Podle Asociace exportérů brexit českému vývozu krátkodobě neublíží. Jeho růst by měl pokračovat, ve třetím čtvrtletí by měl dosáhnout pěti procent meziročně. V budoucnu se ale brexit může negativně podepsat na celkovém tuzemském vývozu kvůli možnému poklesu českého exportu do Německa, jehož ekonomika je na tu britskou významně navázaná.

Odchod Británie z EU a následná změna imigračních zákonů by ale mohly pomoct českým silničním dopravcům při cestách do ostrovní země. Nákladní silniční doprava do Británie se podle sdružení ČESMAD Bohemia nachází v krizi kvůli uprchlíkům, kteří se snaží na ostrovy dostat. To by se mohlo časem změnit. V nejbližších měsících ale změnu režimu na hranicích tuzemští osobní i nákladní dopravci neočekávají.

Logistické firmy vidí podle deníku The Wall Street Journal dopad brexitu ve dvou oblastech. Může se snížit obchodní výměna mezi Británií a Evropskou unií, na druhou stranu ale výrobní a obchodní společnosti budou více vyhledávat specializované firmy, které jim pomohou s novými předpisy a pravidly, například v celní oblasti, jež by měly časem vztah obou regionů upravovat. To může být příležitost právě i pro logistické providery.

Akcie řady logistických firem ale zatím reagovaly na brexit poklesem. Dokud nebude další vývoj zřetelnější, nejspíš se sníží i jejich aktivity v oblasti fúzí a akvizic.

Řada firem, které mají v Británii své pobočky, může také změnit své dodavatelské řetězce a přesunout logistická centra. Než bude jasné, jak dopadne vyjednávání Británie s EU, budou také pozastavovat své investice. To už oznámila například skupina Virgin nebo německý Siemens.

Slabší libra nyní zlevňuje britské zboží, takže místní prodejci budou více vyvážet své produkty, čímž mohou na brexitu vydělat, podobně jako jejich logističtí a dopravní partneři. Naopak firmy, které dovážejí do Británie, budou mít problémy. Některé automobilky už oznámily, že budou vozy exportované na ostrovy zdražovat.

 

Řekli v souvislosti s brexitem:

Martin Felix, tiskový mluvčí ČESMAD Bohemia

"Je možné, že po brexitu Británie změní své imigrační zákony tak, že se stane pro imigranty méně přitažlivou, a dopravě to paradoxně pomůže. Nicméně pokuty mohou být ještě přísnější, což nelze nyní odhadnout."

Marcin Krzak, country manager UPS pro ČR

"V krátkodobém horizontu se pro nás nic nezmění. Bude zahájen proces popsaný v Lisabonské smlouvě, kterým se zrealizuje odchod Velké Británie ze stávajících hospodářských a obchodních vztahů k EU."

prof. Václav Cempírek, prezident České logistické asociace

"Očekávám, že dopady nemusí být dramatické, pokud Velká Británie a EU budou ochotny spolu kooperovat. Vzpomeňme, jak jsme měli my jako Česká republika nastaveny vztahy před vstupem do EU. Pro dopravu a logistiku neočekávám žádné dramatické změny."

prof. John Manners-Bell, CEO Transport Intelligence

"Bude trvat několik let, než se Velká Británie dohodne s Evropskou unií na uspořádání vztahů. Je v zájmu každého zajistit, aby narušení pohybu zboží v regionu bylo co nejmenší. Britští výrobci by eventuálně mohli posílit vazby na rychle rostoucí ekonomiky, jako je Čína a Indie."

Otto Daněk, místopředseda Asociace exportérů

"Německo má silné vývozy do Británie, a o co případně přijde Německo v Británii, o to přijdeme my v Německu. A to možná bude mít daleko větší dopad, než bude přímý dopad na naše vývozy do Británie."

Mark White, COO SEKO Logistics Worldwide

"Máme zákazníky, kteří nám řekli, podívejte, jestli Velká Británie odejde z EU, můžeme se poohlédnout po skladech pro naše zboží v Nizozemsku, Německu nebo někde jinde mimo VB. Ale dokud nebudou jasná nová pravidla obchodování a přeshraniční výměny, je složité učinit rozhodnutí a odejít. Já bych určitě všechna taková rozhodnutí na pár měsíců odložil."

Michal Peter, jednatel Yusen Logistics (Czech)

"Dá se očekávat, že pokud se Velká Británie stane klasickou ,třetí' zemí, dojde k narušení zaběhnutých obchodních toků a logistických procesů s našimi zákazníky v Británii. Ve srovnání se zakázkami pro zákazníky z Evropské unie se export a import z/do Británie pravděpodobně prodlouží, a to díky například celním procedurám. To se samozřejmě následně odrazí i na cenách za logistiku."

Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy

"Když to bude rozvod, kde se oba partneři budou snažit jeden druhého vydírat a obrat, tak to může mít vážné následky."

Související