Podle původního návrhu měla nejvíce vzrůst sazba pro ekologicky šetrnější nákladní vozidla v emisní kategorii EURO 5 a vyšší, a to o 9,8 procenta. Těch totiž prudce přibývá a v letošním roce je jejich podíl na průjezdech zpoplatněných silnicemi již dvoutřetinový. Mýtné však platí pořád stejné, nejnižší ze všech. Ministerstvo dopravy tak chce zastavit propad množství peněz, které na mýtném vybírá.

Ještě více se měly sazby zvýšit pro autobusy ze stejné kategorie, o celých 30 procent. Vozy hromadné dopravy totiž mají poplatky výrazně nižší než nákladní auta.

Ministerstvo dopravy však kromě zdražení navrhuje i dvě věci, které dopravcům uleví - o čtvrtinu sníží limit uloženého mýtného, po jehož dosažení získají dopravci množstevní slevu. A zruší zvýšenou sazbu mýtného, která se platí v pátek mezi 15. a 20. hodinou.

„Ačkoliv jsme se shodli na tom, že je potřeba navýšit mýtné, a nikdo z vlády nerozporoval návrh tak, jak ho pan ministr Prachař předložil, k nedohodě došlo ve věci kompenzace, kterou pan ministr předložil vůči přepravcům," řekl premiér Bohuslav Sobotka po jednání kabinetu.

Jde právě o zrušení páteční vyšší sazby, které má regulovat předvíkendový hustý provoz. „V této věci jsme se ve vládě nedohodli a předpokládám, že pan ministr bude muset ten návrh na zvýšení mýtného předložit do vlády znovu,“ sdělil Sobotka.

Překvapivé rozhodnutí

Sdružení automobilových dopravců označilo odmítnutí změn mýtných tarifů za překvapivé. „Přestože Česmad Bohemia principiálně nevidí vzhledem ke stavu naší infrastruktury opodstatnění mýtné zvyšovat, po několikaměsíčních tvrdých jednáních přistoupil na kompromisní variantu, zachovávající současné tarify pro ekologická vozidla třídy Euro V EEV a Euro VI,“ uvedl mluvčí sdružení Martin Felix.

„Neočekávanou překážkou pro schválení návrhu se pro premiéra Sobotku stalo zrušení pátečních vyšších sazeb mezi 15. a 20. hodinou. Toto opatření přináší do státní pokladny minimum prostředků a jeho regulační funkce nebyla prokázána. Jeho trvání pouze komplikuje život moravským řidičům a dopravcům, kterým znesnadňuje páteční návrat domů ze západní Evropy. O to nepochopitelnější je, že premiérovi za jeho zachování stálo obětovat cca 550 milionů korun, které změna tarifů mohla přinést,“ dodal Felix.

„Pro dopravce je velice důležité, aby věděl, co se bude dít. Nemůže pracovat s tím, že se na konci roku dozví, že v průběhu prvního čtvrtletí budou sazby možná zvyšovány a možná také až za půl roku. To znemožňuje jakékoliv seriózní vyjednávání o cenách na příští rok, a ty jsou již v plném proudu nyní,“ uvedl prezident sdružení a majitel dopravní firmy O. K. Trans Praha Vladimír Starosta.

Související