Terminál Metransu v České Třebové
Terminál Metransu v České Třebové
autor: Metrans

„Po roce provozu zjišťujeme, že šest kolejí je málo. Když jsme se zajížděli, dělali jsme šest párů vlaků denně, teď je maximum 12 párů vlaků denně, víc vzhledem k počtu kolejí nezvládneme," řekl výkonný ředitel překladiště společnosti Metrans Miroslav Kotrba.

Společnost Metrans jedná s městem, Českými drahami a Správou železniční dopravní cesty, aby překladiště mohla rozšířit. Zároveň časem v Třebové postaví administrativní centrum, aby už obchod nemuselo zajišťovat centrální překladiště v Praze. Počet zaměstnanců českotřebovského terminálu by se tak měl zvýšit ze současných 76 asi na stovku lidí.

„Než se tady postavilo překladiště, trvalo čtyři roky, než se vyřídila všechna povolení, rok a měsíc se terminál stavěl. Za jak dlouho se nám podaří získat další koleje, je těžké odhadnout," řekl Kotrba.

Především překládka

Zboží přivážejí dopravci z německých přístavů nebo Rotterdamu a odtud se překládá do Prahy, Dunajské Stredy, Želechovic na Zlínsku a Šenova na Ostravsku. Největší nápor zažilo překladiště v období října, kdy se začalo přivážet a odvážet vánoční zboží, naopak závěr roku je již klidnější. Necelá sedmina nákladu se rozváží v kamionech do okolí.

„Lidé se bojí, že tady naroste doprava, ale to není pravda. Děláme hlavně překládku mezi vlaky, ne rozvozy kamiony," řekl Kotrba.

Náklad přenášejí tři portálové jeřáby, které uzvednou až 40 tun těžký náklad. Jeřáby odolají větru až do 100 km/h. „Lana se nerozhoupou. Kontejner ani nemůže spadnout, co vidíte ve filmech, je fikce. Jeřáby mají otočné čepy, které se do kontejneru zasunou a povolí, až když dosedne na zem," uvedl Kotrba.

Železniční překladiště, které funguje 24 hodin denně, nepřímo zaměstnává další lidi. V Třebové je potřeba víc celníků nebo pracovníků Českých drah. Terminál nejspíš přitáhne i další investory. Společnost Wakestone Development plánuje v lokalitě Borek postavit ve dvou etapách logistický areál se skladovou halou. Zastupitelé města již schválili prodej pozemků. Radnice však musí vybudovat do průmyslové zóny přístupové cesty a inženýrské sítě.

Autoři: Radek Novotný