Bezpečnostní prvky v logistických a výrobních halách lze rozdělit na preventivní a ty, které fakticky chrání pracovníky, vybavení i zboží v provozu. Asi nejlevnějším preventivním bezpečnostním prvkem, jaký si umí logistický manažer představit, je kříž namalovaný bílou barvou na kolech vozíků. Ten slouží pro optickou kontrolu rychlosti. Ve chvíli, kdy se kříž z dálky slije v bílou skvrnu, už vozík jede příliš rychle.

VÝSTRAŽNÉ SYSTÉMY

Po větších skladech se pohybuje řada strojů a chodců, kteří se musejí navzájem vyhýbat. Musejí proto o sobě vědět, což se zdá jako samozřejmé, na druhou stranu řidiči vozíků a vychystávači jsou mnohdy placeni podle odvedené práce. Rychlosti pak dávají přednost na úkor pozornosti. V těchto případech může dobře posloužit systém výstrahy před chodci, který snižuje riziko kolize.

Funguje na principu RFID technologie. "Vozík je vybaven dvěma nízkofrekvenčními anténami. Jedna je vpředu, druhá vzadu. Mají dosah kolem šesti metrů a vytvářejí v okolí vozíku bezpečnostní zónu," vysvětluje Jan Mandrysz, který zastupuje španělského výrobce systému Icnita Safety, jenž v Česku spolupracuje s Linde Material Handling. Pěší skladníci, kterým hrozí při práci střet s vozíky, dostanou klíčenku s RFID tagem. Pokud se dostanou do blízkosti stroje, tag vyšle signál do řídicí jednotky na vozíku, která na riziko upozorní akusticky nebo vizuálně.

"Může také zpomalit rychlost vozíku a následně jej zastavit, to je dodatečná možnost. Intenzita bezpečnostního pole se dá regulovat. Systém je přenosný, přeinstalování na jiný stroj trvá čtyři až pět hodin a dá se použít prakticky na jakýkoliv typ vysokozdvižného vozíku," říká Jan Mandrysz. Podle něj je důležité vybrat na pracovišti pouze relevantní lidi, kteří budou mít u sebe RFID tagy. Pokud jezdí vozík například výrobní halou a v jeho blízkosti se pohybují desítky chodců, nemá výstražný systém valný smysl.

Zařízení má ale i řadu dalších využití. Jednotka se může například umístit do určité zóny, kde se mísí pohyb chodců a vozíků. A pokud se v její blízkosti objeví stroj s RFID tagem, může například přepnout světla na semaforech a uzavřít zónu pro chodce. Nebo může zvednout rychloběžná vrata kvůli rychlejšímu a plynulejšímu průjezdu vozíků.

Také společnost Toyota Material Handling má ve svém produktovém portfoliu výstražný systém. SpotMe se rovněž uplatní zejména v oblastech se sníženou přehledností, kde upozorní na nebezpečí kolize řidiče vozíků i chodce, kteří se nevidí třeba přes zeď nebo roh regálového systému. Výskyt vozíku či chodce zaznamenává infračervený senzor, který rozlišuje i směr jejich pohybu. Pokud je situace vyhodnocena jako potenciálně nebezpečná, SpotMe aktivuje výstražná světla umístěná například na regálu nebo na zdi haly a upozorní akusticky a vizuálně řidiče i chodce na riziko kolize.

MODRÉ SVĚTÝLKO

Jedním z častých preventivních bezpečnostních prvků je tzv. Blue Spot - koncentrovaný modrý světelný paprsek zakončený výrazným, jasně modrým bodem o průměru asi 20 cm. "Je to světlo, které se promítá na podlahu před jedoucím vozíkem a slouží jako prevence kolize se strojem, který například vyjíždí z uličky. Pro šedé nebo modré podlahy máme i světlo v červené barvě," říká Martin Petřík, vedoucí marketingu Linde Material Handling ČR.

Blue Spot se vyplatí například v provozech, kde je silný hluk, častý pohyb chodců nebo mnoho rychle jezdících vozíků. "Systém funguje při jízdě vpřed i vzad. Jakmile je náklad vyšší než výhled řidiče, mělo by se vždycky couvat. Běžné je to například v automobilovém průmyslu," popisuje Jindřich Přívora, PR manažer Toyota Material Handling CZ. "Protože máme stísněné prostory pro manipulaci a trasy vozíků se neustále křižují, mimo jiné také s chodci, zvolili jsme tento způsob upozornění na blížící se nebezpečí jako nejvhodnější," přibližuje využití modrého světla Jiří Polák ze společnosti AGC Glass Europe.

SPRÁVA FLOTILY

"Máme také komplexní systém pro správu manipulační flotily I_Site, jehož součástí jsou například nárazová čidla. Vozík je tak schopný zaregistrovat různé úrovně nárazů, přiřadit je konkrétnímu řidiči a reagovat na ně, například zneprovozněním vozíku. Nadřízený se pak ale musí k vozíku dostavit a pomocí kódu ho opět zprovoznit, nebo disponuje-li mobilní aplikací, může zprovoznit vozík na dálku pomocí mobilního telefonu," vysvětluje Jindřich Přívora.

Svůj kód má i každý řidič. Pod jeho číslem se v systému zaznamenávají různé parametry činnosti vozíků i jeho výkon, včetně nárazů. "Důležitá je adresnost. Manažer může řešit s konkrétním řidičem jakoukoliv nepravost, kterou udělá. Podle výpisu vidí, kdo měl větší nárazy, dlouhé prostoje apod. A právě adresnost a rychlost reakce působí jako preventivní prvek," říká Jindřich Přívora.

Jedna z funkcí I_Site je také sledování předprovozních kontrol. "Každý řidič by měl před jízdou zkontrolovat základní funkce vozíku a jednotlivé úkony na displeji potvrdit. Pokud kontrolu odbyde nebo ji provede příliš rychle, systém to pozná a případně o tom pošle manažerovi zprávu," popisuje Jindřich Přívora z Toyoty MH.-

Také další dodavatelé manipulační techniky nabízejí v rámci systému pro sledování flotily bezpečnostní prvky. "Ke zvýšení bezpečnosti přispívá i sledování provozu techniky, tzv. Hyster Telemetrie, kdy se on-line sleduje provoz vozíků a jejich využití. Upozornění na události jako např. nárazy nebo servisní kódy se okamžitě zasílají příslušným osobám. Systém umožňuje zabezpečení autorizovaného přístupu nebo elektronické provádění předprovozní kontroly stroje," říká Petr Tomeček, produktový specialista Hyster CZ.

Toyota MH nabízí jako standardní výbavu svých čelních vysokozdvižných vozíků také systém aktivní stability SAS. Ten pomocí deseti senzorů nepřetržitě monitoruje operace vozíku a v případě, že detekuje faktory, které by mohly zapříčinit nestabilitu stroje nebo nákladu, automaticky činnost vozíku koriguje. K dalším funkcím patří například aktivní omezení rychlosti při zatáčení nebo aktivní kontrola úhlu náklonu sloupu.

PARAMETRY NÁKLADU

Dalším z příkladů bezpečnostních opatření na manipulačních vozících je asistenční systém pro zjištění parametrů nákladu. Řidič vysokozdvižného vozíku je v konečném důsledku odpovědný za to, že zvedané břemeno nepřekročí nosnost vozíku, že pro daný náklad nepřekročí maximální povolenou výšku zdvihu a současně ještě přitom musí brát v úvahu polohu těžiště nákladu. Řidiči tak často musejí posuzovat tři veličiny, z nichž některé mohou často jen zhruba odhadnout. Přestože je každý vozík vybaven zátěžovým diagramem, může se v praxi stát, že řidič vystaví sebe nebo ostatní spolupracovníky nebezpečí.

Linde Safety Pilot je asistenční systém, který řidičům kromě jiného umožňuje zjistit na displeji zařízení hmotnost nákladu a s tím související maximální výšku zdvihu pro dané břemeno a jeho těžiště. Také upozorní řidiče na případné překročení mezních hodnot vozíku a v případě nebezpečí aktivně zasáhne do řízení. Vedle toho se můžou na vozíku nastavit další funkce, jako třeba předvolba výšky zdvihu nebo jeho omezení, hranice poklesu vidlic, rychlostní limit atd.

Hyster zase nabízí ke svým retrakům bezpečnostní funkce a doplňky, jako je například indikace přesné polohy vidlic v podobě laserového paprsku, indikace výšky zdvihu na displeji, nastavení výšek jednotlivých pozic a následné automatické zastavení ve zvolené pozici, kamery ve vidlicích nebo automatické centrování náklonu a bočního posuvu.

Svou bezpečnostní roli plní u manipulační techniky i konstrukční řešení zdvihacích sloupů, sloupků kabiny nebo ochranného rámu a také naklápění kabiny retraku při zvedání nákladu do vyšších pater regálových systémů. Dobré řešení je zárukou dobré viditelnosti z místa řidiče, doplňuje Jindřich Přívora.

POZOR NA ULIČKY

Vedle různých zařízení, která působí na bezpečnost v logistických a výrobních provozech preventivně, přirozeně existuje i řada prvků, jejichž funkcí je minimalizace škod při faktickém střetu, nejčastěji mezi manipulační technikou a dalším vybavením skladu.

"Ochrana nejen skladovacích a provozních zařízení, ale současně i vlastních zaměstnanců by měla být jednou z priorit," říká Markéta Musilová, marketingová a produktová manažerka společnosti BITO skladovací technika CZ. Ta nabízí mimo jiné ochranné a výstražné profily, které zajistí a označí potenciálně nebezpečná místa, jako jsou různé průjezdy a vjezdy. Nájezdové ochrany pak slouží k zabezpečení stojin regálových systémů ze dvou nebo tří stran. Kromě ochrany regálů a manipulační techniky zvyšují také bezpečnost personálu. Další možností je sada čelních nájezdových ochran, která chrání celou přední stranu regálu.

"Při provozu manipulační techniky ve skladech je třeba zabezpečit důsledně zejména ochranu regálových konstrukcí v exponovaných místech, tedy na čelech regálových uliček, popřípadě v průjezdních koridorech. To se provádí tzv. nájezdovými ochranami, které dodáváme v několika provedeních. A to buď jako jednoduché, které chrání v exponovaných místech pouze stojinu paletového regálu, nebo jako kombinované, které se montují v místech průjezdních koridorů v regálových řadách," říká Vladimír Přikryl, majitel společnosti BEG Bohemia, s tím, že nájezdové zábrany se používají i k ochraně sloupů haly, hydrantů a ostatních součástí skladového zařízení.

Také ve skladových uličkách je třeba předcházet možnému střetu manipulační techniky s pracovníkem, který provádí ruční vychystávání z přízemních polic, případně ruční odběry z vyšších pozic na vychystávacích vozících. "V těchto případech se aplikuje buď zvuková signalizace umístěná přímo na manipulačním vozíku, nebo fyzické zábrany vymezující prostor aktuálního pohybu zakládací techniky," doplňuje Vladimír Přikryl.

SPRÁVNÉ ZASUNUTÍ

Důležité je také kontrolovat, jestli nejsou palety a další manipulační jednotky, které se do regálů zakládají, poškozené. A jejich rozměry samozřejmě musejí odpovídat vyhrazenému prostoru v regálových systémech. "V současné době je velmi časté používání palet nestandardních rozměrů. Řešením je dodání ocelových roštů, případně DTD desek," upozorňuje Jaroslav Bláha. K prvkům, které jistí správné uložení palet, patří zábrany proti jejich prostrčení nebo zasítění regálů.

"Ale právě na těchto prvcích zákazníci bohužel někdy šetří a dokupují je až po prvních nepříjemných zkušenostech. Setkáváme se i s případy, kdy provozem dochází k jejich poškození, v horším případě ke zborcení. Regály jsou v naprosté většině případů poškozeny manipulační technikou. Zůstane-li zdánlivě zanedbatelné poškození bez povšimnutí, může se postupně zhoršovat, až ke zborcení regálu dojde skutečně náhle," dodává Jaroslav Bláha.

PLASTOVÉ ZÁBRANY

Ochranné konstrukce a svodidla, které zabraňují vozíku, aby najel tam, kam nemá, se vyrábějí zejména z kovu. Existují ale i plnohodnotné prvky z plastu. "U polymerových nárazuvzdorných bariér je největší výhoda to, že je nainstalujete a už se o ně v podstatě nemusíte starat. Pokud je srovnáme s nerezovými bezpečnostními bariérami, tak polymerové jsou mnohem levnější. Většinou se však používají klasické železné, které jsou natřené. Železo ale koroduje a obecně podléhá více destrukci. Jednou za čas je potřeba jej opět natřít nebo nějak upravit. Zato polymerové zábrany jsou plně probarvené. Pokud se poškrábou, je možné je nechat tak, jak jsou," vysvětluje Karel Laube, ředitel společnosti Universal Promotion, která u nás zastupuje jednoho z výrobců polymerových zábran, belgickou firmu Boplan. Běžné kovové zábrany jsou sice levnější, při nárazu se ale poškodí a často je potřeba je vyměnit. Také vozík se o ně poškodí více než o plastové zábrany.

Ochrany z flexibilního plastu nabízí také například společnost BITO, a to v podobě sloupků pro bezpečnostní zábradlí, pružných příček, kruhových profilů, ochran stojin a sloupků, výstražných sloupků spojených řetízkem a mnoha dalších variant.


Jedním z častých preventivních bezpečnostních prvků je tzv. Blue Spot, modré světlo zvýrazněné na zemi před vozíkem.
FOTO: TOYOTA MH

Asistenční systémy pomáhají řidičům vozíků vyhýbat se nebezpečným situacím při práci s nákladem.
FOTO: LINDE MH

Průjezdy patří mezi nejexponovanější místa, která je tedy příhodné ochránit i označit.
FOTO: BEG BOHEMIA

Ochranné prvky, bránící najetí vozíku do regálového systému, se většinou vyrábějí z kovu. Existují i plastové, které jsou prakticky bezúdržbové, navíc se při nárazu do nich vozík většinou nepoškodí.
FOTO: AUTOR

Související