Firmy působící na českém trhu mají na výběr z celé řady spedičních databank. Všechny nabízejí v principu to samé, tedy platformu, kde spolu mohou jednoduše komunikovat dopravci s volnou kapacitou a speditérské či logistické firmy, které potřebují svůj náklad přepravit. V mnoha ohledech se ovšem liší, ať už mírou zpoplatnění, pokrytím různých evropských regionů, službami s přidanou hodnotou anebo lokalizací webu, aplikací a servisu.

Právě kvůli rozdílům v pokrytí a nabídce služeb využívají firmy zpravidla více než jen jednu spediční databanku. "Jako většina dopravců používáme rozšířené spediční databanky typu RaalTrans, Trans.EU a TimoCom. Každá z těchto databank je specificky zaměřena na jinou část Evropy a jejich používáním zvyšujeme vytížení vlastních vozidel a efektivitu prodeje přeprav ostatním dopravcům. Kritériem výběru těchto burz je jejich velikost, zaměření, zabezpečení a komfortnost uživatelského prostředí," uvádí Aleš Willert, generální ředitel společnosti CS Cargo.

Největší burzy na českém trhu

Mezi nejdéle působící burzy nákladů u nás se řadí RaalTrans. Tuto databanku založila před 23 lety stejnojmenná česká společnost a zprvu se její působnost omezovala na Českou republiku a Slovensko. Dnes má tato služba 16 tisíc uživatelů v celé Evropě a firmy pomocí ní denně nabízejí na 150 tisíc volných vozů a nákladů. RaalTrans z pohledu velikosti firem využívají jak malí živnostníci, tak nadnárodní společnosti v oblasti nákladní silniční dopravy a zasilatelství. U obchodních a výrobních firem jsou to spíše střední a velké společnosti, které mají vlastní oddělení dopravy, logistiky nebo expedice.

"Pro dopravní a spediční společnosti je přepravní databáze naprosto zásadním nástrojem podnikání a ekonomické efektivnosti provozu vozového parku. Program RaalTrans Editor je vybaven celou řadou funkcí na podporu práce dispečera. Ať již se jedná o novinku v podobě nepřetržité kontroly rejstříku přes funkce vyhledávání pomocí přejezdových kilometrů, vyhledávání dokládek až po modul kilometrovníku, který navrhuje optimální trasu pro zvolený typ vozidla a započítává mýto," popisuje nadstandardní funkce programu Martin Staněk, manažer ve společnosti RaalTrans.

Přestože má RaalTrans v Evropě silnou pozici a lze díky němu najít velké množství zahraničních nabídek, obracejí se české firmy často na další evropské spediční databanky, které jsou silnější v jiných státech a regionech. Například Teleroute, jedna z nejstarších burz na světě se sídlem v Bruselu, má historicky velice silné pokrytí Francie a okolních regionů.

"Od nepaměti používáme tuzemský RaalTrans. Postupem času jsme ale chtěli oslovovat i zahraniční dopravce, a tak jsme vstoupili do TimoComu. V poslední době občas využíváme i polský Trans.eu, kde jsou registrováni hlavně polští dopravci, kteří prezentují v Evropě nezanedbatelnou přepravní kapacitu," uvádí Jiří Šindler, obchodní ředitel společnosti Bohemia Cargo.

Původem německá burza nákladů TimoCom Truck & Cargo je celoevropsky nejsilnější a objevuje se na ní až 450 tisíc nabídek denně. Společnost TimoCom poskytuje velké množství doplňkových služeb, jako je platforma výběrových řízení TC eBid, adresář dopravních kontaktů TC Profile anebo plánovač tras s možností sledování vozidel TC eMap.

Na polskou databanku Trans.eu denně chodí okolo 150 tisíc nabídek. Vedle jednoduchého rozhraní, propracovaného komunikátoru s překladačem základních obratů do různých jazyků a systému vzájemného hodnocení uživatelů nabízí tato platforma možnost získat certifikát spolehlivosti dopravce TCC či certifikát spolehlivosti speditéra TCF. Pro získání těchto certifikátů musí firmy splnit řadu náročných podmínek, jsou ale odměněny větší důvěrou zahraničních uživatelů, a tím pádem i možností získat více zakázek.

Vedle těchto tří největších hráčů fungují na českém trhu i menší burzy nákladů. Za pouhých sedm let si silnou pozici s víc než 5500 uživateli vybudovala česká dopravní databanka Cargopass. Využívá ji například DHL Freight DCC Bratislava, které funguje jako hlavní dispečerské středisko pro středovýchodní Evropu. "Naše přepravy jsou rozdělené podle požadavků klientů. Některé přepravy můžeme nabízet v dopravních databankách, jiné však jen schváleným dopravcům. Dlouho jsme hledali nástroj, který nám umožní rychle a pohotově komunikovat jak na celý trh, tak cíleně na schválené dopravce. Právě Cargopass Plus nám umožnil obě varianty," pochvaluje si spolupráci Pavol Maglocký, manažer nákupu ve společnosti DHL Freight.

Další alternativou je burza Cargo Core, která se zaměřuje hlavně na střední Evropu, ale působí v celé Evropě i postsovětských republikách. "Jsme připraveni jak pro malé živnostníky, kteří tvoří větší část transportního trhu a paradoxně jsou nejvíce opomíjeni, tak i pro velké společnosti, které využívají více dispečerů, databázi společností a napojení svého vnitřního systému pro automatické vkládání nabídek," říká službu Dragan Gašić, jednatel společnosti Cargo Core. Počet nabídek se pohybuje okolo 600 denně.

Za bezpečnost se platí

Výše poplatků za využívání jednotlivých burz se liší podle poskytovaných služeb, míry pokrytí či délky smlouvy. Nejnižší měsíční poplatky vyjdou na 500 korun, nejvyšší se šplhají až ke 4000 (viz tabulka). Zároveň je potřeba si dát pozor na to, že některé databanky vyžadují aktivační poplatky či nákup speciálního softwaru. Většina zmíněných databank nabízí měsíční zkušební lhůtu zdarma, burza Cargo Core pak má v nabídce omezenou verzi, která je úplně zdarma, umožňuje však náhled jen na omezený počet nabídek. Pro firmy, které nechtějí za službu utratit ani korunu, jsou na trhu i bezplatné burzy nákladů. Původem turecká spediční databanka SpeNak má uživatele v 45 zemích Evropy a Blízkého východu, je lokalizována do 14 jazyků a nabízí například aktuální výši přepravních nákladů v jednotlivých zemích.

Velkou nevýhodou spedičních databank, především těch bezplatných, je riziko spojené s neznalostí partnera a nejistota finálního zaplacení za transport nebo naopak neznalost dopravce a s tím spojená kvalita provedené přepravy, či dokonce riziko krádeže.

"V posledních letech se této problematice databanky věnují a některé se ji snaží řešit. Například mají svá inkasní oddělení, prověřují svoje klienty a aktivně s nimi v případě problémů komunikují. Součástí databanky je i hodnocení spolupráce mezi partnery. Toto je podle mého názoru jediná správná cesta, nebýt jen anonymní burzou nebo databankou, ale aktivně komunikovat s klienty, naslouchat jejich potřebám a řešit jejich požadavky," říká Aleš Willert z CS Cargo.

To, že se burzy snaží s podvodníky a neplatiči bojovat, dokládá rostoucí důraz na kontrolu uživatelů. "Problematice takzvaných fantomových dopravců a dnes i fantomových spedic věnujeme vysokou pozornost. Samozřejmostí je důkladné prověřování při vstupu nové firmy do databáze a zároveň průběžná kontrola mezi stávajícími. Rozsah podvodné činnosti se bohužel zatím nesnižuje, ale zaměřuje se na malé databáze s volným vstupem pro nové zákazníky a na přímé obchody," konstatuje Martin Staněk z burzy RaalTrans.

Při výběru burzy nákladů tak musí firma předem zvážit, zda je ochotna jít do rizika jenom kvůli tomu, aby měsíčně platila méně. Velké dopravní databanky se sice mohou jevit o poznání dražší, ale v případě nelegálního jednání nabízí i právní pomoc a službu vymáhání pohledávek. V případě nezaplacení odvedené práce, či dokonce zcizení nákladu, může firmu levnější burza nákladů přijít draho.


Burzy nákladů jsou pro dopravní a spediční firmy zásadním nástrojem. Neměly by ale na něm být závislé.
Foto: TimoCom

Související