Mountfield původně používal jeden hlavní distribuční sklad přímo u sjezdu na 15. kilometru dálnice D1. Ten ale přestával stačit, proto se firma rozhodla pronajmout si v sousedním skladovém areálu společnosti P3 novou halu. Ta má plochu necelých 15 tisíc metrů čtverečních a přesunulo se do ní hlavně objemnější a vysokoobrátkové zboží.

"Mountfield původně používal papírovou metodu vychystávání, veškeré doklady byly v písemné formě a vše se ručně přepisovalo do systému. Systém Navision byl velmi vytížený, byla zde velká chybovost a samozřejmě byla i menší obrátkovost, protože procesy byly pomalejší. Stejně tak se vyskytovaly problémy při zpracování inventur," popisuje Jan Solar ze společnosti Kodys, kterou si Mountfield najal kvůli zavedení systému pro řízení skladu.

Kodys se zaměřuje zejména na zavádění WMS partnerské firmy Accellos. "Systém Accellos má spoustu funkcionalit v sobě už zapracovaných a jeho implementace probíhá v relativně krátké době - od jednoho do tří měsíců," říká Solar. V případě Mountfieldu trvala přibližně dva měsíce a týden: v říjnu 2013 proběhla analýza procesů, dodávka hardwaru a na konci měsíce instalace softwaru. V listopadu pak integrační testy, testovací provoz, začátkem prosince zaškolení uživatelů a následně ostrý provoz. Doba zavedení ale samozřejmě záleží na tom, jaké procesy má zákazník nastaveny a jak vypadá spolupráce obou týmů - tedy u zákazníka a dodavatele. Oficiálně byl celý sklad otevřen na přelomu února a března loňského roku.

HALA

Nové distribuční centrum Mountfieldu má charakter cross-docku - na jedné straně jsou příjmové rampy, na druhé straně výdejové. Budova je napojená na pult centrální ochrany. Je zde 32 kamer, které snímají pohyb uvnitř i venku. Budova má inteligentní osvětlení, které regulují senzory pohybu.

Sklad je rozdělen do čtyř sektorů - přední volná plocha, zadní volná plocha, zásobní výškový paletový systém a v jeho části je u země vychystávací zóna s kapacitou 800 palet. Výškový paletový sklad přitom zabírá asi třetinu celkové plochy. Zboží je standardně označeno čárovým kódem, stejně jako jednotlivé lokace. Ty podléhají určitým pravidlům v mapě skladu, kde je zaneseno, zda se jedná o zásobní, nebo vychystávací zónu, jednodruhovou, či vícedruhovou lokaci apod.

PŘÍJEM

Řidič nejprve odevzdá doklady od dovezeného zboží. Oddělení skladové evidence zkontroluje, jestli bylo avizované, a následně odešle doklady k zaevidování do WMS. V tu chvíli příjmové oddělení vidí v systému zboží jako očekávané a řidič je může předat do skladu. Skladník si načte číslo objednávky a dále skenuje každou položku a kontroluje každý kus. "Musejí to prověřit proto, aby se do skladu nedostalo poškozené zboží a aby všechno zboží mělo čitelné čárové kódy a nebránilo další manipulaci," vysvětluje provozní analytik společnosti Mountfield František Fremund.

Na samotném příjmu skladník načte kód produktu, zadá počet kusů, které jsou na konkrétní paletě, a přiřadí ji ke konkrétnímu příjmovému místu. Paleta pak dostane speciální štítek s těmito informacemi. Skladník poté předákovi oznámí ukončení příjmu, ten v systému zkontroluje správnost operace a propustí zboží k zaskladnění.

ZASKLADNĚNÍ

Poté dá předák příjmu pokyn obsluze retraků k založení zásilek do skladu. "Protože nemáme statické vychystávací pozice, ale plovoucí, nepoužíváme funkci řízeného zaskladnění. Vedoucí příjmu dá buď pokyn k uložení na volné plochy, anebo určí ulici regálového systému, do které se může zboží zaskladnit," říká Fremund.

Položky tedy nemají své určené místo a zaskladňují se do vychystávacích pozic tak, jak je to zrovna výhodné. "Není příliš možné kalkulovat napříč celým rokem s obrátkovostí sortimentu, protože Mountfield funguje na principu prodejních akcí, které nemusejí korespondovat se sezonou," vysvětluje Martin Dejmal z Kodysu, proč operátoři retraků nedostávají informace automaticky.

Důvodem je tedy především to, že informace o prodejních akcích uvolňuje obchodní oddělení krátkou dobu před tím, než zlevněné zboží prochází logistickým procesem. "Akce se plánují, sklad ale obdrží avízo o příjmu zboží s týdenním předstihem. Navíc se avíza průběžně doplňují. Záleží zejména na rozhodnutí obchodního oddělení," popisuje František Fremund.

Obrátkovost většiny položek tudíž ovlivňuje příliš mnoho vlivů, a proto se těžko předpovídá. Z toho důvodu se zaskladňuje neřízeně (tzv. chaoticky), pouze vedoucí směny rozhoduje přes WMS o tom, do kterého ze čtyř sektorů se zboží zařadí, aby alespoň podle krátkodobého odhadu obrátkovosti umožnil rychlejší a jednodušší vychystávání.

Při zaskladnění se pak už jen naskenuje čárový kód palety a lokace. "Ve zjednodušení manipulace je vidět výhoda štítků pro celé palety. Nemusejí se skenovat kódy jednotlivých druhů zboží, nemusí se skenovat množství nebo šarže apod.," říká Martin Dejmal.

Blokové skladování funguje podobně jako uložení v regálech. Jednotlivé pozice mají svou "adresu", která je zadaná v systému řízení skladu. Na zem, blízko expediční zóny, se ukládají vysokoobrátkové položky ve velkých objemech.

VYCHYSTÁVÁNÍ

Objednávky na prodejny dělají především tzv. dispečeři zboží. Zakázky se zpracují a informace se posílají do skladového systému. Ten určuje pořadí, ve kterém se vychystávají zásilky na jednotlivé prodejny. "Mistr skladu je následně tzv. alokuje. To znamená, že dá objednávce příznak, odkud se bude vychystávat, případně ze kterého sektoru se bude zboží doplňovat do jednotlivých regálů. K tomu má přednastavený filtr pro tento sklad a další filtr existuje pro sklad číslo jedna, který je vedle," říká František Fremund. Následně se vytisknou vychystávací štítky, které se přidělují jednotlivým skladníkům.

V této fázi vedoucí stanovuje, jestli bude pracovník vychystávat z celého skladu, z jednoho sektoru, nebo pouze z určitých regálů. Záleží například i na tom, jak je zásilka urgentní. Většinou na prodejny směřují desítky palet, skladníci proto mají vychystávání rozdělené po sektorech. Pokud jde na jedno místo pouze několik palet, většinou vychystání provádí jeden člověk.

EXPEDICE

Rozdělení práce při vychystávání tedy souvisí s plánem dopravy. "Dopravní oddělení pracuje s objemem zboží ještě před vstupem objednávek do systému WMS. Oni mají přehled o tom, jak objemné zásilky budou. Takže určí ve skladu pořadí, v jakém chtějí prodejny vychystat, a v návaznosti na to nastaví expedici a vozidla, která přijíždějí více méně na čas," vysvětluje Fremund.

Vychystávači vozí zkompletované palety na balicí stanoviště. Obsluha ovinovačky zde naskenuje štítek palety a podle informací z WMS se jí vytiskne žlutá expediční etiketa, která obsahuje název cílové prodejny a obsah celé palety. Tu pak zabalí a předá na expedici.

Expediční skladník přesune jednu paletu zakázky pro určitou prodejnu na lokaci k rampě, kterou mu vedoucí určí. Ostatní palety této zakázky pak už systém navádí na definované místo, z kterého se pak nakládá. Vedoucí expedice nakonec zkontroluje, jestli je naloženo vše. Pokud některé paleta ještě chybí, v systému lze najít, v které části procesu se aktuálně nachází.

EXSPIRACE

WMS samozřejmě umí sledovat i dodržování exspirací, sklad Mountfieldu to ale zatím nevyužívá, protože u většiny položek to vzhledem k jejich charakteru není třeba. Teoreticky by se měl režim FEFO hlídat například u krmiva, jeho obrátkovost je ale dostatečně vysoká.

"Systém pořadí vlastně sleduje. Ale protože se nesleduje atribut exspirace, tak se jako relevantní datum považuje datum příjmu. Podle něho systém zboží implicitně řadí, pouze to není vyloženě požadovaná funkce," říká Martin Dejmal.

Dopravu si firma částečně zajišťuje z vlastních zdrojů (provozuje 12 kamionů) a vedle toho využívá i najaté dopravce. Mountfield vlastní také dodávky, s nimiž obsluhuje servis. Balíky z firemního e-shopu pak distribuují kurýrní služby, pouze větší zásilky si řetězec vozí sám na regionální prodejny, odkud se pak zavážejí až k zákazníkům.

PŘÍNOSY

K hlavním přínosům, které Mountfieldu přinesl systém řízení skladu, patří přechod na jednosměnný provoz ve starém skladu, v novém pak na dvousměnný; v sezoně se najímají agenturní pracovníci, kteří jsou schopni se díky WMS velmi rychle zaškolit. Výrazně se také zvýšila rychlost a přesnost vychystávání. Firma má i okamžitý přehled o stavu na skladě. Vedle toho se sbírají data, je tak možné například hodnotit práci skladníků.

"WMS nám tu výrazně zrychlilo a zpřesnilo práci. V přesnosti vychystání jsme se dostali na 99,9 procenta," uvedl František Fremund. "Inventuru na obou skladech jsme nyní schopní udělat za dva dny. Dřív jsme to dělali šest pracovních dnů. Nemáme úplně pravidelné výroční inventury, ale děláme během roku dvě velké a pak další průběžné. Máme sklad rozdělený do částí a přibližně jednou za dva měsíce ho takto projedeme celý."

Systém pro řízení skladu se občas také doplňuje o nové funkce. V současnosti jde o plánování a řízení expedice. To sice WMS zahrnuje, je ale pouze v základní verzi, přičemž Mountfield požaduje vyšší.


MOUNTFIELD

Česká společnost vznikla v roce 1991 a za dvě desítky let vyrostla v největšího tuzemského prodejce zahradní techniky, zahradního nábytku, bazénů a dalších potřeb pro zahradu. Mountfield začínal s malou prodejnou ve středočeských Mnichovicích, dnes má v ČR a na Slovensku síť 74 vlastních prodejen a přibližně stejný počet servisních středisek a bazénových center.


NOVÝ SKLAD V ČÍSLECH

14 600 m2 má nový sklad

9200 paletových míst v regálovém systému

6000 paletových míst na volné ploše

25 kmenových zaměstnanců na každé směně plus až dalších 25 na směnu během sezony

Cca 600 položek

30 000 položek celkem v portfoliu firmy (ne všechny jsou "živé")

Maximální průtok skladem - cca 1000 palet příjem a 1200 palet výdej

32 kontrolních kamer


STARÝ SKLAD A E-SHOP

Mountfield má ve Všechromech u D1 i svůj starší hlavní sklad. Ten má včetně vestavěných pater plochu necelých 10 000 metrů čtverečních. Je rozdělený na dvě hlavní haly, ve kterých se skladují převážně náhradní díly a bazénová technika. V jedné z hal je regálový systém obsluhovaný systémovými vozíky, v druhé hale pracují retraky. Ve vestavěných patrech je uloženo drobnější zboží jako například právě náhradní díly, v jednom patře pak funguje i e-shop Mountfieldu. Prostor pro něj ale už přestává stačit. V současnosti je tato část de facto balírna, která se zásobuje ze skladu a účetně je vedena jako jedna z prodejen.

Nyní jsou tedy hlavní sklady dva, vzdálené několik stovek metrů. Pomocí WMS jsou ale propojené, softwarově jsou definované pouze jako různé sektory. Zásobují se z nich české a slovenské prodejny, bazény se pak vyvážejí do celé řady dalších států. K tomu má Mountfield ještě menší sklad v nedalekém Ondřejově, ve kterém se uskladňují velké bazénové komponenty, ten ale na WMS napojen není. Naopak se ale uvažuje o softwarovém propojení menších skladů, které jsou přímo na některých prodejnách.


Maximální průtok novým skladem je až 1000 palet na příjmu a 1200 palet na výdeji.

V blokovém skladu blízko expediční zóny se ukládá vysokoobrátkové zboží ve velkých objemech.

Sledování exspirací se zatím ve skladovém systému nevyužívá. Není to potřeba buď vzhledem k typu zboží, anebo - například u krmiva - je obrátkovost dostatečně vysoká.

FOTO: AUTOR

Související