Vláda ve středu schválila, že mýto se bude vybírat prostřednictvím mýtných bran do konce roku 2019. Tento termín původně navrhovali sociální demokraté, ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) však chtěl tendr na delší, pětileté období, které prý odpovídá garantované životnosti vybavení bran.

Podle Ťoka schválený materiál zvýhodňuje současného provozovatele mýtného systému firmu Kapsch. "To, že má Kapsch výhodu, jsme říkali od začátku. Čím delší doba provozování bude, tím se ta jeho výhoda smazává. V tomto případě se to nepovedlo," prohlásil.

Ťok také dodal, že firmy oslovené ministerstvem v předběžné výzvě rovněž upřednostňovaly delší trvání zakázky. "Většina odpověděla, že by to mělo být v rozmezí pěti až deseti let, takže je otázka, kolik jich na ten tříletý tendr bude reagovat," sdělil ministr.

Tendr na výběr mýtného ministerstvo dopravy připravuje již více než rok. Podle poslance Jana Birkeho, který je expertem ČSSD na oblast mýta, se materiál, který Ťok předložil vládě minulý týden, odchyluje v několika bodech od původní dohody koaličních expertů.

Vláda se však ve středu ministerským materiálem nezabývala. "Sloužil jen jako podklad k diskusi, ze které vzešlo usnesení, která vláda přijala," řekl bývalý poslanec Jan Kasal, kterého do jednání koaliční skupiny k mýtu nominovala KDU-ČSL.

Výsledkem středečního jednání vlády jsou rovněž nové povinnosti, které bude muset ministerstvo dopravy splnit. Prvním z nich je předložení harmonogramu dalších kroků vládě do poloviny října. O průběhu příprav zpožděného výběrového řízení pak má ministerstvo kabinet informovat pravidelně vždy po dvou měsících.

Zároveň má posílit i vliv takzvaného mýtného řídícího výboru, který má kontrolovat práci ministerských úředníků v přípravách soutěže. Předně musí ministerstvo materiály pro jednání vlády projednat s výborem, jenž má být rozšířen o zástupce politických stran včetně opozice. Ti už sice ve výboru zasedají, mají ale jen poradní hlas. Nově by měli mít v kontrolním orgánu řádné hlasovací právo.

Ministerstvo v materiálu původně navrhovalo, že úřad do ledna 2016 najde technicko-organizačního poradce, který mu pomůže s přechodem systému od současného dodavatele, společnosti Kapsch, na nového provozovatele vzešlého z výběrového řízení. Smlouvu s novým provozovatelem mýtného systému chtělo mít podepsanou do října 2016. O tomto návrhu ale vláda nejednala.

Středeční vládní usnesení ukládá ministerstvu vypsat neprodleně tendr na nového provozovatele mýtných bran a zároveň i na mýtného manažera, který by státu pomohl s přípravou hlavního tendru na provozovatele mýtného. Tento provozovatel bude dálniční poplatky vybírat od roku 2020. Do této hlavní soutěže, která by měla být stejně jako nynější správa mýtného systému novému správci svěřena na deset let, by se už mohly hlásit firmy s nabídkami na jinou než mikrovlnnou technologii použitou u mýtných bran.

Elektronické mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy na základě desetiletého kontraktu firma Kapsch. Celkem je v systému zaregistrováno zhruba 830 tisíc kamionových palubních jednotek. Za loňský rok se na mýtném vybralo 8,7 miliardy korun. Z této částky stát firmě Kapsch a jejím subdodavatelům vyplatil 2,15 miliardy korun.

Související