Krajské ředitelství policie hlavního města prozatím disponovalo pouze jedněmi přenosnými vahami, které jsou v provozu od roku 1997. Tomu odpovídá i jejich opotřebení.

„Cílem nasazení vah je zvýšit bezpečnost silničního provozu a efektivněji tak bojovat s jízdou přetížených vozů na území hlavního města Prahy,“ uvedl primátor Tomáš Hudeček.

Pro monitorování hmotnosti vozidel se v Praze používají i systémy vysokorychlostního vážení. Vysokorychlostní váhy (WIM - weight in motion – vážení za pohybu) jsou zabudovány přímo ve vozovce. Na hlavních vjezdových komunikacích do Prahy je v současnosti takových zařízení sedm. Data z jejich čidel se využívají jak pro statistické účely, tak pro předvýběr vozidel pro kontrolu na nízkorychlostní váze, kterou provádějí příslušníci policie nebo celní správy.

„Přímým důsledkem přetěžování nákladních vozidel je nejenom ohrožení bezpečnosti silničního provozu, ale především značné materiální škody na pozemních komunikacích. Projevuje se to zejména poškozením vozovky formou vyjetých kolejí či výmolů a děr, které mohou být pro ostatní účastníky silničního provozu velkým rizikem. Bohužel takto přetížených nákladních automobilů a souprav nad 12 tun monitorujeme na jednotlivých automatických stanovištích WIM kolem 5 % z počtu projíždějících těžkých nákladních vozidel,“ řekl šéf TSK Ladislav Pivec.

„Do budoucna počítáme s tím, že certifikovaná zařízení vysokorychlostního vážení WIM po přijetí příslušné prováděcí vyhlášky ministerstva dopravy umožní bezobslužnou kontrolu přetížení vozidla nebo jeho náprav a zařízení budou automaticky generovat platný doklad o dopravním přestupku,“ dodal Pivec.

Související