Začátkem října minulého roku byla zahájena výstavba nové vodní linky, první část projektu zkapacitnění Ústřední čistírny odpadních vod v Praze. Konsorcium firem s názvem Sdružení ÚČOV Praha, které se skládá ze společností SMP CZ, Hochtief CZ, Degrémont a WTE Wassertechnik, stavbu připravovalo již od získání zakázky ve výběrovém řízení v roce 2011. "U takto velkého projektu je velice důležitá příprava stavby. Ta se zpracovává v dokumentu Zásady organizace výstavby. Obsahuje návrh centrálního zařízení staveniště a zařízení staveniště v prostoru stavby, připojení na vodu a elektrickou energii. Dále stanovuje napojení stavby na dopravní infrastrukturu, přepravní trasy, skládky a betonárky a také vnitřní dopravní režim na stavbě. V našem případě se navíc řešila lodní doprava pro odvoz výkopu. Nezbytnou součástí jsou i opatření k ochraně životního prostředí, nakládání s odpady, zásady bezpečnosti a ochrany zdraví pracujících," vysvětluje Ivo Köhler, manažer logistiky Sdružení ÚČOV Praha ze společnosti SMP CZ.

Nová vodní linka, která se bude skládat z objektů nazvaných "hrubé a mechanické předčištění", "biologická vodní linka", "dosazovací nádrže" a "třetí stupeň čištění", v budoucnu převezme až 50 procent kapacity stávající čistírny. V současnosti je první objekt pro hrubé a mechanické předčištění již v pokročilé fázi železobetonářských prací, u ostatních objektů společnost Hochtief CZ provádí zemní práce a zároveň se již zahajují železobetonářské práce na objektu "třetí stupeň čištění".

Stavba se realizuje subdodavatelsky, ovšem rozhodující objemy provádí železobetonářské sdružení sestávající z firem SMP CZ, Hochtief a Průmstav. Technologie budou dodávat další účastníci sdružení, společnosti Degrémont a WTE Wassertechnik. Další subdodavatelé pro návazné práce budou přicházet později. "Výběr subdodavatelů je také součástí logistiky. Především ve stavebnictví existuje velký tlak na nejnižší cenu. To je ovšem velice krátkozraké. Nejlevnější a nespolehlivý subdodavatel, který nedodrží termín a požadovanou kvalitu, může stavbu nakonec prodražit. I z tohoto důvodu si hlavní objemy prací realizujeme sami," uvádí Ivo Köhler a dodává, že na stavbě dnes pracuje okolo 180 pracovníků.

STAVBYVEDOUCÍ, NEBO LOGISTICKÝ MANAŽER?

Přestože je logistika stavby úplně jinou disciplínou než tradiční logistika, i zde platí základní oborové motto: "Mít správné věci ve správný čas na správném místě". Každý stavbyvedoucí je tak ve své podstatě logistik, který koordinuje dopravu a mechanizaci, pracovní síly a materiál tak, aby na sebe jednotlivé práce plynule navazovaly a byly dodržené termíny.

Zásadním omezením je limitující prostor staveniště, kde je minimum místa pro ukládání materiálu. Veškerý stavební materiál, jako je armatura, bednicí desky, řezivo či součásti technologie, se dopravuje až ve chvíli, kdy se má do stavby zabudovat. V průběhu stavby také vznikají situace, které je třeba řešit operativně, například kolize navazujících prací, když se jednotlivé činnosti navzájem ovlivňují. Dále je mnohdy potřeba navrhnout vhodnější dopravní a manipulační prostředky, určit místa pro skladování, koordinovat přístup na stavbu a upravovat trasy dopravních prostředků. "V těsné blízkosti se nachází výstavba hlavní čerpací stanice, která není předmětem naší smlouvy o dílo, a také s touto stavbou je nezbytné řešit součinnost. I pro takovou sportovní akci, jako je tenisový turnaj Sparta Prague Open v dubnu letošního roku, se musela navrhnout součinnost s ohledem na trasu přístupu návštěvníků kolidující s dopravními prostředky stavby. To vše má mimo jiné na starost manažer logistiky," popisuje Ivo Köhler.

I STAVBA POTŘEBUJE DOBRÉ SILNICE

Doprava do areálu se může realizovat po dvou příjezdových komunikacích z ulic Papírenská a Za Elektrárnou. Pro pohyb vozidel je nejdůležitější vybudování komunikací jak po obvodu, tak uvnitř staveniště. Obvodový val z vytěžené zeminy slouží jako ochrana před případnou dvacetiletou povodní a zároveň po zpevnění povrchu jako obslužná komunikace. Díky tomu, že vozidla budou jezdit i uvnitř stavby po zpevněných površích, se sníží znečišťování komunikací v okolí. Pro přístup do vlastní jámy jsou zbudovány sjezdy a pro pohyb uvnitř se vybudují zpevněné plochy a komunikace tak, aby pumpy na beton obsáhly celou stavbu. Na stavbu se také muselo umístit 17 věžových jeřábů, tak aby obsáhly celé staveniště s dostatečnou únosností.

Na zbudování valů byla použita část z vytěžené zeminy. Jestli je pro to vhodná, museli určit geotechnici. Další vytěžený materiál odvážejí auta na přistavenou loď, která ho ve špičce odveze až 1600 tun denně na skládku do Mělníka. Pro dokončení stavby se bude část materiálu přivážet zpět a použije se pro zakrytí stavby. Celé staveniště Nové vodní linky na Císařském ostrově se nachází v zátopové oblasti a stavba je koncipována tak, aby zvládla nápor dvacetileté vody. V případě ještě silnějších povodní je připraven krizový plán pro řízené zaplavení, aby byly následky povodně co nejnižší. I do těchto činností je zapojen logistik stavby. Po dokončení, kdy bude celá stavba zakryta zeminou, odolá i úrovni povodní z roku 2002, kdy Vltavou protékalo přes pět tisíc kubíků vody za vteřinu.

PŘÍSNÁ BEZPEČNOSTNÍ PRAVIDLA

Součástí organizace výstavby nové vodní linky je samozřejmě bezpečnost práce. Vedle vlastního trojčlenného týmu chodí stavbu dvakrát týdně kontrolovat nezávislý koordinátor bezpečnosti. "Na bezpečnost práce klademe velký důraz. Na vybraná místa budeme instalovat tzv. safe pointy, vybavené nejdůležitějším zdravotnickým vybavením, a pro zaměstnance se pořádají kurzy první pomoci," vysvětluje Ivo Köhler.

Celé staveniště je oplocené a na vstupech jsou buňky - vrátnice s obsluhou -, kde je prostřednictvím čísel na helmách evidovaný veškerý pohyb zaměstnanců i návštěv. Stejně jako mají své komunikace nákladní auta, mají i pěší určené trasy, po kterých se mohou pohybovat. Stavba se však neustále mění a trasy je nutné často přizpůsobovat.

PLYNULE AŽ PO PŘEDÁNÍ

Snahou všech je především zajistit plynulost prací podle časového harmonogramu. Zemní práce nyní probíhají za stálého čerpání vody z 57 studní. Železobetonáři nastupují po předání základové spáry a v určitém čase pak nastoupí technologové. Po montáži technologie se vrátí na dokončení opět stavaři. Podrobný harmonogram stavby má přes 3,5 tisíce řádků s mnoha návaznostmi a milníky. Stavba je živá, a tak se harmonogram neustále upřesňuje. Vše na sebe musí navazovat a třeba i drobné zdržení v jedné fázi prací může znamenat zdržení celé stavby.

"Vedení Sdružení ÚČOV pečlivě sleduje průběh prací a dodržování všech termínů stavebních připraveností, včetně nejdůležitějších termínů, jako je dokončení stavby, dokončení zkušebního provozu a ukončení celého projektu. Závěrem si všichni přejeme po dobu výstavby povodňové prázdniny," uzavírá Ivo Köhler.

 

SMP CZ

Společnost SMP CZ se prostřednictvím svých divizí Dopravní stavby, Vodohospodářské stavby, Regionální závody a Velké projekty, zaměřuje na všechny obory stavebnictví. Je členem skupiny VINCI, která je jednou z největších stavebních společností na světě. Zaměstnává na 180 tisíc lidí a působí ve více než stovce zemí.

Základní data o stavbě

382 000 m3 vykopané zeminy

144 000 m3 konstrukčních betonů

334 000 m3 bednění

18 500 tun výztuží


Podrobný harmonogram stavby má přes 3,5 tisíce řádků.

Problémem je limitující prostor staveniště s minimem místa pro ukládání materiálu.

Ivo Köhler, manažer logistiky Sdružení ÚČOV Praha.

Dělníci zpevňují komunikace po obvodu staveniště.

Přestavba a rozšíření čistírny jsou aktuálně asi největším stavebním projektem v Praze.

Nákladní loď denně odveze až 1600 tun zeminy.

Foto: Vojtěch Kolář

Související