Úsek stoupající od Lovosic do Českého středohoří je fyzicky hotový už přes čtyři měsíce, jenže na samém konci stavby se ukázalo, že ŘSD mělo v případě mostu u obce Vchynice povolení na úplně jinou konstrukci, než jaká nakonec vznikla. Povolená byla jedna konstrukce pro všechny pruhy, místo toho vznikla samostatná a oddělená konstrukce pro každý pár pruhů. Stavba je celkově jinak zkonstruovaná, na délku je složená z více dílů a neodpovídají ani rozměry - most je o 30 cm delší a o 60 cm užší.

Nové stavební povolení bylo vydáno v polovině dubna a ŘSD chce úsek otevřít za deset dnů. „Otevření by měl doprovázet slavnostní akt, který by měl být někdy dopoledne, kolem poledního pak na dálnici vyrazí auta," řekla ČTK Ledvinová.

První část stoupání z Lovosic do kopců vede ve stejných místech, kudy už auta kdysi jezdila po staré silnici E55. Dominantním prvkem je most nad obcí Vchynice, který měří na délku 243 metrů, je obalený v protihlukovém tubusu a podle povolení stál 410 milionů korun. Zatím na něm bude povolena maximální rychlost 100 km/h. ŘSD ale předpokládá, že měření hluku dopadne tak, že omezení časem zmizí.

Nový úsek za zhruba 3 mld. by měl ulehčit především Lovosicím, kterými nyní prochází obě přetížené objízdné trasy a doprava tam kvůli tomu často kolabuje. Předpokládá se, že nový úsek převede část dopravy na trasu okolo Teplic, po níž jezdí asi 8500 aut denně, zatímco kolem Labe směrem na Ústí jezdí nyní více než 10 tis. aut denně.

Jen o týden dřív by se měly rozeběhnout práce na zbývajících 12,7 km dálnice, které ji napojí na severní část přes Krušné hory. Stavbu komplikovaly skoro dvě dekády spory mezi ekology a úředníky, které se podařilo aspoň zčásti vyřešit až letos na jaře. Na celkové dokončení stavby za odhadovaných 12 až 15 mld. je potřeba 30 až 32 měsíců, měla by tedy být hotová na přelomu let 2014 a 2015. Až bude dálnice hotová, měla by Praha získat dálniční spojení jak se severní polovinou Německa, tak i s půlmilionovou podkrušnohorskou aglomerací.

Související