klíčových hybatelů intralogistického průmyslu, především tady v Německu. Naši dodavatelé intralogistických systémů mají podíl na světovém exportu zhruba 19 procent, více než Čína i Spojené státy. V loňském roce Německo vyvezlo intralogistické produkty za téměř 13 miliard eur. CeMAT je místem, kde se intralogistický sektor setkává se svými mezinárodními klienty, je tak unikátní prodejní akcí. Pozitivní zpětná vazba, kterou jsme obdrželi od našich členů, ukazuje na velice úspěšný veletrh."

ROZDĚLENÍ PODLE OBORŮ

Na celkových 120 tis. m2 vystavovatelé prezentovali svou nabídku v celkem pěti sekcích - Move & Lift, Store & Load, Pick & Pack, Logistics IT a Manage & Service. Napříč přehlídkou výrazně vystupovalo na povrch jedno z módních témat poslední doby - tzv. Průmysl 4.0. Vystavovatelé zdůrazňovali flexibilitu, dynamický materiálový tok a nepřetržitou komunikaci mezi všemi systémy.

Žhavým tématem byly i očekávané demografické změny vedoucí k rostoucí potřebě ergonomických skladových a manipulačních pracovišť. Zaujaly i nové přístupy ke skladovým a manipulačním procesům s podporou tabletů nebo datových brýlí.

Veletrh nabídl i dvě diskusní fóra bohatá na aktuální témata z nejrůznějších oblastí, jako jsou demografické změny, velkoobchod a retail, chemický a farmaceutický průmysl, řízení dodavatelských řetězců, automatické přepravní systémy, přístavy, procesní optimalizace, e-commerce, nebezpečné zboží, interakce mezi člověkem a strojem a další.

Úspěch sklidila na venkovní ploše umístěná zcela nová exhibice použité průmyslové manipulační techniky.

PŘEKVAPENÍ VELETRHU

Překvapením letošního ročníku byla neúčast dvou významných výrobců manipulační techniky, Linde Material Handling a Hyster. Obě společnosti zvolily pro prezentaci svých výrobků vlastní akci, Linde MH svůj World of Material Handling v Mohuči, Hyster v termínu CeMATu vlastní prezentaci v Düsseldorfu. Spekulace o důvodech neúčasti především Linde MH byly v Hannoveru slyšet téměř na každém kroku, nicméně zdá se, že marketingová oddělení obou firem neúčast na veletrhu důkladně promyslela a především monstróznost třítýdenní akce Linde dává tušit, že snaha ušetřit důvodem neúčasti nebyla.

Naopak jako jednu z nejdůležitějších akcí v oboru vnímá CeMAT Toyota Material Handling, která obsadila uvolněný tradiční stánek Linde. "Samozřejmě jsme uvítali možnost vystavovat na jedné z nejatraktivnějších lokalit tohoto veletrhu, která ještě více posílila účinek naší expozice, ale především jde o to, co zde na CeMATu vystavujeme - bez pochyby největší počet nových produktů v našem oboru a několik klíčových inovací v oblasti služeb a technologií. Hovoříme s mnoha zákazníky a provádíme řadu průzkumů, takže víme, co trh požaduje - je to spolehlivost, bezpečnost a efektivita. To jsou také naše cíle, na jejichž naplnění pracujeme," řekl Hans van Leeuwen, výkonný viceprezident marketingu a prodeje TMHE.

Kromě celkově o něco slabší účasti v letošním ročníku již tolik neohromily expozice čínských výrobců, kteří byli tolik vidět na minulém CeMATu. Přes hojnou účast čínští výrobci manipulační techniky pojali své expozice přece jen racionálněji než před třemi lety. Byť několik čínských firem přivezlo ukázky velmi širokého výrobního programu, konkurovat velikostí stánků dvěma německým a vedoucímu japonskému výrobci nemohly.

Obsáhnout na podobné akci v krátké návštěvě všechny zajímavé expozice a prezentované novinky je pro redakci, jako je ta naše, téměř nemožné, při podrobnějším popisu expozic se tedy soustředíme jen na několik vybraných nejdůležitějších dodavatelů.

JUNGHEINRICH S NEJVĚTŠÍ EXPOZICÍ

Největším vystavovatelem veletrhu byl Jungheinrich. Expozice firmy byla téměř ohromující, na ploše více než 7000 m2 představila řadu inovací v oblasti vnitropodnikové logistiky - logistických systémů, vysokozdvižných vozíků a služeb spojených s vnitropodnikovým tokem materiálu.

Mezi nejzajímavější novinky patřily spalovací vozíky pro extrémní použití, systémy tahačů pro efektivní zásobování výroby, vozíky s výsuvným sloupem konstrukční řady 1 a 3, kompaktní zdvihací sloup výrazně zlepšující výhled řidiče či systém automatické výměny baterie u elektrických čelních vozíků.

Nově navržená generace vysokozdvižných vozíků se spalovacím motorem a hydrodynamickým pohonem (měničem) typu DFG/TFG 316/320 a DFG/TFG 425/435 dosahuje ve své třídě nadprůměrného překládacího výkonu při nízké spotřebě energie. Robustní vozíky jsou vybaveny kvalitními součástmi s dlouhou životností a díky tomu umožňují i extrémně dlouhé použití v nejrůznějších klimatických zónách.

Nové tahače řady 5 s tažnou silou až devět tun a přívěsy typu GTP a GTE umožňují zpracování několika přepravních úkolů - současně, zefektivňují výrobní procesy a zaručují spolehlivé zásobování s efektivním využitím zdrojů.

Jungheinrich také pokračuje ve vývoji vozíků s výsuvným sloupem. První z typů nové konstrukční řady 3 byl představen v uplynulém roce (ETV 318), prezentace vozíků typu ETV/ETM 320-325 proběhla letos v Hannoveru. Hlavní charakteristikou je výrazně nižší spotřeba energie spojená s vyšším výkonem překládky.

Firma představila také nový kompaktní sloup pro čelní vysokozdvižné vozíky, který výrazně zlepšuje výhled řidiče. Nejnovější verze systému ISM Online zahrnuje nový modul Produktivita, který umožňuje analyzovat vytížení flotily vozíků a efektivně využívat jednotlivé vozíky.

Velkou pozornost přitahoval i systém automatické boční výměny baterie - stačí otevřít boční dvířka, odpojit baterii od vozíku, zmáčknout tlačítko a za necelou minutu je baterie kompletně vysunutá z vozíku. Unikátní je především systém podpěry vysunuté baterie. Ten se během vysouvání vůbec nedotýká podlahy, na kterou se "posadí" až po úplném vysunutí. Díky tomu nehrozí poškození podlahy. Aktuálně může být takto vybaven jakýkoliv čelní elektrický vozík s nosností od 1,6 do 5 tun.

TOYOTA PŘEDVEDLA NEJVÍCE NOVINEK V HISTORII

Toyota Material Handling Europe rozšiřuje svoji nabídku v souladu s plánem stát se v blízké době na poli manipulační techniky evropskou jedničkou. "Naším cílem je být jedničkou v oboru nejen z pohledu produktů, inovací a služeb, ale také ve stanovování nových standardů efektivity, bezpečnosti a spolehlivosti. Jsme přesvědčeni, že náš příspěvek na CeMATu 2014 je toho jasným důkazem," uvedl při zahájení veletrhu Matthias Fischer, prezident a CEO společnosti TMHE.

Mezi hlavní novinky patří čelní vozíky se spalovacím motorem Tonero s nosností 1,5 až 3,5 t s hydrostatickou převodovkou. Toyota se tak zařazuje mezi výrobce nabízející dvě varianty přenosu výkonu na kola (vedle hydrostatické i tradiční hydrodynamickou), ze kterých si uživatel vybere tu nejvhodnější podle vlastní aplikace. Novinky v oblasti čelních vozíků doplňují odolné čelní vozíky se spalovacím motorem Tonero s nosností 3,5 až 8 tun nebo 80V elektrické čelní vozíky Traigo s nosností 2 až 3,5 tuny pyšnící se vysokou energetickou účinností a výkonností srovnatelnou s modely vybavenými spalovacími motory.

Nízkozdvižný vozík BT Levio LPE200-250 s kompaktním šasi má vynikající manévrovací schopnosti a nabízí široké možnosti přizpůsobení potřebám řidiče. Retrak BT Reflex řady B je speciálně zkonstruovaný pro základní aplikace, které zakládají ve výškách příležitostně a kladou menší nároky i na rychlost a intenzitu horizontální přepravy. Nabízí jednoduché a nekomplikované ovládání, takže se hodí pro aplikace, ve kterých je obsluha retraku jen jedním z mnoha úkolů pracovníků skladu.

Mezi další zajímavé exponáty patřily novinky v technologii palivových článků či představení nové generace spalovacího motoru s vysokotlakým vstřikováním nafty, která přináší značné úspory paliva. Lithium-iontové akumulátory již mají vývojovou fázi za sebou a jsou nabízeny jako alternativní volba pro elektrické paletové vozíky a nízkozdvižné vychystávací vozíky BT. Toyota předvedla i novou aplikaci systému I_Site pro iPhone.

STILL

Still předvedl širokou škálu novinek napříč celým produktovým portfoliem. Největší pozornost budil již poměrně propracovaný a částečně funkční prototyp vozíku budoucnosti cubeXX. Koncepční studie tohoto multifunkčního stroje byla představena na předchozím CeMATu před třemi lety. Od té doby však inženýři v Hamburku nezaháleli a letos v Hannoveru předvedli funkční verzi vozíku, který v sobě kombinuje šest různých druhů manipulační techniky a pracuje autonomně. Prototyp byl vybaven pouze maketou kabiny a některé systémy ještě nebyly plně dopracované, ale na cestě od konceptu stroje k reálnému nasazení dosáhla firma významného pokroku.

Chloubou expozice byl i cenou IFOY čerstvě ověnčený automatizovaný vozík EGV-S se systémem iGo Easy, který prostřednictvím aplikace pro tablet umožňuje automatizovat jednoduché skladové operace. Mezi další novinky na veletrhu patřil retrak FM-X14, tahač LTX-T08 nebo systém přepravních přívěsů k tahačům pro zásobování výrobních linek.

Zaujal i vodíkový palivový článek jako zdroj energie pro elektrický vozík nebo ručně vedený nízkozdvižný vozík EXU vybavený lithium-iontovými bateriemi.

Na venkovní ploše mohli návštěvníci obdivovat např. mohutnost nového osmitunového vozíku řady RX70 a celou škálu dalších zajímavých strojů z dílny německého výrobce.

SSI SCHÄFER

Společnost SSI Schäfer podřídila svou tradičně nepřehlédnutelnou expozici zvyšování efektivity. Návštěvníci jejího stánku měli možnost udělat "krok do světa efektivity" a na 1400 m2 si prohlédnout spektrum nejnovějších výrobků a služeb tohoto vedoucího poskytovatele skladových a logistických řešení.

V popředí zájmu byla samozřejmě automatizace - dvě rozsáhlé instalace nejnovějších automatických skladových systémů demonstrující reálné logistické procesy představily možnosti efektivní interakce různých zařízení.

Na osmi stanovištích firma informovala potenciální zákazníky o možné výkonnosti a efektivitě, jichž je možné s novými řešeními dosáhnout. Ukázkové referenční projekty ze sektorů automobilového průmyslu, farmaceutického průmyslu, retailu, potravinářského a nápojového průmyslu, e-commerce a dalších odvětví prezentovali specialisté firmy zájemcům na vyžádání.

BITO

Společnost BITO Lagertechnik Bittmann předvedla řadu nových produktů, mimo jiné mobilní inovované regálové systémy PROmobile, jež díky možnému přístupu z uličky nabízejí nyní extrémně vysokou kapacitu. Novinka PROmobile synchro si také dokáže poradit s nerovnoměrným zatížením mobilních regálů, při kterém dochází k opotřebování válečkových drah. Zajímavou novinkou byl optimalizovaný systém spádových regálů PROflow, zajišťující princip FIFO. Místo obvyklých brzdných válečků využívá inteligentní válečky, které automaticky zpomalují tok palety v kanálu. Tím zajistí plynulý a bezpečný průchod palety i s velmi citlivým zbožím.

Vylepšený dálkově řízený vozík Shuttle se pohybuje v regálovém kanálu a umožňuje přepravovat palety v rámci regálového systému. Jednotky jsou vybaveny zlepšenými senzory a disponují také lehčími bateriemi.

Novinkou jsou i na stránkách Logistiky již představené přepravky BITOBox XLmotion, které jsou zaměřeny na požadavky pro automatizované skladování a zajišťují vysokou stabilitu a tichý chod, nebo perforované police GRID.

CEMAT 2016

Příští CeMAT se uskuteční již za dva roky a bude trvat jen čtyři dny, na rozdíl od dosavadních pěti - od úterý 31. května do pátku 3. června 2016. Organizátoři slibují nové cenové schéma, které by mělo dát vystavovatelům diferencovanější možnosti účasti. Deutsche Messe slibuje flexibilní cenový model založený na rozdělení do zón pro haly i volnou plochu.

Layout výstavních ploch bude navíc již od prosince letošního roku k dispozici pro možnost on-line objednání požadované výstavní plochy.


SSI Schäfer podřídil svou tradičně nepřehlédnutelnou expozici zvyšování efektivity.

Stánek společnosti BITO

Systém iGo Easy umožňuje jednoduše automatizovat rutinní manipulační úlohy

Automatizace byla velkým tématem u většiny výrobců, Jungheinrich samozřejmě nevyjímaje.

Také Toyota předvedla mimo mnoha jiných novinek poloautomatické zakládání.

Automatizovaný vozík EGV-S se systémem iGo Easy

Největší expozice patřila Jungheinrichu.

FOTO: DEUTSCHE MESSE A AUTOR

Související