Sledování zásilek je pro řadu firem zásadním zdrojem informací pro plánování logistických toků, výroby a prodejů. I proto tuto službu v různé šíři nabízejí všichni velcí tuzemští přepravci. Přestože jsme v současnosti zvyklí být on-line téměř na každém kroku, technologie sledování zásilek se nejčastěji spoléhá na čárové kódy a jejich snímání v různých bodech přepravního řetězce. Je to levná a z funkčního hlediska dostačující technologie. Díky internetu věcí se sice blíží doba, kdy budeme moci sledovat každou zásilku on-line, ale zavedení této technologie nemá smysl, dokud informace nepřinášejí firmám žádnou přidanou hodnotu.

Sledování zásilek v rámci evropské sběrné služby ve společnosti Dachser je také založeno na skenování čárových kódů, kterými musí být opatřeno každé colli (nejmenší obalová jednotka, pozn. red.), a to při každé manipulaci. Data se v reálném čase přenášejí do systému a firmy pak mohou sledovat stav své zásilky v aplikaci eLogistics. Do několika minut od převzetí zásilky také mají firmy k dispozici elektronické potvrzení o doručení (POD). Aplikace eLogistics je v současnosti dostupná i pro chytré telefony, takže firmy mohou pohodlně sledovat své zboží i mimo kancelář. Podle zkušeností přepravce to oceňují zejména při sledování časově kritických zásilek.

Společnost DB Schenker v pozemních přepravách také používá hlavně skenování čárových kódů v kombinaci s GPS informacemi. V námořních přepravách pak v rámci služby Smart Box nabízí on-line sledování údajů o prostředí, ve kterém je zásilka přepravována, jako jsou teplota, vlhkost, naklonění, přetížení, vibrace či světelné podmínky. Zjistit umí i porušení plomby anebo fyzické narušení zásilky. Data o pozemních, námořních i leteckých přepravách jsou pak dostupná na portálu eSchenker v aplikaci Tracking. Neregistrovaný zákazník může vyhledávat podle trackovacího čísla a dalších kritérií. Registrovaní uživatelé mají k dispozici verzi Advanced Tracking, kde mohou sledovat zásilky ve specifikovaném období či dle složitějších parametrů, například podle státu příjemce a odesilatele, časového období nebo druhu přepravy.

Také společnost DSV disponuje více technologiemi pro sledování zásilek. Jejich užití se odvíjí od realizované metody přepravy zásilky. Starší technologií je sledování pomocí potvrzovací SMS či naskenování dodacího listu, v současnosti ale jejich řidiči častěji používají mobilní aplikaci, či přímo PDA s aplikací pro záznam změny stavu zásilky. GPS lokátory jsou buď umístěny v samotných PDA zařízeních, anebo v návěsech DSV. Ty pak automaticky mění status zásilky, když vozidlo zastaví na předepsané vykládce.

OKAMŽITÉ INFORMACE O ZPOŽDĚNÍ

Sledování zásilek se v současnosti nevyvíjí ani tak technologicky, jako spíše kombinací této služby s dalšími funkcemi. Řidiči přepravující zásilky v síti Dachser například využívají mobilní terminály Penkey k focení jakýchkoliv nestandardních situací. Pro přepravce z toho vyplývá velká výhoda při určování odpovědnosti v případě chybějící či poškozené zásilky. Pro zákazníka je pak důležitý nástroj ActiveReport, který jej automaticky informuje o nehodě či odchylkách od plánovaného průběhu přepravy.

DB Schenker kromě menších změn spočívajících v možnosti vyhledávat informace o více zásilkách najednou a rozšířeném počtu referencí kombinuje výsledky vyhledávání s dalšími informacemi. "Kombinací sledování zásilky s informacemi o jízdních řádech dokážeme sledovat, zda na cestě nedochází k odchylce od jízdního řádu, a pokud tato situace nastane, systém zákazníka upozorní prostřednictvím služeb Notification a Alerting. Z těchto informací lze dále počítat kvalitativní ukazatele a výstupy z aplikací je možné exportovat pro případné další zpracování," popisuje možnosti výstupů ze sledování David Martiš, ředitel provozu přeprav DB Schenker.

SLEDUJETE NEJEN ZBOŽÍ, ALE I KVALITU PŘEPRAVY

Jak již bylo řečeno, sledování zásilek má pro firmy zásadní přínos při plánování přepravy a jejího přesného navázání na další procesy ve firmách. "Doprava je hlavní součástí dodavatelsko-odběratelského řetězce a jako taková výrazným způsobem ovlivňuje náhled na kvalitu tohoto řetězce. Sledování zásilek má proto ekonomické přínosy, například díky plánování výrobního programu, plánování skladových zásob či toků zboží ke konečným zákazníkům a také má významnou roli při měření a porovnávání kvality poskytovaných služeb," uvádí Karel Kváč, sales and marketing director v DSV Road.

Stejný názor má i Jan Polter, obchodní a marketingový ředitel společnosti Dachser Czech Republic: "Sledování zásilek se stává naprostou nutností hned z několika důvodů. Tím prvním je zvýšený požadavek zákazníků na transparentnost logistických procesů, hlavním motivem je ale velký tlak na čas doručení." Dalším důvodem je podle něj také tlak na neustálé zlepšování zákaznického servisu a vychází z toho, že objednavatelé logistických služeb chtějí svoje obchodní partnery o případných změnách v přepravách včas informovat.

Dnešní moderní nástroje nabízené přepravními firmami dovolují pohodlnou on-line správu pozemních, leteckých i námořních přeprav z jednoho místa. Vedle plánování, objednávání a sledování přeprav si tak mohou firmy například spočítat svoji ekologickou stopu. Odesilatel má díky těmto nástrojům vše pod kontrolou a příjemce má možnost plánovat a včas reagovat na případné zpoždění zásilky.

CO NEDORAZÍ, NEDÁ SE PRODAT

Sledování zásilek má samozřejmě různý stupeň důležitosti v různých segmentech. Nezbytné je například v oblasti automotive a všude, kde se výroba zásobuje just-in-sequence. "Co se jednotlivých segmentů týče, jednoznačně už si bez sledování zásilek nedokážeme představit segment spotřebního zboží. Zde je totiž tlak na správné doručení, po oblasti automotive, největší. Zboží, které se nedodá včas, se nemůže prodávat a zákazník si tak nakonec koupí výrobek jiné značky. Proto je nutné mít včas k dispozici informace o jakýchkoli diskrepancích v logistice a komunikovat zejména s řetězci, aby objednávky neuzavřely a nezrušily," popisuje současnou situaci Jan Polter.

Jako u každého on-line nástroje i sledování zásilek vyvolává otázku bezpečnosti dat. Informace o tom, odkud, kam a kdy se co veze, je pro organizované kriminální skupiny velice cenná. Zodpovědní přepravci proto procházejí certifikací pro bezpečné nakládání s daty a v systémech sledování zobrazují pouze základní informace, přičemž podrobnější data dávají k dispozici jen po přihlášení.

Bez sledování zásilek si dnes řada společností již své podnikání ani nedokáže představit. Stále ale zůstává velká část firem, které i přes dostupnost této služby neumí dostupná data aktivně využít k lepší optimalizaci svých logistických toků. "Kvalitní logistika se bez sledování zásilek neobejde," konstatuje Jan Polter a dodává: "A to již na úrovni samotného logistického providera, který zkrátka musí mít dokonalý přehled o tom, kde se zboží jeho zákazníků nachází."

Technologie sledování zásilek zůstává stejná, vyvíjí se ale další funkce. Jedním z možných využití používaných mobilních terminálů je vyfocení poškozené zásilky.
Foto: Dachser

Související