Veletrh Transport a Logistika, který v lichých letech doprovází Mezinárodní strojírenský veletrh, prošel před dvěma lety neúspěšným přerodem. Pod názvem Eurotrans měl v samostatném termínu zahrnout, vedle hlavní akce, i tradiční veletrh užitkových automobilů Autotec nebo železniční Rail-Tec. To se ale nakonec nepodařilo. O akci nebyl příliš zájem, což organizátoři přisuzovali tehdejší nepříznivé ekonomické situaci, a tak se logistický veletrh konal (byť pod jiným názvem) i před dvěma lety jako součást "strojíráku".

Zatímco v roce 2011 se veletrhu Transport a Logistika zúčastnilo 129 firem, v roce 2013 jej pod názvem Eurotrans využilo ke své prezentaci pouhých 80 vystavovatelů, z čehož značnou část tvořila autoservisní technika. Řada dodavatelů skladovací a manipulační techniky byla ale tradičně rozeseta po ostatních halách.

Úbytek účastníků zaznamenává i konkurenční veletrh na pražském výstavišti v Letňanech - For Logistic -, který se naposledy konal loni na jaře. Přes poměrně komorní atmosféru ale označila většina ze zúčastněných firem akci ze svého pohledu za úspěšnou. Jako hlavní výhodu uvedly absenci přímých konkurentů, a tím pádem větší efektivitu veletrhu. Podobný názor má i řada vystavovatelů, kteří jezdí na brněnskou akci.

Podle pořadatelů se na letošní 57. Mezinárodní strojírenský veletrh v Brně (a souběžné veletrhy Transport a Logistika a veletrh techniky pro tvorbu a ochranu životního prostředí Envitech) přihlásilo kolem 1500 firem. Zájem společností je tak mírně vyšší než před dvěma lety, řekl Jiří Erlebach z Veletrhů Brno. Naopak loni, kdy se na výstavišti konaly i specializované doprovodné veletrhy IMT, Plastex nebo Welding, byla účast vyšší - dorazilo přes 1600 firem.

PŘÍŠTÍ ROK ČÍNSKÝ PAVILON

Letošní ročník strojírenského veletrhu nemá partnerskou zemi. Speciálními hosty budou Korea a čínská provincie Che-pej. Čína už ale plánuje, že na příštím MSV otevře samostatný pavilon velkých rozměrů a realizuje řadu souvisejících akcí, seminářů a odborných fór, jak oznámilo české ministerstvo průmyslu a obchodu.

"Účast Číny na MSV 2016 tak bezpochyby přispěje k dalšímu prohloubení hospodářské spolupráce a obchodní výměny mezi Českou republikou a Čínskou lidovou republikou, zejména v tradiční oblasti strojírenství, dopravních prostředků, ale i nových technologií. Naše firmy mají v Číně co nabídnout, máme dobré zkušenosti z oblastí, jež Čína nyní řeší, například technologie pro ochranu životního prostředí," uvedl ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.

"Doufejme, že se nám zároveň podaří získat Čínu, respektive její účast na tomto veletrhu, v podobě partnerské země. Za tímto účelem by v průběhu letošního MSV měl do ČR za čínskou stranu docestovat přípravný tým," řekl náměstek ministra pro zahraniční obchod Vladimír Bärtl.

HLAVNÍM TÉMATEM JE AUTOMATIZACE

Letošním hlavním tématem celého MSV je stejně jako loni průmyslová automatizace. "Odborníci se shodují, že s nastupující masivní automatizací, robotizací a digitalizací nastává změna stávajících výrobních, ale také logistických a obchodních procesů, která v nejbližších dvaceti letech výrazně zefektivní průmyslovou výrobu. Někde tato proměna již probíhá nebo má svoji konkrétní vizi," uvedl Jiří Erlebach.

Ve veletržním pavilonu Z se tak opět rozjede automatizovaná linka nazvaná Packaging Live, na které se bude letos balit belgická čokoláda. Čtyřikrát denně bude k vidění robotické ukládání čokolád do krabiček, následné balení, značení a finální paletizace, tentokrát jak na automatické, tak i na poloautomatické ovinovačce.

Ucelená balicí linka se bude rozkládat na ploše zhruba 500 metrů čtverečních. V provozu bude každé dvě hodiny a součástí představení bude i odborný komentář. Generálním partnerem je společnost Asseco Solutions, jejíž podnikový informační systém Helios bude "živou" balicí linku řídit.

"Na veletrhu budete mít možnost seznámit se s ukázkami propojení informačního systému s ručními i robotizovanými částmi balicí linky. Dnes si těžko představíme komplexní výrobní celek, který by nebyl řízen informačním systémem," uvedla Hana Janišová ze společnosti Asseco Solutions.

K dalším dodavatelům a partnerům linky pak budou patřit společnosti Ondrášek Ink-Jet System, ARC Robotics, Gaben, Ekobal, Technology a Fuchs Oil. Pravidelným dodavatelem obalových materiálů je společnost Thimm Packaging. Projekt balicí linky v praxi se v rámci brněnských veletrhů MSV nebo Embax/Salima objeví už poosmé.


Na veletrhy MSV a Transport a Logistika se letos přihlásilo kolem 1500 firem.
Foto: BVV

Související