V průběhu roku připadají na každou zásilku odesílanou koncovému zákazníkovi dvě zásilky poslané od firmy jiné firmě. V prosinci se ovšem tento poměr téměř zcela obrací, když zásilky B2C, tedy pro koncové zákazníky, představují 55 procent všech odeslaných zásilek. Nejvyšší míra tohoto typu zásilek se potom koncentruje do posledního týdne před Vánoci. Také počet všech rozvezených zásilek v prosinci se oproti zbytku roku téměř zdvojnásobí.

Na samotnou sezónu jsou například ve společnosti DPD dostatečně připraveni. Počet kurýrů v tomto období stoupne až na dvojnásobek oproti zbytku roku. Také depa výrazně posilují kapacitu sítě. Některá odbavují zásilky ve dvou směnách, centrální překladiště funguje díky tokům zásilek z různých místních i zahraničních skladišť téměř nepřetržitě. Významně stoupá i počet přímých spojení mezi depy, díky čemuž odpadá nutnost třídit zásilky na centrálním překladišti.

Ve velkých městech jsou v období Vánoc oblíbené osobní odběry, například prostřednictvím vlastní sítě výdejních míst Pickup, mimo město pak lidé spíše spoléhají na doručení domů. Přestože se zásilkovým společnostem většinou daří před Vánoci doručit všechny zásilky, které odesilatelé předali k doručení do 22. prosince, DPD kvůli velkým objemům doporučuje zákazníkům tento rok objednávat tak, aby odesilatel mohl předat zásilku přepravní společnosti do pátku 18. prosince.

Související