Pro mnohé společnosti na trhu nejsou certifikace jenom oceněním, ale zároveň závazkem. "Certifikáty kvality nastavují minimální standard, který společnost garantuje. Strategickým záměrem naší společnosti je systémovým přístupem dosáhnout vysoké jakosti a spolehlivosti poskytovaných služeb při minimalizaci negativních dopadů na životní prostředí a zvyšování úrovně bezpečnosti a ochrany zdraví při práci," říká Tomáš Holomoucký, ředitel společnosti DB Schenker.

Požadavky klientů logistických společností na certifikace se různí podle toho, jaké je zaměření jejich podnikání a jaké jsou požadavky na přepravu a skladování jejich zboží. Například exportéři ocení, pokud je logistická společnost držitelem vysokého stupně certifikace AEO, která umožňuje zjednodušené celní postupy, obchodník s ovocem a zeleninou zase upřednostní operátora s certifikací ISO 22000, která určuje systém pro bezpečnou manipulaci s potravinami, atd.

MANAGEMENT KVALITY JE ZÁKLAD

Základní certifikací je ISO 9001. Ta nastavuje požadavky na systém řízení kvality, který prověřuje nastavení procesů, a to i externích, pravomocí, zodpovědností, prověřuje smlouvy, komunikaci ve firmě a preventivní či nápravná opatření. Jde o vcelku běžnou certifikaci, kterou má téměř každá logistická společnost. Její význam je však naprosto zásadní v tom, že nastavuje v rámci celého logistického trhu jistou minimální úroveň kvality služeb.

Z hlediska systémů ochrany životního prostředí je zásadní certifikace ISO 14001. Patří sem například třídění a vedení evidence odpadů a jejich hlášení do Integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí. Nastavuje také pravidla pro nakládání s chemickými látkami, sledování spotřeby energií a produkce emisí, odpadní vody, zpracování ekologické újmy a hlášení o produkci obalů EKO-KOM.

Jak již bylo řečeno, systém pro zajištění bezpečnosti potravin nastavuje ISO 22000 a také HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points). Tyto certifikace sledují především dodržování opatření dle potravinářské legislativy, zejména zamezení znehodnocení či kontaminaci potravinářského výrobku. Úspěšná certifikace HACCP zavazuje společnost dodržovat kvalitu při přepravách a skladování potravin, rychloobrátkového zboží, potravinářských obalů, kosmetiky nebo farmaceutických výrobků.

"Klíčové pro získání certifikace HACCP bylo především nastavení interních pravidel pro zaměstnance a dopravce. Zavedený systém potvrzuje, že DB Schenker dodržuje přísné hygienické požadavky na přepravu a vhodný způsob skladování, aby nemohlo dojít ke kontaminaci zboží," vysvětluje Tomáš Holomoucký.

BEZPEČNOST LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ PODLE TAPA

Z hlediska bezpečnosti je mezi logistickými společnostmi nejznámější certifikát TAPA. Asociace TAPA (Transported Asset Protection Association) spojuje světové výrobce, logistické společnosti, nákladní přepravce a donucovací orgány s cílem snížit ztráty z mezinárodních dodavatelských řetězců. Požadavky asociace TAPA na zabezpečení skladů a přeprav jsou pak celosvětově uznávané jako standard pro bezpečnost v dodavatelských řetězcích. Získání certifikátu znamená, že má společnost nastaveny takové procesy, které minimalizují riziko znehodnocení přepravovaných zásilek, riziko ohrožení termínu dodání a zároveň ochraňují zaměstnance a další pracovníky zapojené do přepravy.

Podle posledních pravidel, která byla nastavena v roce 2014, je možné získat úrovně certifikace TAPA A, B a C, přičemž A je nejvyšší stupeň zabezpečení. Oproti standardním ISO normám spočívá rozdíl v tom, že TAPA má přesně dané požadavky na zabezpečení. Ty se dělí na hardwarové prvky, tedy nejrůznější ploty, zádržné klece či kamerové systémy, a softwarové prvky, kam patří například označování lidí čipovými kartami a různé úrovně oprávnění pro vstup do různých částí skladu.

KONTROLA S VYSOKOU HODNOTOU

Další oblast, kterou se TAPA zabývá, jsou klece na zboží s vysokou hodnotou, kde jsou opět vysoké požadavky na fyzické proporce klece i na její softwarové zabezpečení. Samozřejmostí je omezený počet lidí, kteří mají do klece přístup, a kamerový systém, který snímá obličeje při vstupu všech do klece. Zabezpečení také počítá s infrazávorou, která prostor virtuálně uzavře, když někdo zapomene zavřít dveře, a v případě narušení prostoru dveří bez oprávnění se spustí bezpečnostní systém.

Co se týká zaměstnanců, základním požadavkem certifikátu je čistý trestní rejstřík a blacklist bývalých zaměstnanců, kteří byli propuštěni pro porušování bezpečnostních předpisů. Všichni zaměstnanci jsou také při nástupu seznamováni se zbožím, které není vhodné vnášet do prostoru skladu, aby zbytečně nevznikalo podezření ze zcizení. Pro pracovníky skladu, kteří jsou kuřáci, to tak může například znamenat seznam zakázaných cigaret.

Mezi požadavky na nejvyšší stupeň certifikace patří například denní kontrola kamerového systému, speciální kamery, které jsou schopné za každého počasí přečíst poznávací značku přijíždějících vozidel, či vrátnice, na které je vrátný 365 dní v roce. Norma přesně stanovuje i takové detaily, jako je výška plotů (nejméně 180 centimetrů). Pokud auditor někde zjistí výšku jen 179 centimetrů, může to být důvod pro udělení nižší známky.

Pro klienty, kteří o certifikaci TAPA něco vědí, jsou kategorie rozhodující. Pro udělení certifikátu stupně A je totiž nutné splnit 225 podmínek, kdežto pro úroveň C jich stačí splnit 136. Certifikace udělují specializované společnosti, které jsou k tomu oprávněné. I když je cena za audit relativně vysoká, mnohem vyšší jsou vstupní náklady na zavedení všech nutných systémů, a to již pro nejnižší úroveň normy. Pro společnosti mířící například na klienty s cenným zbožím se však tato investice vyplatí.

"Tím, že máme certifikát TAPA A, zvyšujeme standard naší společnosti. Touto mezinárodně uznávanou normou zaručujeme klientům, že se jim z našeho skladu nic neztratí. Za zboží ve skladu jsme samozřejmě ručili i předtím, ale tento certifikát je pro nás konkurenční výhodou a ukazujeme tím, že pro bezpečnost zboží děláme maximum," říká Jiří Svoboda, manažer kvality ve společnosti FM Logistic, a dodává: "Obecně největší požadavky na bezpečnost mají tabákoví klienti, případně klienti, kteří prodávají luxusnější kosmetiku, kde se jednotlivé položky pohybují v řádu tisíců a desetitisíců korun."

ZJEDNODUŠENÉ CELNÍ POSTUPY

Poslední z důležitých certifikací je AEO neboli osvědčení oprávněného hospodářského subjektu. Uděluje jej celní správa na základě řady požadavků, mezi které patří nejen dodržování celních předpisů, ale i zabezpečení skladovacích a přepravních prostor, platební schopnost nutná pro zaplacení celního dluhu a využívání standardizovaného účetního a logistického systému. Výhodou získání osvědčení jsou zjednodušené celní postupy jak při exportu, tak při importu zboží. Díky této certifikaci by také oprávněná firma měla mít přednostní přístup do celních úřadů po celé Evropě. Pro logistickou firmu to tak znamená, že svým zákazníkům může nabídnout rychlejší proclení zboží, a tím pádem rychlejší přepravu.

Při získávání osvědčení jsou kontrolovány všechny bezpečnostní postupy, od řízení přístupu do areálu logistického centra po úroveň elektronického zabezpečení IT systémů, aby se nikdo nemohl dostat k citlivým obchodním datům. Mezi zákazníky jsou tak stále více oceňovaná opatření pro ochranu dat a informací.

KONTROLUJÍ SE I DRŽITELÉ

I na držitele AEO však může přijít velká celní kontrola. Zásilky, které celníci vyrazí prověřit, vyhodnocuje počítač a může tak náhodně vybrat i zásilku přepravovanou osvědčeným subjektem. Záleží totiž především na druhu, původu a výrobci zboží a konečném příjemci. Celní systém na základě historických dat pak určuje, jakou zásilku by bylo dobré prověřit. Po aféře s kokainem ukrytým mezi banány se tak například dnes více kontrolují zásilky ovoce. Pokud na základě impulzu dojde na velké celní řízení, je pravděpodobné, že se přeprava výrazně zpozdí, protože je nutné vyfotit a zkontrolovat veškerý obsah zásilky.

"K držiteli AEO ale přistupují celníci s důvěrou a nepředjímají, že by přepravoval nedovolené zboží či že by se zboží zcizilo. Vycházejí nám také vstříc se zjednodušenými postupy, z nichž největší přínos pro nás má schválený příjemce a schválený odesílatel. V minulosti jsme museli žádat celníky, aby se na zboží přijeli podívat. Dnes jim pošleme elektronickou zprávu, a když do půl hodiny nedají vědět, že chtějí zboží vidět, je vše proclené," pochvaluje si Jiří Šindler, obchodní ředitel ve společnosti Bohemia Cargo.

Získání certifikace AEO je sice těžké, ale pro logistické firmy, které často přepravují přes hranice, jde téměř o nezbytnost. "Jednou z nejnáročnějších certifikací bylo získání povolení Centrálního celního řízení formou zjednodušeného celního řízení v dovozu zboží. V praxi to znamená, že naše společnost může odbavovat celokontejnerové zásilky bez fyzické přítomnosti našich celních deklarantů na kontejnerovém překladišti. Pro naše zákazníky to znamená záruku přednostního, rychlého a jednoduchého odbavení, které jim nezpůsobí žádné komplikace a nepřinese zvýšené náklady," vysvětluje Tomáš Holomoucký.

CERTIFIKACE COBY KONKURENČNÍ VÝHODA

Řada logistických firem získáváním certifikací vymezuje svoje zaměření a snaží se pomocí nich mířit na určitý segment trhu. Například certifikace ISO/TS 16949 je jakousi nadstavbou ISO 9001, která specifikuje požadavky na systém managementu kvality výrobců dílů a dodavatelů logistického řetězce pro automobilový průmysl. Držitel takové certifikace pak má samozřejmě ve výběrovém řízení výhodu oproti konkurenci.

Společnost GO! Express & Logistics tak například na konci minulého roku získala oprávnění k mezinárodní přepravě GMO materiálu. "Naším úkolem je převážet látky, které jsou v určitém stadiu výzkumu a vývoje. Jedná se především o různé typy bakterií a virů, které mohou být součástí výzkumu. Certifikát nás zavazuje přepravovat látky tak, aby nedošlo k jakémukoli poškození," vysvětluje jednatel firmy Martin Koča.

Získání takového certifikátu není nic jednoduchého. Společnost musela proškolit veškerý personál. Jak kurýry, kteří se zásilkami budou denně v kontaktu, tak zaměstnance operativního a obchodního oddělení. Pro absolutní bezpečnost musely také být speciálně upraveny skladovací prostory a kurýrní vozy. "Pro získání certifikátu jsme museli komunikovat s ministerstvem životního prostředí, společnostmi zajišťujícími BOZP, vypracovat velké množství dokumentů, aktualizovat interní procesy a zpracovat řadu dalších byrokratických nutností. Celková příprava pro získání certifikace tak zabrala několik měsíců," dodává Jakub Čorňák, marketingový specialista ve společnosti GO! Express & Logistics.

Jak je vidět, získání jakékoliv certifikace je náročný proces, do kterého logistická firma musí investovat nejen značné úsilí, ale také nemalé finanční prostředky. Jde však o investici, která se vyplatí, protože s každým dalším osvědčením logistická společnost zkvalitňuje své služby a získává prestiž mezi potenciálními zákazníky. "Proces získávání certifikací nám pomáhá dále zefektivňovat naše procesy a ještě lépe identifikovat rizika a odpovědnosti jednotlivých oblastí naší činnosti," vysvětluje Jan Polter, obchodní a marketingový ředitel společnosti Dachser, a dodává: "Dosažené certifikace nám kromě toho umožňují účast na tendrech a výběrových řízeních, kde jsou naší konkurenční výhodou."


Získání certifikace AEO je pro logistické firmy, které často přepravují přes hranice, téměř nezbytností. Jejich zákazníkům to přináší přednostní, rychlé a jednodušší odbavení.
FOTO: DB SCHENKER

Bezpečnostní certifikace TAPA A je nejvyšším možným stupněm bezpečnostního osvědčení, které potvrzuje dodržování ochrany a bezpečnosti zásilek při jejich přepravě a skladování.
FOTO: RADEK NOVOTNÝ

Související