Na počátku každého úspěšného obalového řešení je kalkulace, která musí zhodnotit, zda se pro daný úkol vyplatí investovat do vratného systému či zda bude firma využívat jednorázové obaly. Kalkulace zahrnuje řadu proměnných, například vzdálenost cílové destinace, čas strávený na cestě, cenu dopravy, ale také množství zasílaného zboží a rychlost obrátky.

V případě, že firma potřebuje více obalů, také stojí za úvahu, zda nelze použít jeden univerzální vratný obal pro více druhů zboží. Důležitým faktorem je ale také doba trvání projektu. Čím je kratší, tím méně výhodná může investice do vratných obalů být. U vratných obalů je také potřeba počítat se složitější logistikou a vyššími náklady na pořízení, přepravu, skladování a mytí.

V konečném důsledku o typu obalů rozhoduje především odběratel, který například může vyžadovat specifické rozměry obalů s množstvím pro optimální zásobování výroby, plastové ESD boxy pro citlivé elektrokomponenty, obaly vhodné pro styk s potravinami, anebo boxy, se kterými mohou manipulovat systémy v automatizovaných skladech.

Umývat není třeba

Pro lepenkové obaly hovoří celá řada argumentů, ze kterých firmy samozřejmě nejvíce slyší na nižší cenu. Krabice z vlnité lepenky jsou oproti plastovým boxům levnější, ale samozřejmě vždy záleží na provedení a především kvalitě materiálu. "Cena vlnité lepenky se podle kvality pohybuje zhruba od tří do 50 korun za metr čtvereční a cena dutinkového polypropylenu od 12 až do 140 korun za metr čtvereční," uvádí Adam Pilmaier, specialista marketingu ve společnosti Tart.

Přestože jsou lepenkové obaly jednorázové, jsou podle obalových expertů ekologičtějším řešením, protože není potřeba zajišťovat zpětnou logistiku, ani mytí. Mytí plastových obalů také může mít výrazný vliv na nákladovost řešení, protože vyčištění jednoho obalu vychází v závislosti na objemu na čtyři až deset korun. Zatímco použité lepenkové obaly lze i finančně zužitkovat: buďto recyklací, či prodejem.

Další výhodou krabic z vlnité lepenky je snazší manipulace a jednodušší výroba. "Vývoj a testování lepenkového obalu je rychlejší," říká Gabriela Petrová, jednatelka společnosti Thimm Packaging Systems, a dodává: "Obal je možné realizovat poměrně rychle bez větších investic i v době, kdy ještě nejsou jasné přesné objemy, které bude do obalů nutné zabalit. To je velmi výhodné pro předsériové dodávky. Díky obalům z vlnité lepenky tak zákazník například získá čas na vývoj a výrobu vratného konceptu."

Problém není ani automatizace

Lepenka je také flexibilnější, pokud je potřeba obal pozměnit kvůli proměně výroby či skokově navýšit jeho výrobu, když firma získá další zakázky. S ohledem na náklady je také výhodou obalů z lepenky, že firma vždy platí za daný objem, a nemusí tak investovat do většího množství vratných obalů, které je potřeba pro nastavenou rychlost obrátky.

"V určitých případech mohou být obaly z vlnité lepenky také výhodnější z hlediska skladování. Ne všechny vratné obaly je totiž možné složit do komprimované podoby. Potom zabírají mnohem více místa než chytře řešené obaly z vlnité lepenky," dodává Gabriela Petrová. Nevýhodou ale je, že lepenkové krabice nelze skladovat venku. Jsou náchylné k vlhkosti a snadno se znečistí.

Pravdou je, že plastové obaly jsou robustnější a odolnější, ovšem poctivě vyrobený obal z lepenky může často zastat jejich funkci i u těžkých nasazení. Jedná se většinou o obaly vyrobené ze sedmivrstvé vlnité lepenky, které lze použít i pro ty nejtěžší díly v automotive.

Problémem pro krabice z lepenky nejsou ani automatické sklady. "Lepenkové krabice mohou být použité i v automatizaci. Důležitá je přesnost výroby obalu. Například výroba na slotteru není tak přesná a vykazuje odchylku několika milimetrů. Výroba obalů pomocí výsekového nástroje je mnohem přesnější," upozorňuje Adam Pilmaier.

Plastové bigboxy vydrží stovky cyklů

Pokud výrobní a logistické procesy vyžadují nasazení plastových boxů, je potřeba vybrat takové, které odpovídají svými parametry charakteru výrobku. Specializované firmy pak nabízejí box pro každou situaci, obyčejné euro přepravky atestované pro styk s potravinami, ESD přepravky zamezující vzniku elektrostatického náboje a poškození citlivého zboží, anebo v automotive často vyžadované KLT boxy. Ty mají hladké vnitřní stěny pro lepší odtok tekutin a snazší mytí, jsou odolné vůči kyselinám a vysokým výkyvům teplot a díky zesílené konstrukci umožňují využití ve zvedací technice.

"Mezi hlavní výhody plastových boxů a bigboxů patří odolnost, pevnost, omyvatelnost a fakt, že oproti lepenkovým obalům nenasávají tekutiny. Hodí se všude tam, kde je opakovaná potřeba dodávek dílů. Jak ve vnitropodnikové, tak mimopodnikové manipulaci," uvádí Petr Kříž, jednatel společnosti TBA Plastové obaly.

Samotnou kapitolou jsou pak paletové bigboxy pro objemné produkty. Obvykle nahrazují ocelové kontejnery a mřížové gitterboxy. Nabízejí vysokou nosnost a pevnost a ve skládací variantě mohou výrazně uspořit náklady. "Skládací bigboxy jsou mírně dražší než bigboxy neskládací, ale ušetří náklady na zpětnou logistiku i skladování. Při dobrém zacházení takový box vydrží stovky přepravních cyklů. Používají se nejen v logistice, ale i výrobě, kde je potřeba šetřit místem," dodává Petr Kříž.

Skládacích bigboxů je celá řada a lze je složit například na polovinu, ale u některých typů konstrukcí třeba až na pětinu původního objemu. Namísto pěti kamionů s prázdnými obaly tak může jet pouze jeden. To je velká výhoda, ale je potřeba mít na paměti, že s nasazením skládacích boxů naroste zaměstnancům skladu práce.

Vracet lze i lepenku

Zajímavostí je, že v režimu vratných obalů je do jisté míry možné využívat i obaly z vícevrstvé lepenky. "Existují projekty, u kterých jsou lepenkové boxy využívány jako vratný obal. Často se tak děje u konceptů určených pro vnitropodnikovou přepravu. Složitější, ale také využívané, jsou koncepty vratných transportních obalů z vlnité lepenky," uvádí Gabriela Petrová.

Taková řešení ale vyžadují specifické požadavky na kvalitu a odolnost obalů, které musí odpovídat vícenásobnému používání. "Vyžaduje to především použití lepenek vyšších kvalit, zejména oboustranných kraftlinerových papírů, a šetrnou manipulaci a skladování takových obalů," doplňuje Adam Pilmaier z firmy Tart. Tento koncept je také komplikovanější kvůli nutnosti řízení pohybu obalů a evidenci počtu obrátek. "Asi nejsložitější součástí celého procesu je kontrola a rozhodnutí ohledně rozsahu oprav. Po každém použití je potřeba obal zkontrolovat dle připraveného manuálu, provést výměny dílů či opravy, obal označit a poslat do dalšího oběhu," popisuje proces Gabriela Petrová.

Pravdou ovšem je, že takové řešení v sobě spojuje výhody vratných i nevratných obalů. Jak nižší náklady lepenkových krabic, tak možnost vícenásobného užití plastových obalů. Místo hledání vítěze souboje mezi vratnými a nevratnými obaly tak stojí za zvážení, zda nezvolit kompromisní řešení. Pokud to tedy výrobní a logistické procesy firmy dovolí.

Související