„Nových e-shopů vzniká více, než je meziroční nárůst, který do značné míry kompenzuje poměrně vysoká úmrtnost převážně malých internetových obchodů. Odhadujeme, že v tuto chvíli na každý jeden zaniklý e-shop vzniknou tři nové," uvedl Kamil Demuth z Heureka.cz.

Češi loni zakládali nejčastěji e-shopy s knihami, poptávka po jejich vytvoření se meziročně zvýšila o 35 %. Internetových obchodů s kosmetickým sortimentem bylo oproti předešlému roku založeno o 27 % více, uvedla společnost NetDirect, která se zabývá tvorbou e-shopů.

„Počet založených internetových obchodů se meziročně opět zvýšil. Více šly na odbyt e-shopy střední a malé, které provozují jednotlivci, drobní provozovatelé a živnostníci, těch v loňském roce přibylo zhruba 37 %," uvedl ředitel firmy NetDirect Radek Havlík. Tempo zakládání velkých e-shopů nebo nákupních galerií se loni snížilo, i tak jich ale přibylo o téměř pětinu.

V roce 2012 se také zvýšila poptávka po zakládání e-shopů s módou a módním oblečením, ve velké míře se také zakládaly internetové obchody s nábytkem. Jednoznačným trendem na trhu je přechod od větších všeobecných e-shopů ke specializovaným obchodům, uvedl Havlík.

„Vznikají e-shopy, které určitý segment rozčlení a zaměří se na prodej pouze jediného typu zboží," dodal Havlík. Podle něj je tento trend základním rysem loňského roku a bude se postupně rozšiřovat na všechny typy zboží. Velké internetové nákupní galerie, kde je možné sehnat zboží všeho druhu, už vznikat nebudou, předpověděl.

Tržby českých internetových obchodů se podle výzkumu APEK loni zvýšily o 6 mld. na rekordních 43 mld. korun. „Přestože se zvyšuje úroveň celkových obratů, i v roce 2012 pokračoval trend snižování průměrné útraty na jednu osobu i výše objednávek," uvedl ředitel asociace Jan Vetyška. Zatímco v roce 2010 byla průměrná roční útrata 11 659 korun, loni to bylo 9280 Kč.

Související