Společnost Tchibo je známá především jako výrobce a prodejce kávy a kávových produktů. V roce 1973 ale přidala v Německu ke svému sortimentu i spotřební zboží, jako je oblečení, obuv, sportovní nebo kuchyňské vybavení. Tento koncept postupně zaváděla i do dalších zemí, od roku 2004 jej praktikuje také v Česku. Dnes tak Tchibo prodává vedle potravinového zboží i nepotravinové například v Rakousku, Polsku, na Slovensku, v Maďarsku, Německu, Česku, Turecku nebo ve Švýcarsku.

"Koncept je výjimečný v tom, že každý týden dovezeme nové zboží do 37 Tchibo obchodů a 148 prodejních míst maloobchodních řetězců. Bývá to kolem 40 až 50 položek nové produktové řady, která je zaměřená určitým tematickým směrem, zejména podle sezony, například letní věci k bazénu nebo zimní na hory," říká Tomáš Materna, vedoucí logistiky české pobočky Tchiba.

TÝDENNÍ PROCESY

Tchibo se před lety rozhodlo, že logistické procesy související s nepotravinářským zbožím svěří externí firmě. V současnosti zajišťuje v Česku celý dodavatelský řetězec - od dovozu z německého skladu přes skladování až po distribuci na prodejny a dovoz "vratek" - společnost FM Logistic.

Centrální sklad nepotravinářského zboží Tchibo leží v Neumarktu nedaleko Norimberku. Česká pobočka společnosti sem každý týden pošle požadavky na množství výrobků, ty se tu rozdělí podle jednotlivých obchodů, boxy se oštítkují a narovnají na palety. Během středy, čtvrtka a pátku přijede pět až šest kamionů, ve špičce o Vánocích pak až třináct, a převezou výrobky do skladu FM Logistic na D1 nedaleko Prahy. Část nákladu se ještě před finální distribucí převáží do skladu firmy v Olomouci, který slouží pro rozvoz do moravských prodejen.

V noci z neděle na pondělí pak začíná distribuce. V pražském i olomouckém skladu se zásilky naloží do dodávek a rozvážejí se během pondělí a úterý na prodejní místa. Pracovníci v obchodech zásilky překontrolují, potvrdí dodací listy a předají kurýrovi neprodané výrobky staré produktové řady. Každá z těchto týdenních kolekcí, tzv. fází, se na prodejních plochách drží šest týdnů.

Celou vratku kurýr následně odváží zpět do distribučního skladu FM Logistic. Většina se pak odváží ve středu kamiony, které jedou do Německa pro nové zboží. Takto se celý proces každý týden opakuje. "Nikdy se nestane, abychom vynechali fázi. Loni byly Vánoce středa, čtvrtek a pátek, a přesto jsme nové zboží i v tomto týdnu zaváželi," podotýká Tomáš Materna.

VÝBĚROVÉ ŘÍZENÍ

Tento logistický koncept funguje ve všech evropských státech, kde Tchibo prodává i spotřební zboží, velice podobně. Když firma začala nepotravinové výrobky v Česku před více než 10 lety prodávat, logistiku tu řídila německá centrála. Za dodavatele služeb si tenkrát vybrala FM Logistic. Nyní si už národní pobočky Tchiba vybírají logistického partnera samy - každé dva roky musejí uspořádat výběrové řízení. Poslední tendr v tuzemsku proběhl loni na podzim. Opět jej vyhrál stejný logistický partner, spolupráce obou firem tak v Česku trvá už přibližně osm let.

"Jsme tradiční partner retailových firem. Tchibo je ale unikátní v tom smyslu, že vyžaduje poměrně velký podíl manuální práce, která nejde z různých důvodů odbourat. Především kvůli tomu, že zboží je velice různorodé. Každý týden vozíme něco jiného, a nároky na pracovníky jsou tak výrazně větší než v klasickém cross-dockovém depu," říká Jiří Pichrt, area sales manager FM Logistic.

KLÍČOVÁ KOMUNIKACE

Klíčovou záležitostí je podle něj v tomto projektu efektivní komunikace mezi oběma partnery. Tchibo jako zákazník požaduje od svého logistického partnera vzhledem k možným výkyvům v objemu zboží vysokou míru flexibility. Proto si společnosti včas avizují distribuované objemy a další náležitosti, aby byl servis co nejpružnější a nákladově co nejefektivnější. Komunikace se během dlouholeté spolupráce ustálila, nicméně je potřeba ji občas upravovat. Například kvůli přesunu distribučního centra.

Hlavní sklad FM Logistic v Česku sídlí v Tuchoměřicích. Vzhledem k rozvoji firmy se ale během posledních let několikrát rozšiřoval a nyní už schází v areálu další prostor. Logistická firma si proto pro aktivity spojené s firmou Tchibo pronajala další skladové prostory u Prahy, a to ve Strančicích na D1. "V Tuchoměřicích máme ale centrum pro řízení transportu. Pro Tchibo jsme tam tak vyčlenili jednoho pracovníka, který má za úkol koordinovat veškeré aktivity spojené se servisem pro zákazníka a také odpovídá za korektní datové toky mezi FM a Tchibem," vysvětluje Jiří Pichrt.

Aktuálně připravuje IT oddělení FM Logistic v komunikaci se svým zákazníkem novinku. Dodací listy pro doručení na prodejny se totiž dostávají z německého skladu do Česka až s posledním kamionem, který přijíždí se zbožím pro určitý rozvozový den. "Naším cílem je tento proces zdigitalizovat. Má to ale háček - umíme poslat digitální dodací list do našich vlastních obchodů Tchibo, s maloobchodními řetězci je to však složitější. Chtěli bychom tedy posílat digitální dodací listy na FM Logistic, což znamená, že by odpadlo čekání na dokumenty v kamionech," říká Tomáš Materna. Logistická firma tak aktuálně pracuje na této změně, která bude spočívat ve vytvoření jakéhosi předávacího úložiště.

Za běhu se mění i některé další části dodavatelského řetězce. Distribuce na prodejní místa dříve probíhala čtyři dny v týdnu, v současnosti už pouze dva. "To je evoluční vývoj distribuce. Cestou diskusí a úvah jsme dospěli k tomu, že to tak bude ekonomicky efektivnější," vysvětluje Jiří Pichrt. Důvodem pro tuto změnu byla i snaha poskytnout zboží konečným spotřebitelům v tentýž den na všech místech České republiky, což společnosti Tchibo umožnilo efektivněji pracovat s marketingovou komunikací.

HLAVNÍ ČÁST VE SKLADU

"Hlavní část celého dodavatelského řetězce se odehrává ve strančickém skladu," popisuje Tomáš Materna. Kamiony vozí zboží do skladu v plastových přepravkách, tzv. MTV, které jsou uloženy na paletách, nebo v pojízdných klecích, tzv. rollwagenech. Tyto jednotky obsahují zboží zabalené pro jednotlivé prodejny, jsou zaplombované a je na nich nalepen štítek s informacemi o distribuci. S jednotlivými výrobky skladníci ani kurýři během procesu nepřicházejí do styku. Vždy pracují se zavřenými logistickými jednotkami.

Skladníci palety rozeberou, zkontrolují množství přepravek a pojízdných klecí, ty potom připraví podle rozvozových tras a přiřadí k nim dodací listy. Ke zboží pak připravují i letáky na propagační akce. Následně také reportují shody a neshody v příjmu zboží a dokumentech.

ROZVOZOVÁ OKNA

Zboží si pak přebírají rozvozové vozy. "Obchody Tchibo se zavážejí v přesných závozových oknech. Bývá to ráno mezi 6 a 7.30. Všech 37 obchodů po republice musí v tuto dobu dostat zboží. Otevírají se v 9 hodin a do té doby musí obsluha zboží vybalit a připravit k prodeji. Prodejní místa v maloobchodních řetězcích mají volnější zásobování, nicméně všude chceme mít zboží do úterý do 15 hodin," popisuje Tomáš Materna.

FM Logistic drží ve strančickém i olomouckém skladu také zboží pro jiné klienty. "Klíčovým faktorem skladování a distribuce je pro nás synergie s ostatními zákazníky - aby to dávalo ekonomický smysl pro obě strany," říká Jiří Pichrt. Kurýři tedy rozvážejí zboží pro více klientů najednou, a jelikož se v nákupním centru mohou zdržet, požadavkem Tchibo je, aby každý jeho obchod zavážel jeden kurýr. Během dvou rozvozových dnů tak vyjíždí dohromady po Čechách i Moravě minimálně 37 aut se zbožím pro Tchibo (včetně zásilek pro další zákazníky).

Po rozvozu na prodejny kurýři vozí zpátky do distribučních skladů zaplombované přepravky a pojízdné klece s vráceným zbožím. Pracovníci FM Logistic poté posílají reporty o vratkách a Tchibo rozhoduje, co se s nimi bude dít. Většinou se vezou do tzv. vratkového skladu do Německa, kde se roztřídí a využijí k dalšímu prodeji na internetu nebo ve slevových akcích. Pro vratky a prázdné obaly se zastavují kamiony při cestě pro nové zboží v německém centrálním skladu. Vytížit se takto daří kolem 80 procent přeprav.

POTRAVINY A E-SHOP

Tchibo pochopitelně stále prodává i kávu a kávové výrobky. Potravinové zboží ale prochází jinými logistickými procesy. I tento dodavatelský řetězec zajišťuje externí firma. Jde ale o klasický model, kdy si prodejny objednávají zboží ze skladu logistického providera, který je v Jihlavě. "Kdysi mělo Tchibo v Česku i svůj sklad, pak jsme se ale rozhodli jít cestou outsourcingu," říká Tomáš Materna. Firma zatím neuvažuje vzhledem k rozdílným procesům o propojení logistiky potravinového a nepotravinového zboží, podle Materny je to otázka strategického rozhodnutí vedení firmy.

Mimo to Tchibo ještě provozuje třetí typ dodavatelského řetězce - pro svůj e-shop. Zboží objednané přes internet se vozí samostatně z centrálního skladu v Brémách přes sběrnou službu kurýrní společnosti. E-shop tedy funguje jednotně pro celou střední a východní Evropu a na logistickou firmu, která zajišťuje tuto službu, provádí jedno velké výběrové řízení německá centrála Tchiba.


TCHIBO

Společnost Tchibo Praha, která patří mezi nejvýznamnější tuzemské dovozce kávy a kávových výrobků, působí na českém trhu od roku 1991. Prodává kávy pod značkami Tchibo, Jihlavanka a od roku 2002 také Davidoff Café. Nepotravinové zboží firma v Česku prodává ve 37 vlastních obchodech a na 148 prodejních místech maloobchodních řetězců, od roku 2008 provozuje také vlastní e-shop. Vlastníkem společnosti je prostřednictvím Eduscho Austria německá firma Tchibo GmbH.


FM LOGISTIC

FM Logistic, dříve Faure & Machet, je francouzská rodinná společnost poskytující logistické a dopravní služby. Vznikla v roce 1967 a zaměstnává zhruba 18 000 lidí ve 12 zemích Evropy, Asie a Jižní Ameriky. U nás má centrálu v Tuchoměřicích u Prahy, zdejší hala je napojena přímo na železniční vlečku, další sklady pak provozuje ve Strančicích a Olomouci.


České Tchibo začalo spotřební zboží prodávat v roce 2004. Dnes jej vozí do 37 vlastních obchodů a na 148 prodejních míst maloobchodních řetězců.

Spolupráce se musí vyplatit oběma stranám (zleva Tomáš Materna a Jiří Pichrt).

Zboží se převáží v plastových přepravkách, tzv. MTV, nebo v pojízdných klecích.

FOTO: MATEJ SLÁVIK

Související