Společnost DSV Road zaznamenala rostoucí zájem o tyto destinace, a proto od konce roku 2012 nabízí svým zákazníkům několikrát měsíčně odjezd sběrného kamionu do Zakavkazských republik z terminálu v Dobrovízi v blízkosti pražského letiště.
V oblasti kusových přeprav (jednotlivé balíky nebo palety) byla až donedávna jedinou rozumnou možností letecká přeprava, která je vhodná zejména v případech, kdy je potřeba doručit zboží v řádu několika málo dní za cenu vyšších přepravních nákladů. Doba přepravy po silnici z terminálu v Česku na terminál v Tbilisi, Jerevanu nebo Baku se pohybuje kolem deseti dní. Když k tomu připočítáme čas potřebný na svoz zásilky na terminál, její rozvoz a možné průtahy na hranicích, dostaneme se na zhruba 15denní přepravní dobu. V současné době odjíždí kamion DSV na Kavkaz 2- až 4krát měsíčně. Výhodou tohoto způsobu přepravy je jednoznačně jeho ekonomičnost. Díky svým partnerům může firma DSV českým exportérům nabídnout znalost místního prostředí a tudíž profesionální vyřízení např. celních záležitostí a pojištění přes vlastní DSV pojišťovnu.

A jak si stojí v současné době export českých firem? Už dávno není pravda, že by byl obchod mezi Českou republikou a Jižním Kavkazem nevýznamný. Podle dat Českého statistického úřadu činil celkový obrat zahraničního obchodu v minulém roce téměř 35 miliard korun, což je více než 20násobek oproti roku 2002. Největší část obratu (92 %) tvoří vzájemný obchod s Ázerbájdžánem. Příležitosti pro české dodavatele nabízí především modernizace tamní železniční sítě, chemických a petrochemických komplexů. Dále pak oblast spotřebního zboží, zejména potravinářského, v souvislosti se vstupem společnosti Carrefour do Arménie, či výstavba nové trasy metra v gruzínské metropoli Tbilisi.

Související