Vizualizace budoucího OC Krakov
Vizualizace budoucího OC Krakov
autor: DTZ

V posledních dvaceti letech se však sídlištní nákupní střediska stala nejčastěji palčivým problémem: zmizely obchody pro každodenní nákupy, vytratily se služby i hojně rozšířené kulturní a společenské aktivity. Mnohé areály začaly chátrat nebo byly obsazeny zcela nevyhovující skladbou nájemců.

Podle mezinárodní poradenské společnosti DTZ je na vině několik faktorů. Mezi ty hlavní patří vysoké provozní náklady, kontroverzní design a architektura a nevyhovující dispoziční řešení. „Jen v Praze můžeme napočítat více než deset podobných formátů nákupních center. Krakov v Bohnicích, komplexy na Opatově, na Chodově, na Lužinách, v Ládví, na Proseku, na sídlišti Novodvorská… Všechny však mají společné výborné umístění uprostřed spádových oblastí, tradici a návaznost na vyhledávaná místa služeb, jako jsou zdravotní středisko, knihovna nebo pošta,“ konstatuje Lenka Vodrážková, vedoucí oddělení Property Management v DTZ.

Není proto náhodné, že se v poslední době aktivovalo několik projektů revitalizace těchto starých nákupních center. Zdaleka nejen v Praze – developeři se zaměřili i na budovy nákupních center typu Prioru v Teplicích, Ostravě či v Olomouci, které se však nacházejí často v historických centrech měst. „Neočekáváme, že by v rámci revitalizačních procesů sídlištní nákupní areály obsadili titíž nájemci a značky, za nimiž zákazníci jezdí do nových obchodních center,“ soudí Lenka Vodrážková. Vzhledem k očekávané orientaci těchto center na lokální zákazníky se otevírá prostor pro domácí výrobce, profilované prodeje a zejména široké spektrum služeb. Klíčové je podle DTZ zachování jistého společenského charakteru těchto nákupních center.


K nejočekávanějším projektům revitalizace starých sídlištních objektů patří modernizace (spojená s novou stavbou) OC Krakov uprostřed sídliště v Praze-Bohnicích, které pochází ze 70. let minulého století. Investorem a vlastníkem je společnost Centrum Krakov, a.s., jež chce téměř 13 800 m2 podlažní plochy obsadit supermarketem a téměř 100 obchodními jednotkami včetně foodcourtu, kavárny či restaurace.

„Krakov je typický příklad toho, jaký potenciál spočívá ve spojení s veřejnými službami: blízkost pošty či nedaleké polikliniky a umístění přímo u dopravní tepny lokality a zastávek autobusů, kde denně nastupuje nebo vystupuje 3000 cestujících, zajišťuje vysokou návštěvnost této lokality. Krakov je přirozeným centrem, které zajišťuje základní obslužnost zdejších obyvatel a přestože současné centrum již charakterem neodpovídá požadavkům moderního obchodního centra, lidé jsou zvyklí ho pravidelně navštěvovat,“ dodává Lenka Vodrážková. Krakov v novém hávu by měl první návštěvníky přivítat na konci roku 2013.

Na opačném konci Prahy, na Lužinách, brzy začne rozsáhlá rekonstrukce stejnojmenného nákupního centra. Podobně jako v případě Krakova dojde k přeměně pavlačového typu objektu na moderní několikapatrový shopping mall propojený eskalátory a zejména doplněný o nezbytná parkovací místa, se kterými se v původních objektech často nepočítalo. Dokončení rozsáhlé rekonstrukce OC Lužiny, během níž zůstane otevřený pouze supermarket, je rovněž plánováno na čtvrté čtvrtletí roku 2013. Poté bude zákazníkům na 3 podlažích k dispozici na 70 obchodů s celkovou maloobchodní plochou téměř 16 tis. m2.

„Mnohé z nákupních středisek vzniklých v 70. letech byly privatizovány před dvaceti lety. Noví majitelé měli často povinnost uchovat v objektech po určitou dobu služebny policie nebo lékařské ordinace. Tím, že tyto smlouvy nyní končí, mohou se vlastníci pustit do podobných rozsáhlých projektů,“ vysvětluje Lenka Vodrážková.

V Ostravě je aktuální jiný projekt - rekonstrukce obchodního a společenského centra Odra v Ostravě-Výškovicích. Záměrem je rekonstrukce a rozšíření (přístavba) stávajícího objektu postaveného v 70. letech minulého století uprostřed panelového sídliště. Investor si je velmi dobře vědom blízkosti oblíbeného obchodního centra Avion Shopping park, jemuž nechce konkurovat, ale spíše podle svých slov „vytvořit menší obchodní centrem, které by pokrylo základní potřeby obyvatel dané spádové oblasti, převážně s docházkovou vzdáleností.“

Podobného konceptu dozná zřejmě také Obchodní dům ELAN Havířov. Developerská společnost Rhenus Development chce po rekonstrukci na 8 tis. m2 plochy nabídnout více než padesát moderních obchodů včetně služeb, restaurací a kaváren.

Trochu jiným případem jsou projekty oživení starých obchodních domů, jež provázejí především tuzemskou síť obchodních domů Prior. Ty se zejména u staveb vzniklých po druhé světové válce vyznačovaly nezřídka silovou architekturou, ignorující kontext místa vzniku (exemplárním příkladem je Jihlava s Priorem na historickém náměstí). Přesto i tento formát skýtá značný potenciál do budoucnosti, a to opět zejména díky výborné lokalitě.

Již realizovaným projektem je nedávno důsledně rekonstruované OC Chomutovka v Chomutově. Součástí revitalizace bylo umístění hypermarketu Tesco a rozšíření nabídky v 70 obchodních jednotkách o pobočku České pošty, zákaznickou kancelář společnosti RWE, pobočku Sazky a Tipsportu.

Dalšími chystanými projekty jsou například Galerie Teplice, vyrůstající na místě Prioru z roku 1981 přímo na centrálním náměstí Svobody. Po jejím otevření plánovaném na konci roku 2013 Teplice získají moderní nákupní galerii přímo v centru města s 22 500 m² pronajímatelných ploch na třech podlažích. Rovněž v příštím roce by měla být dokončena přestavba olomouckého Prioru. Pod novým názvem Galerie Moritz nabídne více ploch (z původních 5000 m2 na 7000 m2), nový interiér i zajímavější architekturu zohledňující kolorit historického centra.

Autoři: Radek Novotný