Manažeři stavební společnosti OHL ŽS mohou litovat, že nezvolili lepší způsob, jak být při modernizaci dálnice D1 nejlevnější.

Státu nabídli, že zajistí dodávky softwaru a počítačů pro jeden ze silničních dispečinků za pouhou korunu.

A i díky tomu dokázali těsně porazit konkurenci v mnohamilionovém tendru na opravu úseku u Velké Bíteše. Výběr takto sepsané nabídky však nyní zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Vítězná cena

382 milionů korun je cena, kterou za modernizace úseku Velká Bíteš - Devět křížů nabídlo vítězné konsorcium OHL ŽS a Alpine Bau. Druhá Eurovia nabídla cenu o 1,5 procenta vyšší.

"Na základě zcela laického pohledu je zřejmé, že tuto dodávku není možné realizovat v nákladech 1 Kč," napsal úřad ve svém rozhodnutí.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které tendr vypsalo, má určit vítěze znovu. Jeho právníci tak nyní přemýšlejí, co dál. "Zvažujeme možnost odvolání nebo i vypsání zcela nového výběrového řízení," tvrdí mluvčí ředitelství Jan Studecký.

Samotnou rekonstrukci dálnice však rozhodování zřejmě nezpozdí: stavební práce jsou totiž už beztak ve skluzu. "Zmíněný úsek je možno začít modernizovat až po dokončení předešlého úseku, začínajícího u sjezdu Lhotka, kde již došlo ke zpoždění prací," dodává ŘSD.

Ostrý boj o dálnici

Opravy nejvytíženější české dálnice, při kterých se má rozdělit celkem 14 miliard korun, jsou velkou příležitostí pro stavební firmy, trpící propadem celého odvětví. Zakázku na pětikilometrový úsek Velká Bíteš – Devět křížů získala začátkem loňského roku brněnská OHL ŽS s nabídkou 382 milionů. Do soutěže šla spolu s firmou Alpine Bau, dcerou stejnojmenné rakouské společnosti, která několik týdnů poté zkrachovala: paradoxně i kvůli dumpingovým cenám na trhu.

Výběr vítěze však u antimonopolního úřadu napadla Eurovia, jejíž nabídka byla jen o pár milionů vyšší. Ve svém podnětu se rozhodla detailně rozebrat jednu dílčí součást zakázky: modernizaci dispečinku Domašov. U čtyř položek si zde totiž vítězové účtovali jen zmíněnou jednu korunu, což Eurovia zpochybnila. "Neexistují žádné technologické, pracovní, manažerské postupy či produkty, které by tuto cenu mohly odůvodňovat," namítla.

Podle Eurovie dosahují skutečné náklady tří až čtyř milionů. U zakázky by tak prý hrozilo, že se náklady na dispečink jednoduše rozpustí v jiných pracích. "Dovedeno do absurdna by příště uchazeči mohli všude uvádět nulu a cenu by vykázali jen u jedné položky," dodala firma.

Síla jedné koruny

Konsorcium vedené OHL ŽS naproti tomu argumentovalo například tím, že smyslem veřejných zakázek přece je, aby byly co nejlevnější. A navíc, že spor se vede o nepodstatné položky. "Představují marginální část ve vztahu k celkové ceně," napsali jeho zástupci.

Kromě toho se pozastavili i nad výpočty Eurovie, podle kterých mohou skutečné náklady dosahovat až čtyř milionů korun. "Toto tvrzení navrhovatele je pouze odrazem jeho obchodních schopností," dodali představitelé konsorcia.

Antimonopolní úřad tyto argumenty neuznal. Podle něj může i pár korunových položek způsobit neférovou soutěž. "Pokud by se akceptovala mimořádně nízká cena, docházelo by fakticky ke znevýhodnění uchazečů, kteří své nabídky zpracovali férově a seriózně," napsal v odůvodnění. Navíc při výrazně "podstřelených" kalkulacích může hrozit, že firma své služby nedodá v požadované kvalitě.

"Konkurent nabízel skoro totéž"

Komisi ŘSD, která o vítězi rozhodovala, úředníci vyčetli, že detailně nezkoumala, co se za cenami může skrývat. "Zadavatel si musí vyžádat objektivní zdůvodnění mimořádně nízké ceny a řádně je posoudit," říká šéf úřadu Petr Rafaj. O vítězi se má proto rozhodnout znovu.

Eurovia je spokojena. "Rozhodnutí ukazuje, že naše námitky byly opodstatněné," tvrdí mluvčí firmy Iveta Štočková.

Naopak konkurenční OHL ŽS trvá na tom, že její postup byl v pořádku. "Naše nabídka zahrnuje veškeré nutné náklady včetně přiměřeného zisku. Celková cena zakázky je přitom pouze o 1,5 procenta nižší než cena druhého uchazeče," řekla mluvčí OHL ŽS Taťjana Pelíšková.