Automobilový průmysl je závislý na včasném sekvenčním dodání autodílů přímo na výrobní linku. „Výrobci a dodavatelé dílů a součástek musí ve spolupráci s logistickými společnostmi naplánovat termíny a trasy přeprav tak, aby odpovídaly potřebám aktuální výroby a nijak jí neohrozily v případě jakýchkoliv změn. Proto je dlouhodobou snahou všech zainteresovaných stran trvale snižovat překážky a rizika v podobě dopravní nehody nebo sněhové kalamity. Trendem posledních let je tak stále větší přibližování skladových zásob co nejblíže výrobnímu závodu,“ popisuje Tomáš Holomoucký, ředitel DB Schenker.

Nárazníky z libereckého závodu Magna to do mladoboleslavské Škody nemají daleko, necelých 50 kilometrů, ale v zimním období zde kvůli špatné sjízdnosti silnic vznikalo riziko zpoždění. DB Schenker se proto stal logistickým partnerem projektu, v rámci kterého ve svém logistickém centru v těsné blízkosti mladoboleslavského závodu Škoda Auto skladuje a kompletuje pro dodavatele Magna Exteriors nárazníky.

„Z hlediska efektivity je výhodnější nárazníky převážet a skladovat nesložené a kompletovat je až těsně před dodáním do Škoda Auto. S trochou nadsázky jsme byli jediným JIS dodavatelem dodávajícím díly pro Škodu přímo z lyžařského střediska, a to se stává minulostí,“ vysvětluje Miroslav Frontz, ředitel libereckého závodu Magna.

Magna dodává díly přímo na linku automobilky v režimu Just in sequence (JIS). „S ohledem na skutečnost, že doba od JIS odvolávky do zástavby nárazníku na montážní lince je cca 200 minut, jednalo se díky vzdálenosti mezi Libercem a Mladou Boleslaví o logistickou operaci se značnou mírou rizika,“ říká vedoucí logistiky Magna Tomáš Zvěřina.

Každou zimu totiž docházelo k řadě rizikových situací. Cílem firmy bylo tato rizika eliminovat. „Proto jsme se rozhodli společně se zástupci logistiky Škoda Auto k razantnímu řešení, tedy relokaci JIS montáží do logistického centra v Kosmonosech. Již první přestěhovaná montáž nárazníků pro Fabii potvrzuje správnost tohoto rozhodnutí. Zajištění kompletace a dodávek nárazníků z místa vzdáleného necelý kilometr od výrobního závodu nám zvyšuje jistotu, stabilitu dodávek a dodavatelskou spolehlivost. Věřím, že se nám společně podaří stejně úspěšně převést i JIS montáž nárazníků pro montážní linku Octavie,“ dodal Zvěřina.

Rozdělená výroba

Výroba nárazníků se tak nyní rozdělila – v Liberci se vyrobí, opracují se a nalakují. Následně se převezou do haly DB Schenker v Kosmonosech podle toho, jak to výroba ve Škoda Auto aktuálně vyžaduje.

Část jedné logistické haly proto Magna společně s DB Schenker uzpůsobila výrobě nárazníků. Na dvou linkách se zde kompletují nárazníky pro model Škoda Fabia, do budoucna by se měl přidat další projekt pro Octavii. Denně se expeduje na montážní linku 2120 kusů nárazníků pro 1060 vozů. Na úspěšném spuštění tohoto projektu se významnou měrou podílela také logistika značky Škoda Auto pod vedením Jiřího Cee.

„Podobnou zkušenost ze segmentu automotive máme i z Německa, kde DB Schenker montuje ještě větší celky pro koncern Volkswagen,“ říká Tomáš Holomoucký.

S přípravou nového projektu souvisela i velká náborová akce. DB Schenker do svého mladoboleslavského pracoviště v předchozích měsících přijímal skladníky, údržbáře, operátory výroby, kontrolory kvality, IT specialisty i referenty zákaznického servisu. „S dalším rozšiřováním projektu v tomto roce budou nábory, především na pozice operátorů výroby, skladníků, seřizovačů a vedoucích, pokračovat. Výhodou, kterou zaměstnanci jistě ocení, je, že je nabíráme primárně na stálý pracovní poměr,“ uvádí personální ředitelka DB Schenker Jitka Moravcová.

Související