Mezinárodní obchod v prvním pololetí letošního roku výrazně posílil a s tím i poptávka po dálkové přepravě. Například téměř trojnásobnou rychlostí roste poptávka v nákladní letecké dopravě. Zatímco v posledních pěti letech asociace IATA registrovala průměrný nárůst přepravených objemů o 3,9 procenta, v prvních šesti měsících letošního roku to bylo 10,4 procenta.

"Letecká přeprava nákladů roste díky silnější globální ekonomice. Poptávka roste nejrychleji od globální finanční krize. To je po mnoha letech stagnace skvělá zpráva a pro mnoho dopravců na trhu tolik potřebný impulz, který jim pomůže nastartovat proces modernizace," uvádí generální ředitel IATA Alexandre de Juniac.

"V současném globalizovaném světě obecně platí, že když je na trhu poptávka po určitém zboží, tak je velmi důležité dodávat včas. Trendem je potom, že se požadované časy dodání k zákazníkovi zkracují, a proto pozorujeme určité navyšování poptávky po letecké přepravě, která je do vzdálenějších cílových destinací nejrychlejší. Potvrzuje to ostatně i globální nárůst letecky přepraveného objemu zboží," komentuje nárůst objemů Roman Thurzo, regionální manažer Dachser Air & Sea Logistics v České republice.

Větší zájem o leteckou přepravu ovšem přináší i obtíže. Kapacita v daném období totiž vzrostla pouze o 3,6 procenta, což je sice dobrá zpráva pro dopravce, kteří budou mít větší výnosy, ovšem špatná zpráva pro speditéry a jejich zákazníky. Převis poptávky nad nabídkou má totiž za následek růst cen.

"Od minulého roku šly ceny mírně nahoru, což bylo způsobeno několika faktory. Větší poptávkou po letecké dopravě, a to hlavně ve směru z Asie do Evropy, způsobenou vývojem námořního trhu, krachem rejdaře Hanjin a snížením volných kapacit na lodích v tomto směru," vysvětluje Tomáš Hašlar, manažer oddělení Air & Sea a vedoucí pobočky Yusen Logistics Czech.

Na méně exponovaných leteckých linkách jsou ceny víceméně stabilní, například v případě exportu do USA. Existují ale určité přepravní směry, právě jako zmíněný import z Asie, kde je aktuálně nedostatek přepravních kapacit, a tím pádem zde ceny stoupají. "Při importu z Asie jdou ceny drobně nahoru z důvodu nedostatku kapacity na trhu. Ta zůstala stejná a rostoucím objemům nestačí. Kapacita citelně schází například v exportu do JAR," uvádí Tomáš Skoch, manažer leteckých přeprav DB Schenker, a dodává: "Letošní léto je objemově enormně silné, přepravujeme velké objemy zakázek. Na základě toho očekáváme velmi silný konec roku v největší sezoně s růstem cen přepravného."

Ceny už ale rostou výrazně i dnes. "Konkrétně největší nárůst ceny jsme zaznamenali na importním směru z Japonska, kde s novým fiskálním rokem některé společnosti zvedly ceny až o sto procent," prozrazuje vysoké nárůsty Tomáš Hašlar. Za zdražováním ovšem nestojí pouze omezená kapacita, ale například i pokračující zavádění takzvaných all-in sazeb. Do těch letečtí dopravci zahrnují palivové a bezpečnostní příplatky, což je sice mnohem transparentnější a praktičtější než v minulosti, ve výsledku ovšem v určitých případech přinášejí zdražení celého přepravného.

Nové nákladní lety z Prahy

Přestože většina leteckých zásilek z České republiky odlétá z velkých zahraničních letišť, jako je Frankfurt, Vídeň, Amsterdam či Paříž, velký nárůst objemů v nákladní dopravě zažívá i Letiště Václava Havla. Za první pololetí letošního roku dokonce tamní objemy narostly rychleji, než byl celosvětový průměr, a to o 14 procent.

Do Ruzyně aktuálně létá již devět nákladních dopravců. ASL Airlines Belgium provozuje linku pro TNT do belgického Lutychu, Ukraine International Airlines do Kyjeva, China Airlines mají v Praze zastávku na trase Lucemburk-Dubaj-Tchaj-pej. Boeing 747 v nákladní verzi používá ještě Silk Way West Airlines z Baku. Od loňského roku se v Praze objevuje s lety do Dauhá Qatar Airways, z Prahy do Kolína nad Rýnem pak pravidelně létá UPS. Nejmenší letadlo na nákladní dopravu v Praze provozuje FedEx s linkou do Paříže.

Největší vliv na aktuální čísla nákladní dopravy na pražském letišti ale měl slovenský dopravce Air Cargo Global s novou linkou Praha-Hongkong-Praha. Další nákladní linku také zavedly Turkish Airlines, které od července létají dvakrát týdně z Prahy do Istanbulu. Kapacitně tak může letiště odbavit až o 500 tun zboží týdně více. V absolutních číslech přepraveného zboží pak největší nárůsty připadají na cargo přepravu na linkách do Dauhá, Kolína nad Rýnem a Hongkongu.

Vlny námořních sazeb se zvedají

V současnosti nic nenasvědčuje tomu, že by ekonomický růst měl nějak významně zpomalit. Dá se tak předpokládat, že aktuální trend nárůstu objemů bude pokračovat. Objemy ale porostou napříč všemi druhy dopravy, protože se firmy i dnes snaží hledat alternativy k finančně náročné letecké dopravě. Zásilky tak pokud možno směřují na železnici či na moře.

Ovšem i na moři se přepravní společnosti a jejich zákazníci čím dál častěji setkávají s nedostatečnou kapacitou na nejvytíženějších linkách a růstem výše sazeb. "První polovina roku 2017 byla velkou výzvou - došlo k extrémnímu nedostatku kapacit v určitých přepravních směrech. Situace už se stabilizuje, ale celkové ozdravení trhu s námořními přepravami s sebou nese fakt, že už nerozhoduje jen cena, ale také schopnost nalodit v požadovaném termínu," vysvětluje Roman Thurzo.

Aktuální situace, kdy kapacita nedostačuje poptávce, dovoluje rejdařům udržovat ceny na vysoké úrovni. Rozdíl oproti minulému roku je v řádech desítek a v některých případech dokonce až stovek procent. Očekává se, že rejdaři tento trend udrží i v dalších měsících, a firmy se tomu budou muset přizpůsobit.

Náhlý příliv nových kapacit na ty nejvytíženější trasy přepravní firmy neočekávají. Rejdaři prý budou spíše modernizovat flotily loděmi s větší kapacitou. Jejich nasazování je ale za aktuální vysoké poptávky příliš pomalé. K vyšší efektivitě přeprav také rejdaři docházejí skrze fúze, kdy se jim díky propojení flotil daří lépe optimalizovat využití jednotlivých lodí.

"Hlavní přepravní směry začínají být ovládané velkými hráči mezi rejdaři, a dá se tak očekávat, že rozhodující vliv na cenu budou mít v blízké době lodě s velkou kapacitou," odhaduje Roman Thurzo a dodává: "Fúze jsou logickým krokem ve snaze nevypadnout z hlavních přepravních směrů, kde relativně malý rejdař nedokáže v konkurenčním boji sám přežít. Na trhu začínají převažovat vytvářené aliance a posouvají hru o trh na vyšší úroveň, kde se bude zužovat volba, s kým námořní přepravy realizovat. To zřejmě požene ceny nahoru."

Spojování rejdařů by ale mohlo mít pozitivní vliv na stabilizaci situace v námořní dopravě, kde v minulosti i v průběhu několika týdnů docházelo k obřím cenovým výkyvům. "Podle mého názoru by se cenová hladina námořného mohla stabilizovat a nemělo by docházet k situaci, kdy rejdaři nabízejí hluboce ztrátové ceny námořného a tím ohrožují svoji existenci, tak jako se to stalo společnosti Hanjin Shipping v minulém roce," uvádí David Knobloch, prokurista ve společnosti Geis CZ Air+Sea.

Náklad dorazí později, zato s příplatkem

K fluktuaci cen ale i nadále dochází v průběhu měsíce kvůli tomu, jaké slevy a příplatky rejdaři uplatňují. Právě kvůli neustálým změnám cen je z pohledu logistických společností námořní přeprava největší výzvou. Aktualizace sazeb v průběhu měsíce jsou běžnou záležitostí a firmy často vsázejí na pozdější knihování přeprav s vidinou nižších cen. To se ale někdy nemusí vyplatit. Jsou totiž vcelku běžné případy, kdy rejdař zdrží odplutí lodě, dokud nevstoupí v platnost nové sazby, a odmítá pak kontejnery nalodit, pokud mu přepravce neuhradí vyšší cenu.

"Největším problémem je, že rejdaři vyhlásí cenu, za kterou následně nejsou schopni v daném období zásilky odlodit, a dávají na výběr odlodění v daném termínu za vyšší cenu, nebo překnihování zásilky na další možnou loď. Tato situace se velmi složitě vysvětluje zákazníkům, kteří musí nakonec zaplatit za přepravu vyšší cenu, než původně sjednali," popisuje jeden z nešvarů ve světě námořní přepravy David Knobloch. Bohužel jde o nástroje, které trh nezakazuje, a tak rejdařům nic nebrání tyto kroky využívat. Trh momentálně "patří" rejdařům, a dokud nebudou mít z mezinárodních smluv povinnost nalodit kontejner, tak budou tyto praktiky pokračovat i nadále.

Pozvolný růst námořného, který ukazuje Index námořních přeprav kontejnerizovaného zboží SCFI (viz graf), potvrzují i oslovení přepravci. "Už několik měsíců sledujeme relativně stabilní trend navyšování cen. Tento cenový skok je ve srovnání s minulým rokem navíc dost výrazný. Nové kapacity budou přibývat stále méně a společně s konsolidací rejdařů na trhu s námořními přepravami se tak dá očekávat, že navyšování cen bude pokračovat," odhaduje Roman Thurzo. Potvrzuje to i Tomáš Hašlar: "Situace se příliš nemění a problémy s kapacitami přetrvávají, a to hlavně na trase z Asie do Evropy. Zlepšení se v dalších několika měsících neočekává a spíše bude tento trend pokračovat i v roce 2018."

Firmy se tak musí naučit lépe plánovat své námořní přepravy, nejlépe s minimálním předstihem tří týdnů. Zároveň se také musí připravit, že za dálkovou přepravu, jak námořní, tak leteckou, v příštích měsících budou platit více než v minulých letech.

Související