Tažné soupravy, nebo jinými slovy logistické vláčky, nabízejí celou řadu výhod především v oblasti výrobní logistiky a expedice. Nejvíce úspor přináší fakt, že materiál do výroby nemusí zavážet vysokozdvižné vozíky, čímž se podstatně zvyšuje efektivita zavážky. "Do výroby lze díky tažným soupravám dovézt více materiálu s menším počtem vozíků, a tedy i řidičů. Tahače jsou také levnější a uvezou více zboží najednou. Snižují se tak nejen náklady na pořízení, ale také provozní náklady," vysvětluje Jindřich Přívora ze společnosti Toyota Material Handling.

Díky většímu přepravnímu výkonu tažných souprav, a tím pádem menšímu počtu interních přeprav se také snižuje riziko nehody. V důsledku vyšší bezpečnosti provozu jsou tak náklady na nečekané opravy mnohem nižší, než když je výroba zásobovaná vysokozdvižnými vozíky. Tahače také dokážou pracovat na mnohem menším prostoru. V případě, že technika zaváží materiál na výrobní plochu, to znamená možnost zúžení uliček a využití uvolněného prostoru pro další výrobu. Logistické vláčky jsou také podstatně méně hlučné než vysokozdvižné vozíky.

Zkušenosti z praxe rovněž ukazují, že nasazení tažných souprav může přinést i další úspory v oblasti skladování a skladových zásob na lince. Například ve společnosti Daikin, která jako jedna z prvních v České republice nasadila tahače do výroby ve velkém, snížili díky vyšší efektivitě zavážky skladové zásoby na lince až na 20 minut výroby. V návaznosti na to mohli snížit i celkové skladové zásoby ze dvou dnů výroby na jeden den. "Posunutí zásob o jeden den znamená úsporu milionů korun, které mohou být vynaloženy jinde. Tyto změny vyvolaly samozřejmě i velký tlak na spolehlivost dodavatelů manipulační techniky. Zavážení k linkám musí být naprosto bezproblémové. Díky takto přísně nastaveným procesům a spolehlivosti tahačů jsme dokázali provoz zeštíhlit a výrazně zefektivnit," říká František Ruščák, vedoucí příjmu a skladu materiálu ve společnosti Daikin.

Výběr tažné soupravy ovlivňuje celá řada faktorů. Firma by měla mít na paměti, jaký druh zboží, jaké objemy a jak těžké náklady bude manipulační technika přepravovat. Tyto parametry ovlivňují nejen to, jak výkonný tahač bude potřeba koupit, ale především jaký typ přípojných vozíků bude aplikace vyžadovat a kolik vagonků bude moci být zapojeno v jednom vláčku. Důležité je také přesně specifikovat nasazení tažné soupravy, tedy četnosti zastavování, délky a šířky transportních tras a poloměry nejostřejších zatáček.

Bezpečnost a pohodlí operátora

Každý z předních výrobců manipulační techniky nabízí několik řešení tažných souprav a vzhledem k jejich individuálnímu přístupu jsou schopni splnit i velice náročné požadavky zákazníků. Rozhodnutí, jakého dodavatele zvolit, tak často spočívá na detailech a je potřeba pečlivě porovnat požadované parametry s vlastnostmi tažných souprav. Dalším dobrým vodítkem při výběru dodavatele jsou příklady využití konkrétní manipulační techniky v praxi.

Společnost Still například před nedávnem nasadila 30 inteligentních souprav tahačů u významného klienta z oblasti automobilového průmyslu. V rámci projektu byly nasazeny tahače Still CX-T se stojícím řidičem pro provoz na kratších trasách s větší frekvencí vystupování řidiče a na dlouhých trasách se pak využívají tahače R 06-06 se sedícím řidičem.

"Některé zásobovací okruhy zde dosahují délky až 1300 metrů. Při těchto vzdálenostech je důležité brát ohled i na zajištění potřebného komfortu pro řidiče. Není totiž výjimkou, když řidič se soupravou ujede více než 30 kilometrů za směnu," popisuje důvody nasazení komfortnějšího tahače Václav Jung, produktový manažer ve společnosti Still Česká republika.

Pro vlastní přepravu materiálu se používají E-rámy vyrobené ve speciálním technickém provedení přímo na míru skladovému provozu zákazníka. Jedná se o typ rámu, který umožňuje přepravovat palety od velikosti 1000 x 600 mm až do velikosti 1600 x 1200 mm. Některé speciální E-rámy dokážou přepravit i palety 1800 x 1200 mm. I s takto objemným nákladem vozíky poměrně věrně kopírují stopu tahače a jsou bezpečné i při vysokých rychlostech. Zásobování výrobní linky bez čelních vozíků přineslo především větší bezpečnost na průjezdných trasách, úsporu personálních nákladů a větší přepravní výkon.

Flexibilní na ploše i na papíře

Ve společnosti Faurecia Automotive Czech Republic využívají tahače značky Jungheinrich, za kterými jsou připojeny na míru vyvinuté přípojné vozíky s možností speciálního zastřešení. Výhodou individualizovaných přípojných vozíků je oproti těm typizovaným spolehlivé držení stopy, což je v úzkých výrobních uličkách nezbytné. Cílem nasazení tahačů byla eliminace rizika kolizí, hlavní výhodou však zůstává snížení nutných zásob materiálu u výrobní linky. Díky efektivitě tahačů s vozíky může být maximálně využita výrobní plocha.

Tahače pomohly výrazně zefektivnit jednotlivé logistické procesy. "Nejenže je na vagonky možné naložit více nákladu, ale hlavně je možné je rozložit. Dochází ke snížení skladových zásob a ke zvýšení efektivity využití prostoru. Celkově se zrychlil tok materiálu," uvádí Radovan Švajner, vedoucí logistiky společnosti Faurecia Automotive Czech Republic. Celá flotila značky Jungheinrich je v pronájmu, což Faurecii přináší výhody nejen ve flexibilitě, ale i v ekonomických ukazatelích.

Pro další firmu z oblasti automotive, která produkuje hydraulické a elektrické komponenty, realizovala dodávku tažné soupravy společnost Linde MH. "Projekt je zajímavý nasazením nové verze logistického vláčku Logistic Train s tahačem Linde P 50C o tažné síle 5 tun a s kombinací dvou provedení přívěsů s nosností 1,2 a 1,6 tuny. Přívěs s nosností 1,6 tuny je navíc v provedení nosné konstrukce Bridge, což umožňuje přístup k vykládce a nakládce z obou stran vozíku," popisuje nasazení Martin Petřík, vedoucí marketingu ve společnosti Linde MH.

Pro usnadnění zapojování soupravy je v zadní části na boku tahače tlačítko ovládání mikropojezdu vpřed a vzad. Vysoká stabilita při pojezdu a plochý design pak umožňují i přepravu rozměrnějších dílů. Co nejlepší manévrovatelnost je zajištěna řízením všech čtyř kol přívěsů, kdy pro plné otočení vláčku je dostatečný prostor o šířce čtyř metrů.

Pokud chce výrobní firma ušetřit na horizontální přepravě, může být správnou cestou i nasazení automatických tahačů. To je sice nákladnější z hlediska pořizovací ceny, provozní náklady tohoto řešení jsou však minimální. Ve společnosti Valeo Autoklimatizace mají nasazené v třísměnném provozu dva automatické tahače Toyota 4CBTR, díky kterým ušetřili na mzdových nákladech za šest řidičů. Vedle úspory provozních nákladů došlo k odbourání kolizí a poškození vozíků nebo výrobních zařízení.

Automatizace má ovšem své limity. Například malou část práce řidičů při napojování a odpojování přípojných vozíků a jejich "parkování" na správné místo musí nyní zastat obsluha zásobovaných výrobních stanovišť. Maximální rychlost tahačů s 10 až 20 přípojnými vozíky je omezena na 5 km za hodinu na rovných úsecích. V některých ostřejších zatáčkách je snížena ještě více, aby se některý volně ložený náklad nevysypal. V provozu také nadále funguje jeden tahač s řidičem, který sváží prázdné podvozky přípojných vozíků. Zde nejde automatizace aplikovat, protože trvalá přítomnost řidiče je nutná kvůli častému odpojování a připojování v krátkých intervalech.

Vývoj probíhá neustále

Vzhledem k tomu, že o tažné soupravy má zájem čím dál více firem z různých odvětví, pracují výrobci manipulační techniky na inovacích technologických parametrů tahačů, aby mohly být nasazovány v náročnějších provozech a byly univerzálnější a spolehlivější. Inženýři tak zvyšují nosnost a tažnou sílu, prodlužují dobu pojezdu na jedno nabití díky lepším bateriím, pracují na lepší ovladatelnosti tahače a zároveň vyšším komfortu obsluhy.

V oblasti zlepšení manévrovatelnosti zaznamenala v letošním roce největší úspěch společnost Wanzl, jejíž nově vyvinutá řízená náprava pro přípojné vozíky získala na veletrhu For Industry v Praze cenu Grand Prix. "Naše řešení vozíku s řízenými nápravami nabízí výraznou přidanou hodnotu v tom, že kombinuje hned několik možností manipulace. Zapojením za tahač jsou vozíky v režimu řízených náprav. Při odpojení vozíku se nápravy přepnou na systém dvou otočných a dvou pevných kol, což usnadňuje ruční manipulaci. Uvolněním směrové aretace zadních koleček je pak možné získat i variantu se všemi kolečky otočnými, což dále zlepšuje možnosti ruční manipulace především v malém prostoru," vysvětluje Ludvík Novák, vedoucí prodeje oddělení Logistika + průmysl ve společnosti Wanzl.

Podle Ludvíka Nováka může za projekt zvyšující se poptávka po řešeních logistických operací, které by vedly k celkově lepšímu využití místa ve skladech i výrobních prostorech. Vozíky s řízenou nápravou perfektně kopírují dráhu tahače a logistický vláček tak dokáže projet i místy, kde by se jiné přípojné vozíky zadrhly. Díky tomu mohou být uličky nutné pro průjezd tahačů užší, a je tak možné efektivněji využít prostor. Řízená náprava se v praxi osvědčila především u rollkontejnerů a regálových vozíků, které se dají zapojit čtyři za sebe a pohybují se maximální rychlostí 6 kilometrů v hodině.

Co se týká dalších inovací na přípojných vozících, firma Still například nově nabízí automatické naložení a vyložení palety u E-rámů i C-rámů. Další aktuální novinkou je typ rámu pod obchodním označením B-rám, který umožňuje snadným způsobem nakládku a vykládku palety z obou stran. To usnadňuje jeho využití při zásobování výrobních linek, protože se již nemusí přemýšlet, zda bude výhodnější nakládka zleva nebo zprava, tak jak to je nutné u standardního E-rámu.

Využívat tažné soupravy by chtěly také firmy s těžšími a objemnějšími náklady, ale často jsou limitovány nosností vozíků a tažnou silou techniky. Někteří výrobci se proto zaměřují na zlepšování těchto parametrů. Still tak například nově nabízí tahač LTX s tažnou silou 8 tun, Toyota Material Handling má zase nově v nabídce silnější BT Movit TSE500 a tažné rámy Taxi s nosností 1,2 tuny.

Levnější, spolehlivější a bezpečnější přeprava materiálu je snem každého manažera logistiky. Tažné soupravy samozřejmě nelze nasadit ve všech případech, ale tam, kde to možné je, přinášejí řadu výhod. Díky novinkám, které výrobci techniky přinášejí, bude logistické vláčky možné nasadit i v řadě dalších firem, které si to zatím neumí představit. V blízké budoucnosti by dominanci tažných souprav pro tyto přepravní operace mohly narušit jedině plně automatizované podvozky, které dokážou jednotlivé palety přepravovat bez tahače. Toto řešení je ale zatím velmi nákladné a ve světě jej využívá jen hrstka největších firem. V České republice se po tomto řešení poohlíží například Škoda Auto, která jinak už využívá desítky bezpilotních vozíků.


44 46 Vlacky 5

Tahač Jungheinrich EZS 350 využívá například společnost Faurecia.

44 46 Vlacky 4

Logistické vláčky se často využívají na letištích.

44 46 Vlacky 1

Přípojný vozík Linde ve verzi LT 12 s nosností až 1,2 tuny slouží pro převoz jedné palety.

44 46 Vlacky 3

Automatický tahač Toyota 4CBTR.

44 46 Vlacky 2

Při pořizování logistických vláčků je potřeba znát přesné dispozice provozu.

44 46 Vlacky 6

Vozíky s řízenou nápravou Wanzl dokážou projet i ve velmi úzkých prostorách.

Foto: Jungheinrich, Toyota MH, Wanzl, Linde MH, Still

Související