Za posledních 20 let klesl objem zboží přepravovaného po železnici o čtvrtinu. „K nejvýraznějšímu poklesu docházelo v prvních deseti letech – tedy v období od roku 1994 do roku 2004. Bohužel ani tehdy se trend poklesu nezastavil, ale pokračuje,“ hodnotí statistiky Petr Zaoral, obchodní ředitel společnosti Gefco.

V roce 2013 přepravila železnice necelých 84 mil. tun zboží. „Je to velká škoda, protože Česká republika má velmi vyvinutou železniční síť, jejíž efektivní využívání by mohlo výrazně ulevit silniční dopravě a také by to mohlo přinést ekonomické výhody pro společnosti, které by ji využívaly,“ upozorňuje Zaoral.

Železniční nákladní doprava je přitom nejekologičtější forma přepravy zboží. Tam, kde ji není možné využít plně, lze uvažovat i o kombinované přepravě, dodal. Od roku 1994 se sice téměř nezměnil mezinárodní import zboží po železnici, ale výrazně poklesl mezinárodní export, a to o 30 %.

„Právě pokles exportu prostřednictvím železniční sítě je nejviditelnějším špatným indikátorem – na dlouhé vzdálenosti dosahuje totiž tato forma přepravy optimálních výsledků ve vztahu k ceně, ale také rychlosti dopraveného zboží a spolehlivosti,“ myslí si Petr Zaoral.

Velmi výrazně poklesla také vnitrozemská nákladní doprava po železnici – v současné době dosahuje jen 68 % objemu z roku 1995, tedy asi 37 mil. tun.

„Malé procento zboží přepravovaného prostřednictvím železniční sítě na území ČR je, bohužel, chybou českého státu. Právě on by měl primárně transport po železnici podporovat,“ konstatuje Zaoral.

Kromě zmenšujících se objemů klesá také průměrná přepravní vzdálenost zboží přepraveného prostřednictvím železnice – za posledních 20 let se snížila o 20 % a v roce 2013 dosáhla 166 km.

Související