Celkem ŘSD za nezaplacené mýtné vymáhá 20 mil. korun. Podle odhadů sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia tvoří nedoplatky za tento sporný úsek třetinu všech vymáhaných dluhů.

Tříkilometrová část komunikace, na které kvůli častým pohybům nadměrných nákladů nebyla v jednom jízdním směru instalována mýtná brána, se nachází na 39. kilometru dálnice D11. Chybějící mýtnice podle ŘSD provozovatele nákladních vozidel a autobusů od placení mýtného neosvobozovala, řidiči podle ředitelství měli při nejbližší příležitosti jízdu přerušit a na kontaktním místě chybějící mýtné doplatit.

Pokud mýtná brána fyzicky na úseku nestojí, není nic, co by řidiče mohlo upozornit na to, že má zaplatit mýtné, uvedl ředitel divize služeb Česmadu Vojtěch Hromíř. Zpětné vybírání mýtného za tento úsek někdy i s mnohaletým zpožděním není podle Hromíře spravedlivé. Advokátní kancelář, kterou pro výběr ŘSD najalo, navíc podle něj vynechává zahraniční dopravce a ty, kteří pro platbu mýtného používají technologii předplateb (Pre-Pay). Postihuje tak pouze dopravce, kteří mýtné platí zpětně fakturou na základě skutečně projetých mýtných bran.

ŘSD se přitom hájí tím, že postupuje přesně podle zákona. „Ze zákona jsme povinni vymáhat dlužné mýtné, protože v opačném případě bychom mrhali státními prostředky," uvedla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Jediný, kdo by mohl dluh prominout, je prý ministerstvo financí.

Možnost dohledat případné nedoplatky na mýtném ŘSD před rokem výrazně usnadnilo, když zavedlo internetovou aplikaci, kde se dopravci výši případných dluhů dozvědí, dodala mluvčí. Celkem ŘSD podalo kvůli nedoplatkům 1200 žalob, 300 z nich skončilo u soudu. Z vymáhané částky má prý ŘSD na účtech aktuálně kolem 15 mil. korun.

Nová mýtná brána podle mluvčího Kapsche Davida Šimoníka průjezdu vleků s loďmi a dalších nadměrných nákladů překážet nebude. Mýtnice je totiž atypická v tom, že není pevně uchycená a je ji možné v případě potřeby otočit. Vloni se celkem na elektronickém mýtném vybralo 8,13 mld. korun.

Související