Současná kapacita centra v nechlazené části je 37 500 palet a v chlazené části dalších asi 1900 palet, které se ukládají do třech druhů regálových systémů. "Nejčastěji jsou zastoupené samozřejmě stacionární prvopřístupové regály, pak zde máme další dva bloky Radioshuttle a třetí systém je Drive-in, kterému říkáme vychystávací tunel. Tady máme nejvychystávanější výrobky," popisuje Jiří Černý, ředitel centrálního distribučního skladu Hamé.

Do skladu přichází přes osm příjmových ramp zboží z většiny českých výrobních závodů (kromě dvou bagetových provozů), přes 13 expedičních ramp se pak rozváží po celé zemi i do dalších asi 40 států světa. V zahraničí firma prodává kolem poloviny své produkce. Centrálním distribučním skladem prochází více než 90 procent tuzemské výroby Hamé, tedy desítky tisíc tun výrobků ročně.

PŘEDVÁNOČNÍ NÁRŮST

Do CDS proudí průměrně kolem 1000 palet denně a zhruba stejný počet jde ven. Během předvánoční sezony, v listopadu a prosinci, se toto množství zvýší až na 1800 palet denně oběma směry. Nejvíce v tuto dobu narůstá množství zeleninových výrobků. Sezonní výkyv je nejextrémnější u směsi do bramborového salátu, které se v prosinci oproti běžnému měsíci odešle více než šestinásobek.

"O Vánocích jedeme opravdu naplno. Provoz máme o 60 procent větší než jindy v roce. Například každý pracovník obsluhující vysokozdvižný vozík za jednu směnu sundá a založí až 250 palet," vysvětluje Jiří Černý.

Skladové procesy tu řídí systém Osiris od ICZ. "Vybírali jsme mezi ním a SAP. Chtěli jsme, aby se systém přizpůsoboval nám, to ale u SAP nejde," vysvětluje Jiří Černý. Systém WMS hned na příjmu podle dané mapy skladu určí, kam se má které zboží zaskladnit. Palety jsou označeny štítkem, pod jehož číslem procházejí celým skladovým procesem. Kromě něj se ještě ve výrobním závodě lepí kvůli větší přehlednosti na vrchu každé palety šaržový štítek, který odpovídá skupinovému balení daného výrobku. Skenování zajišťují klasické ruční terminály od Motoroly, které spolu se skladovým systémem dodala také společnost ICZ.

Ve skladu se drží přibližně měsíční zásoba. "Dá se tedy říct, že měsíc jsme schopni expedovat, aniž bychom navezli jednu jedinou paletu z výroby. Máme tu kolem 1700 položek a jejich prodeje jsou různé, takže některé by nám vypadly dřív, jiné později, 30 dnů je tedy průměr," říká Jiří Černý.

RADIOSHUTTLE

Zajímavým prvkem distribučního centra Hamé je systém BT Radioshuttle, který patří do produktového portfolia společnosti Toyota Material Handling. Jde o poloautomatický, dálkově ovládaný a elektricky poháněný nosič určený pro vysokohustotní skladování, který přesouvá palety v jednotlivých kanálech regálového systému. V CDS Hamé jsou dva takové bloky. První byl instalován současně s výstavbou budovy a slouží pro vysokoobrátkové položky. Jeho kapacita je 4000 paletových míst. V každém jednotlivém tubusu se skladuje až 10 palet jednoho typu zboží se stejnou šarží. Z jedné strany se pouze naskladňuje, z druhé vyskladňuje.

"V tomto systému se zbožím manipuluje satelitní vozík, který se obsluhuje z retraku dálkovým ovládáním. Satelitní vozík si po kolejnicích zajede dozadu pro paletu, nadzvedne ji a přiblíží na první přístupné místo. Odtud ji může retrak odebrat," přibližuje provoz systému Jiří Černý. "Výhoda je ta, že satelitní vozík pracuje nezávisle na obsluze. Řidič vozíku s ním může manipulovat ve chvíli, kdy je v jiné části skladu, a tak si paletu připraví, než k ní dojede."

Druhý blok regálů s Radioshuttlem byl nainstalován později, až s vybudováním automatické balicí linky na zeleninové produkty. Má kapacitu 7500 paletových míst a do každé řady či kanálu se vměstná až 26 palet. Tento počet přibližně kopíruje výrobní dávky závodu na sterilovanou zeleninu v nedalekém Bzenci. Z něj se do tohoto poloautomatického skladovacího systému výrobky přesouvají a čekají tu na etiketaci a paletizaci, která probíhá na sousedící balicí lince. V obou zmíněných blocích pracuje celkem pět satelitních vozíků.

BALICÍ LINKA

Balicí linky na zeleninové produkty původně fungovaly v Lednici, kde mělo Hamé jeden ze skladů, určený hlavně pro blízkou výrobu v Podivíně. Firma se po výstavbě centrálního skladu rozhodla přemístit do něj i tento provoz. "Výhodou nové automatické balicí linky je to, že nahradila původní dvě, které obsluhovalo 20 lidí. Tady to zvládnou na jedné směně tři lidi, celkem tedy devět. Navíc má ještě o polovinu vyšší výkon, než měly původní dvě balicí linky," říká Jiří - Černý. Své balicí a etiketovací linky mají stále i výrobní závody, vzhledem k množství některých druhů zboží a výkyvů v jejich prodejích ale nestačí. Nová automatická balicí linka ve Starém Městě šla do provozu v roce 2009.

Protože se české domácnosti začínají na přípravu oblíbeného bramborového salátu připravovat už od začátku listopadu, poslední dva měsíce roku se balicí linka prakticky nezastaví. Obsluha postaví paletu s nepolepenými sklenicemi na dopravníkový pás a odstraní z ní vrchní obaly. Potom už začíná automatický proces. Pás si paletu posune blíž k depaletizačnímu robotu. Ten ramenem uchopí celou jednu vrstvu sklenic a přesune je na jiný dopravník, po kterém procházejí dalšími procesy. Na začátku se testuje, jestli ve sklenicích není poškozené vakuum. Podezřelé kusy se jednou za den odesílají zpět na výrobní závod, kde procházejí další kontrolou.

Dále sklenice jedou po lince na etiketovací proces a potisknou se datem trvanlivosti. Následuje předřazování na vytvoření skupinového balení, v tunelu se tato seskupení ovinou fólií, která se poté smrští. Skupinová balení dostanou štítky a robot si je podle nastaveného schématu naskládá na homogenní palety. Ty odjedou po lince k ovinovačce, která je automatizovaně zabalí a pošle k odebrání.

DRIVE-IN

Dalším nadstandardním skladovacím zařízením v centrálním skladu Hamé je Drive-in System od společnosti Jungheinrich, který slouží pro uložení 96 nejobrátkovějších položek. Jeho kapacita je necelé tři tisíce paletových pozic. Zboží je zde uloženo podle hmotnosti. Vychystávání začíná na straně, kde jsou nejtěžší výrobky, které se ukládají na spodek palety. Dále pracovník pokračuje postupně směrem k nejlehčímu zboží.

Skladníci během vychystávání projíždějí jakýmsi tunelem, po jehož obou stranách jsou regálové kanály na tři palety, vyspádované směrem dovnitř. Jakmile pracovník naskenuje poslední výrobek z vnitřní palety, WMS systém pošle řidiči retraku pokyn, aby přízemní spádový regál doplnil.

Zásobní lokace jednotlivých položek jsou vždycky nad tímto nejnižším patrem. Když vychystávač odebere prázdnou paletu, ostatní dvě se posunou dovnitř regálového systému. Následně přijede retrak a z vrchních pater výškového paletového systému doplní prázdné místo, které vzniklo v přízemí, z vnější strany.

BEZ ZÁVAZKŮ

Centrální distribuční sklad Hamé je rozdělen na dvě části. Jedna je určena pro český a slovenský trh, druhá pro privátní značky a export. Výjimečně se do zahraničí expeduje i z výrobních závodů. Musí ale jít o celokamionovou dodávku, která se celá vyrábí v jedné továrně. Pokud je zásilka smíšená, expeduje se z CDS. Pro zahraničí se vyrábí pouze na zakázku.

Nad expediční částí distribučního centra je menší galerie. Ta funguje v případě potřeby, většinou koncem roku, jako celní sklad. V první polovině roku můžou galerii využívat i externí firmy.

Většinu manipulační techniky dodaly do centrálního skladu Hamé Jungheinrich a Toyota MH. "Byly tu od začátku a toto postavení se snaží si zachovat. Techniku obměňujeme v rámci ročních investic. Podle počtu najetých motohodin, oprav a nákladů na ně se rozhodujeme, jestli ji opravit, vyměnit, nebo ponechat. Při výběrovém řízení oslovujeme největší dodavatele. To znamená Toyotu, Jungheinrich, Linde a Still. Nemáme dojednané dlouhodobé smlouvy. Jestli změníme dodavatele, řešíme z roku na rok," říká Jiří Černý.

V distribučním centru se pracuje na tři směny, o svátcích a víkendech je volno. "Začínáme v neděli ve 22 hodin a končíme v pátek ve 22 hodin. Na jednu směnu tu máme sedm retrakářů, 10 vychystávačů, čtyři rampaře, čtyři převažeče, dva pracovníky u ovinovacích strojů, jednu kontrolorku, tři operátory v kanceláři, vedoucího směny a další. Celkem tu pracuje kolem 130 lidí," vypočítává Jiří Černý.

Pro distribuci výrobků využívá Hamé převážně dopravní firmy. "Na Slovensku spolupracujeme se společností FM Logistic, v Maďarsku s Rabenem. V Česku jsme měli jednoho partnera. Tuto spolupráci jsme ale asi po půl roce ukončili, protože nám to nevyhovovalo. Teď u nás využíváme více méně, koho chceme. Závaznou dlouhodobou smlouvu nemáme podepsanou s nikým," říká Jiří Černý. Hamé má i vlastní vozy, které ale používá pouze na přesuny mezi výrobními závody a sklady, případně pro dovoz některých obalů.


ČÍSLA CDS HAMÉ

Vznik 2006

Plocha budovy 22 000 m2

Délka objektu 230 m a šířka 112 m

Kapacita celkem cca 40 000 paletových míst

Z toho v chlazené části cca 1900 paletových míst

Denní obrátka až 3600 palet (1800 dovnitř i ven)

Export do asi 40 států

Skladových položek 1700

Zaměstnanců kolem 130

Přes CDS prochází 90 % české produkce


PROFIL SPOLEČNOSTI

Skupina Hamé je jedním z největších českých producentů a vývozců trvanlivých a chlazených potravin. Do portfolia firmy patří například kečupy, paštiky, masové konzervy, hotová jídla, zeleninové výrobky, ovocné směsi, džemy, kompoty, kojenecká strava, bagety nebo sendviče. Sídlo skupiny je v Kunovicích ve Zlínském kraji. Většina z jejích sedmi tuzemských výrobních závodů se nachází na jižní Moravě. Další produkci má pak Hamé v Rusku, Rumunsku a nově také na Slovensku. Vedle toho má obchodní pobočky ještě na Ukrajině a v Maďarsku. Hamé zaměstnává zhruba 2400 pracovníků.


Hlavním distribučním centrem prochází 90 procent tuzemské produkce Hamé.

Systém Drive-in: Palety sjíždějí do vnitřku tunelu po spádových regálech, zásobní lokace jsou pak v horních patrech.

Depaletizační robot automatické balicí linky přesouvá sklenice po vrstvách k dalšímu zpracování.

Radioshuttle: obsluha vozíku si z regálového tunelu přivolá pomocí dálkového ovládání paletu.

Paleta přijede na satelitním nosiči Radioshuttle...

...a vozík ji odebere. Tento systém je určen pro vysokohustotní skladování.

Většina výrobků se tu drží v klasickém výškovém paletovém skladu.

FOTO: AUTOR

Související