Vejde se do něj šest lidí a předjede ho bez problému i traktor, zato ale nepotřebuje nikoho za volantem. Ve městě Wageningen na středovýchodě Nizozemska ve čtvrtek poprvé vyrazil na silnici autobus bez řidiče. WEpod, jak se jmenuje první automatizovaný autobus, bude zatím jezdit jen na trase mezi wageningenskou univerzitou a nádražím. Podle jeho konstruktérů by ale v budoucnosti mohl fungovat jako prostředek hromadné dopravy po městech i na jiných trasách. 

První testovací verze WEpodu svezla šest lidí na trase dlouhé 200 metrů. Rychlostní rekord přitom sice s osmi kilometry za hodinu nepřekonala, podle technického šéfa projektu Jana Willema van der Wiela však jízda přece jen v něčem rekordní byla. 

"Plně automatizovaný vůz ještě na veřejné silnice nikdy nevjel. Je to milník," citovala van der Wiela agentura Reuters. Elektrický autobus může jet maximální rychlostí až 40 kilometrů za hodinu, přičemž testovací verze zvládne 25 kilometrů za hodinu. Rychleji nakonec stejně nebude moci jezdit.

Z bezpečnostních důvodů nebude autobus smět překonat rychlost 25 kilometrů za hodinu a ze začátku také nelze počítat s jízdou za deště, sněžení nebo v noci, uvádí deník The Washington Post.

Nizozemský projekt však není jediný svého druhu. Hromadná doprava bez řidiče funguje již například v Rotterdamu nebo v Londýně. Tam však tito autopiloti jezdí jen po speciálních trasách nebo v pěších zónách. WEpod oproti tomu bude jezdit po silnicích v běžném provozu, píše deník The Telegraph.

K orientaci v prostoru WEpod používá kamery, lasery a jiné senzory, GPS a předprogramované 3D mapy. WEpod si lidé budou moci zavolat pomocí aplikace v mobilu. A pokud autobus bez řidiče způsobí nějakou nehodu, odpovědnost bude podle van der Wiela na majiteli celého systému, což je v tomto případě Technická univerzita v nizozemském Delftu, jak uvádí Washington Post.

Elektrický autobus bez řidiče vznikl ve spolupráci francouzského výrobce aut a robotů EasyMile, Technické univerzity v Delftu, softwarové firmy Robot Care Systems, Mapscape a projektu Evropské unie Citymobil2, který se zaměřuje na automatizaci dopravy v evropských městech. 

A co se skrývá pod zkratkou WEpod?

"WE je zkratka pro trasu, kterou bude autobus jezdit (z wageningenské univerzity na nádraží Wageningen-Ede a zpět, stejně tak bude sloužit k přepravě po kampusu univerzity), a taky jsme to my (angl. "we") všichni, kdo budou v budoucnu WEpod využívat. "Pod" pak znamená malý automatický přístroj nebo také schránku pro cenný obsah," vysvětlují stránky projektu.

Podívejte se, jak vypadala první jízda autobusu bez řidiče:

Související