Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair Holdings vytvořila za svůj poslední finanční rok (duben - březen) "upravený" čistý zisk 105 milionů eur. Ve srovnání s loňským rokem jde o pokles o 78 procent. Výsledek ale překonává odhady analytiků, kteří očekávali propad dokonce o 92 procent.

Průkopník v oblasti levného létání je ale v zisku, jen pokud se nepočítají odpisy. Firma musela odepsat 222,5 milionu eur kvůli pádu hodnoty irské společnosti Aer Lingus, ve které drží největší podíl. Spolu s dalšími odpisy je tak Ryanair ve ztrátě 169 milionů eur (4,5 miliardy korun) - jde přitom o první záporný ukazatel v historii firmy.

Navzdory propadu počtu cestujících, se kterým pro letošek počítají téměř všechny letecké společnosti, Ryanair má v plánu letošní zisk (bez odpisů) zvýšit na 200 až 300 milionů eur. Počítá přitom s dalším růstem počtu cestujících, a to až na 67 milionů. Pomoci mají další i dvacetiprocentní slevy. "V prostředí recese chceme evropským spotřebitelům dál nabízet lepší hodnotu, tak jako to ve svém odvětví dělají třeba Aldi, Lidl, Ikea a McDonaldĺs," uvedl šéf Ryanairu Michael OĺLeary.

"Všichni naši hlavní rivalové oznámili výrazné snížení kapacit a přepravy na kratší vzdálenost," dodává OĺLeary s tím, že firma bude ceny letenek dál snižovat, aby přilákala více cestujících. Ryanair tak jde proti proudu pesimistických očekávání svých konkurentů. Optimismus ale firmě dodávají zveřejněné výsledky za poslední rok. Počet pasažérů vzrostl o patnáct procent na 58,5 milionu. Tržby se pak zvýšily na téměř tři miliardy eur, což znamená růst o osm procent. Firma totiž i v posledních měsících dál výrazně expandovala a zavedla 223 nových linek a má šest nových základen.

Že se z Ryanairu stal významný světový hráč, dokládá i jeho tržní kapitalizace k prvnímu květnu. Dosáhla 5,3 miliardy eur, což je přibližně tolik, jako mají na burze hodnotu obří British Airways a Air France dohromady. Na svých bankovních účtech má Ryanair navíc rezervu asi 2,3 miliardy eur a objem hotovosti se pořád zvyšuje. Rivalové v letecké dopravě přitom dnes bojují právě s nedostatkem hotovosti.

Hotovosti má Ryanair tolik, že uvažuje o koupi německé Lufthansy. "Vážně tu možnost zkoumáme, mohli bychom ji koupit téměř za hotovost, kterou máme," řekl podle agentury Reuters šéf Ryanairu Michael OĺLeary. Dodal ovšem, že nabídku zatím podávat nechtějí. Lufthansa je ale podle něj jediná z velkých dopravců, která je zajímá.

Jeho náměstek Michael Cawley řekl, že Ryanair má o Aer Lingus, navzdory jejím zhoršujícím se výsledkům, pořád zájem. Čeká ale, až k tomu firmu vyzve vláda. "Jsme největším akcionářem a věříme, že máme recept i návod na to, jak zlepšit jejich situaci."