Americké firmy jsou díky obrovskému množství start-upů a kultuře spojené se Silicon Valley v informačních technologiích prakticky nedostižnou světovou jedničkou. A nejinak je tomu i v oblasti firem vyvíjejících software pro plánování nákladních přeprav. První a nejrozšířenější spediční aplikace ve Spojených státech vzešly právě z tohoto technologického podhoubí. V roce 2014 byla spuštěna aplikace Cargomatic a před rokem se svojí verzí přišel Convoy.

Obě aplikace si za krátkou dobu svého fungování poměrně rychle našly základnu uživatelů ve svých domovských státech, začaly expandovat do dalších regionů a získaly od investorů desítky milionů dolarů na další vývoj. Na financích od investorů jsou postavené také evropské start-upy, například v červenci založený Convargo ve Francii anebo české ShipVio, které získalo investice z projektu GISTin UP miliardáře Karla Janečka.

Příliš jednoduchý recept

Spediční aplikace chtějí být něčím, jako je Uber v osobní dopravě. Tedy obecně řečeno propojovat zákazníky přímo s poskytovateli služby a využívat při tom nevyužívané kapacity vozidel, což má vést k zefektivnění dopravy jako takové. Bohužel ale nákladní přeprava není tak jednoduchá jako přeprava lidí.

Může například vyžadovat specializovanou techniku, koordinaci více dopravních modů, plánování komplexnějších tras anebo práci s dokumenty. Nákladní přeprava je také mnohem choulostivější a vyžaduje důvěru odesílatelů k dopravcům. S tím souvisí také právní otázky, otázky finančního vyrovnání a přenášení odpovědnosti.

"Uber spojuje jednotlivce s jednotlivci a je to bezesporu revoluční a jednoduchá aplikace bez vnějších vlivů a jednání třetích osob. Nákladní přeprava zboží je ale mnohem složitější. Zahrnuje přepravu z kontinentu na kontinent, ze státu do státu, mezi různými právnickými subjekty a s vlivem různých nahodilých překážek. Do řetězce mezinárodní přepravy vstupuje příliš mnoho proměnných faktorů, ať lidských nebo technických, časových nebo klimatických. Tento řetězec se neohlídá sám a lidský prvek tak bude ještě dlouho fixním článkem v mezinárodní kombinované přepravě. Myslím si proto, že podobné aplikace zatím pořád nejsou na pořadu dne," vysvětluje Michal Nevrlý, Business Development Manager ve společnosti Kühne + Nagel.

Start-upy se specifika nákladní dopravy snaží postihnout do detailů, ale žádný zatím nepřišel s řešením, které by bylo využitelné za všech různorodých podmínek. Z toho také vyplývá, proč se tyto aplikace mnohem rychleji rozvinuly v Americe než v Evropě, kde jim práci komplikují různé národní legislativy.

Přestože spediční aplikace obsahují systém hodnocení a prověřování dopravců, nelze se na ně stoprocentně spolehnout. Aplikaci uShip, která se specializuje především na přepravy menších nákladů, v Americe využívají lidé především pro stěhování a internet je plný negativních recenzí této služby. Nespokojenost vyplývá především z neprofesionality dopravců, nevyjasněné odpovědnosti a nedořešeného systému plateb. Řada uživatelů si stěžovala, že jim dopravce odmítl vydat zboží, dokud nezaplatí neplánované poplatky, bez jakéhokoliv profesionálního systému značení docházelo v důsledku konsolidace zásilek ke ztrátám a spolehnout se nedalo ani na včasný příjezd dopravce k odesílateli či příjemci.

Může jít o problémy jedné konkrétní spediční aplikace, ale není se čemu divit, že profesionální firmy mají k těmto nástrojům nedůvěru a raději stále využívají služby přepravních společností, které jasně definují odpovědnosti a penalizace za poškození, zpoždění či ztrátu zásilek. Pozitiva v podobě rychlého objednání a nízké ceny zatím nedokážou vyvážit podstoupené riziko.

I spedice mají svá řešení

Velké přepravní firmy samozřejmě nezaspaly a nabízejí svým zákazníkům co nejjednodušší objednávání přeprav skrze webové aplikace, které mohou mít i svoji mobilní verzi. Tento přístup propojuje záruky poskytované spediční firmou s možností rychlého objednání přeprav, i když za vyšší ceny, než jaké by vznikly tendrováním přepravy v databázi tisíců dopravců spediční databanky.

Společnost Kühne + Nagel vytvořila v minulém roce on-line aplikaci pro získávání cenových nabídek pro nákladní přepravu KN FreightNet. V ostrém provozu je od letošního jara a určená je především pro letecké přepravy, které jsou pro automatizaci procesu objednávání nejjednodušší, protože jsou zde striktně dané maximální rozměry zboží, lety jsou relativně pravidelné a není zde tolik proměnných vlivů. Na výběr je z několika typů servisů, objednávka je rychlá a po převzetí zásilky je možné sledovat její stav a polohu. Při opakovaných přepravách je díky šablonám objednávka otázkou několika kliknutí. Letos na podzim plánuje Kühne + Nagel spustit aplikaci pro námořní přepravu a příští rok pro přepravu silniční.

"Velkou roli dnes na straně zákazníka hraje při objednávání přeprav hlavně úspora času, což automatické vyplňování objednávek a jejich spravování přes on-line portál umožňuje. Náš zákaznický portál pracuje na základě již jednou vložených informací, takže je vše rychlé a uživatelsky přívětivé," uvádí Marián Kusák, obchodní ředitel společnosti C.S.Cargo, a dodává, že počet bezpapírových objednávek a fakturací plynule narůstá. V systému je také možné on-line monitorovat jednotlivá vozidla a sledovat statistiky porovnávající jednotlivé realizované kroky v přepravě a logistice, čímž je možné optimalizovat celý proces.

Komplexní statistiky o včasnosti a kvalitě doručení nabízí i platforma eSchenker společnosti DB Schenker, která je v nejaktuálnější verzi od začátku letošního roku. V ní jde monitorovat zásilky nezávisle na tom, zda se jedná o pozemní, leteckou či námořní přepravu. Registrovaní uživatelé mohou využívat pokročilejší tracking, stáhnout si elektronický doklad o doručení anebo hromadně importovat objednávky z externích zdrojů. Systém upozorňuje na jakékoliv změny stavu zásilky, což je možné zjistit i skrze mobilní aplikaci. DB Schenker také nabízí propojení přímo s informačními systémy zákazníků skrze EDI.

Velcí hráči nakupují

Společnost DB Schenker je také prvním evropským přepravcem, který se rozhodl využít know-how amerických start-upů. V červnu letošního roku zakoupil exkluzivní práva na pětileté využívání aplikace uShip pro automatizaci komunikace mezi svými zákazníky a dopravci v Evropě. "Na konci letošního roku DB Schenker v Německu představí vlastní platformu Drive4Schenker, která využije software uShipu, aby propojila dopravce, řidiče a požadavky na přepravu a umožnila tak svým pětadvaceti tisícům partnerů najít v reálném čase po cestě další dodatečný náklad. Platformu využijeme zpočátku jen pro pozemní přepravy," prozrazuje David Martiš, ředitel provozu přeprav DB Schenker. Drive4Schenker projde nejprve testovací fází v Německu a až na základě výsledků se aplikace bude rozšiřovat i do dalších zemí, včetně České republiky.

Dá se předpokládat, že přepravní společnosti budou v budoucnu stále častěji kupovat firmy provozující spediční aplikace. Vedle technologického know-how totiž často disponují i velkou databází dopravců. Zatím největší akvizici na světě realizovala společnost UPS, když odkoupila logistickou společnost Coyote Logistics, jejíž raketový růst nastartoval právě rychlý a inovativní přístup ke zprostředkování nákladů prostřednictvím aplikací. Transakce se vyšplhala na 1,8 miliardy dolarů. Přestože je ve Spojených státech několik velkých hráčů, stále si trh spedičních aplikací mezi sebe rozděluje na 27 firem.

Evropa je pozadu

Evropa je v tomto ohledu zatím z velké části nepopsaný list. Vrcholem zprostředkování nákladů tu zůstávají on-line burzy a spediční aplikace se tu začínají vyvíjet s několikaletým zpožděním. Trh tak možná rychleji dobude konkurence ze Spojených států. Do Německa v současnosti míří texaská společnost Truckin, která zde chce počátkem příštího roku nastartovat svou aplikaci pro zprostředkování nákladů a postupně ji rozšiřovat do dalších zemí. V současnosti pracuje na všech jazykových mutacích, včetně české verze.

Z principu roste efektivita spediční aplikace spolu s počtem uživatelů, ale fragmentace trhu ve Spojených státech ukazuje, že vytvoření jedné společné platformy je zatím v nedohlednu. Revoluci v přepravě tak tyto aplikace zatím přinášejí zatím pouze do prostředí zavedených nadnárodních přepravců, kteří z nich čerpají inspiraci pro svůj další rozvoj. To, zda se někdy nezávislé spediční aplikace stanou dominantní silou na trhu, ukáže až vývoj v příštích letech.

Přehnaný optimismus usměrňuje nejnovější zpráva o pionýrovi v oboru, společnosti Cargomatic. Časopis Business Insider vypátral, že firma pracovala s negativními maržemi, aby nalákala co nejvíce zákazníků. Záporné výsledky vyrovnávala aktivitami, které se spediční aplikací vůbec nesouvisely, například přepravou kontejnerů mezi přístavy a kontejnerovými terminály. Firmu kvůli špatnému hospodaření musela opustit polovina zaměstnanců a nyní se pozvolna transformuje do konvenční spediční společnosti. Nad vodou ji drží plánování přeprav pro společnost CEVA Logistics a je možné, že pokud nezkrachuje, stane se v budoucnosti také součástí obřího logistického partnera.

Související