V rámci paliva CNG nejvíce meziročně narostl počet osobních a dodávkových vozidel, a to o 52 %. V ČR je také již 401 autobusů a 55 komunálních vozidel na CNG. „K dubnu 2013 u nás již jezdí 5,5 tisíce CNG vozidel, což představuje meziroční nárůst o 47,5 %. Od loňského dubna také přibylo 39 CNG městských a linkových autobusů,“ říká Zdeněk Prokopec, předseda představenstva Asociace NGV.

Hlavní výhodou CNG je jeho cena. Jeden kubický metr paliva, který energeticky odpovídá 1 litru benzinu, stojí dnes okolo 18 Kč. Další rozšíření CNG vozidel v ČR podpoří nový model Fiat Panda, který bude k dispozici za 319 tis. Kč. Jde v současnosti o třetí nejlevnější model na trhu po dvojici VW up! a Škoda Citigo. V červnu pak bude na český trh uveden VW Golf na CNG a na podzim bude následovat Octavia III.

200 tis. vozů na LPG
Nejrozšířenějším alternativním palivem pro automobilovou dopravu v Česku ale s převahou zůstává zkapalněný ropný plyn. Podle údajů předního dovozce LPG do ČR, společnosti Flaga, ho v tuzemsku využívá na 200 tis. vozidel.

LPG získal v minulých letech u řidičů na oblibě díky tomu, že náklady na jeden kilometr jízdy jsou zhruba poloviční vzhledem k benzinu a naftě. Proti ostatním alternativním palivům má výhodu především ve své velké dostupnosti. V Česku ho nabízí více než 800 veřejných čerpacích stanic.

V některých ukazatelích ale vychází výhodněji zemní plyn. Vzhledem k větší výhřevnosti CNG je podle internetových srovnávačů dojezd vozu při nákupu paliva za stejnou cenu vyšší než u LPG. Výhodou také je, že CNG je na rozdíl od LPG lehčí než vzduch. V zahraničí a v některých případech i v Česku se proto na vozidla poháněná stlačeným zemním plynem nevztahuje zákaz vjezdu do podzemních garáží.

Problémem CNG však stále zůstává nedostatečná síť veřejných čerpacích stanic, kterých mají motoristé k dispozici jen 46. Plynárenské společnosti se snaží počet stanic rozšířit, do roku 2020 by jich mělo na našem území fungovat přes 100.

V segmentu ekologické dopravy se rozvíjejí také elektromobily, jejich podíl na trhu je ale jen minimální. Podle údajů ministerstva průmyslu a obchodu jich čeští řidiči v současnosti vlastní kolem 250.

Související