Amazon patří mezi nejstarší a největší internetové obchody světa a provozuje po celém světě širokou síť distribučních center. V poslední době ale vstupuje čím dál výrazněji i do světa nákladní dopravy. Zatím spíše na domácím americkém trhu, pomalu však svůj zájem přesouvá i do Evropy.

Internetový obchod už delší dobu využívá pro rychlé doručení svým prémiovým zákazníkům menší lokální kurýrní služby či nezávislé řidiče a pomocí vlastních vozů v některých amerických městech doručuje objednávky čerstvých a suchých potravin. Mediálně nejznámější je pak plán využívat v blízké budoucnosti pro doručování menších zásilek drony, které Amazon už pár let vyvíjí a testuje. Na konci loňského roku e-shop oznámil, že nakoupil tisíce návěsů, jež budou ale pořád převážet tahače partnerských dopravců.

Dalším krokem byl vstup do oblasti letecké dopravy. Amazon podle serveru Motherboard.com zahájil loni v září ve spolupráci s leteckou společností Air Transport Services Group (ATSG) projekt s názvem Aerosmith. Ten bude probíhat na letišti ve Wilmingtonu v americkém Ohiu, které kdysi využívala společnost DHL, než omezila své aktivity na americké půdě. Letiště disponuje osmi průmyslovými halami, kancelářskou budovou a hlavně dvěma velkými ranvejemi.

Amazon i ATSG později oficiálně potvrdily, že si e-shop od letecké společnosti pronajal 20 nákladních Boeingů 767 a navíc v ní koupil vlastnický podíl. Dalších 20 letadel si pak pronajal od společnosti Atlas Air Worldwide Holdings.

DRAČÍ LOĎ

Podle informací agentury Bloomberg vedení e-shopu plánovalo už v roce 2013 agresivní globální expanzi svého logistického křídla, které zajišťuje pro firmy prodávající zboží přes stránky Amazonu skladování, balení a přepravu přes najaté dopravce. Hlavním cílem projektu označeného jako Dragon Boat je vytvoření vlastní sítě, která by kontrolovala celou přepravu a distribuci zboží od výrobců až ke konečným zákazníkům.

Firmy jako Fedex, UPS, americká pošta USPS nebo DHL, jež Amazon v současnosti využívá pro přepravu svého zboží, by se tak mohly postupně stát jeho rivaly na poli expresní i běžné nákladní přepravy. Cílem amerického e-shopu je vyhnout se problémům s přepravní kapacitou během vrcholu nákupní sezony, ke kterým v posledních letech docházelo, ušetřit náklady na přepravu, ale také více konkurovat svému čínskému protivníkovi, největšímu on-line prodejnímu portálu světa Alibaba.

Podle The Seattle Times sice finanční ředitel Amazonu Brian Olsavsky uvedl, že úmyslem e-shopu je jen zrychlit přepravu a zlepšit služby zákazníkům, přičemž nechce tímto krokem nahradit své přepravní partnery, ale pouze je doplnit. List však zároveň citoval nejmenovaný zdroj obeznámený s úvahami vedení Amazonu ohledně letecké přepravy, který řekl, že e-shop by mohl vytvořit vlastní vnitroamerickou síť nejen pro vzdušný transport vlastních zásilek, ale tyto služby by mohl nabízet i dalším zájemcům. Například rivalovi amerických expresních firem, německé DHL, která je velkým zákazníkem leteckých společností ATSG a Atlas Air.

Plán Amazonu osamostatnit se na poli nákladní přepravy se odehrává i na moři. Podle informace na blogu Flexort.com čínská pobočka e-shopu začátkem roku získala licenci na provozování námořní přepravy mezi východní Asií a USA. Amazon sice nebude provozovat vlastní lodě, ale díky poskytování námořních služeb zjednoduší svým zákazníkům přepravu jejich zboží do své logistické sítě.

Dalším krokem v přepravní strategii Amazonu mělo být kompletní převzetí francouzské balíkové služby Colis Privé, v níž vlastní už dva roky čtvrtinový podíl. To by ohrozilo zejména francouzskou poštu La Poste, k jejímž největším zákazníkům patří právě americký internetový obchod. Ten ale nedávno oznámil, že plán na převzetí zbývajících 75 procent Colis Privé zrušil. Reagoval tak zřejmě na informace z francouzského antimonopolního úřadu, který by schválení transakce podmiňoval určitými ústupky. Nicméně Amazon zároveň oznámil, že bude i nadále využívat služby francouzské balíkové služby a podílu v ní se nevzdá.

EVROPSKÉ SPEKULACE

Kolem snah Amazonu kontrolovat vlastní dopravní toky se objevuje i řada spekulací. Například agentura Bloomberg analyzuje možnost, že by si e-shop místo řady drobných kroků směřujících k vytvoření vlastní přepravní sítě rovnou koupil globální společnost Fedex.

Německý list Süddeutsche Zeitung zase v dubnu přišel se zprávou, že Amazon vyjednává o koupení německého letiště Frankfurt Hahn Airport. Podle dalších médií ale zřejmě šlo o čínské kupce. Výzkumná organizace Transport Intelligence však uvádí, že by nebylo překvapením, kdyby se Amazon v blízké budoucnosti k podobnému kroku skutečně odhodlal. E-shop si pořídil letadla a s partnerem provozuje letiště na svém hlavním - americkém - trhu. Druhý největší trh - Evropa - by tedy mohl být dalším v pořadí. Zvlášť když britský Evening Standard koncem loňského roku informoval, že Amazon si pronajal letadla, která zkouší na trase mezi Velkou Británií, Polskem a Německem, a později by je chtěl využívat i na letech do Španělska a Itálie.

Amazon stále více kontroluje, jak se balíčky dostávají k zákazníkům, ale nezkouší zničit UPS, uvedl v rozhovoru na Code Conference šéf e-shopu Jeff Bezos. A podobně jako finanční ředitel společnosti dodal, že cílem je prostě jen doplnit služby expresních přepravců, které nyní využívá.

Jestli to tak je, nebo ne, se ukáže v nejbližších letech. Bezos nicméně poodkryl i další motivaci, která firmu vede k pronájmu nákladních letadel a nákupu návěsů - Amazon by tím mohl tlačit své velké přepravní partnery, aby pro něj doručovali za výhodnějších podmínek.

Související